دکتر دهقانی فیروزآبادی: دانشگاه علم و فرهنگ درگاهی برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور

به گزارش ربات کشاورز، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ می تواند یک درگاه بزرگ برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور، شرکتهای دانش بنیان و فعالان فناور باشد، اظهار داشت: شاید این وصل کمی دشوار به نظر برسد، اما باید یک مدل اقتصادی- ماموریتی وجود داشته باشد تا این حلقه اتصال بوجود آید. در این صورت این دانشگاه، یک درگاه ورودی می شود که هر کسی می تواند وارد این عرصه شود، اما لازمه آن برنامه ریزی است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست مشترک با رئیس دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) ضمن اشاره به بازدیدش از سه مجموعه جهاد دانشگاهی در ۳ روز گذشته تصریح کرد: قلباً باور دارم که جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد عمومی غیردولتی با شاخصهای دولتی و خصوصی، چاره ای خوش فکرانه بوده که بتواند در اقتصاد کشور کارهای بزرگی انجام دهد؛ همانطور که در زمانی این نهاد کارهای بزرگی انجام داده است.

جهاد دانشگاهی؛ مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری

وی، جهاد دانشگاهی را ظرفیتی در جمهوری اسلامی ایران دانست که کمتر دیده شده، اما به صورت ویژه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب تابحال به هیچ نهادی به اندازه جهاد دانشگاهی علاقه نشان نداده اند؛ ایشان در سخنرانی های مختلف، جملات امیدبخش و انرژی بخشی در مورد جهاد دانشگاهی مطرح و اعلام کردند: «در اعماق دلم به جهاد دانشگاهی ارادت دارم».

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اظهار داشت: این یکی از جملات رهبری در مورد جهاد دانشگاهی است که این جمله را به شخصه دوست دارم. این موارد نشان داده است که افراد جهاد دانشگاهی، پرانرژی، کم توقع و پرکار بوده اند و این از مزیت ویژه این نهاد به حساب می آید.

دکتر دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی اظهار نمود: این دانشگاه یک دانشگاه غیرانتفاعی است که در بعضی حوزه ها از دانشگاه های دولتی نه تنها چیزی کم ندارد، بلکه توانمندتر هم هست و سردسته دانشگاه های غیرانتفاعی کشور هم به حساب می آید. همینطور در این دانشگاه اساتید جوانی حضور دارند که شاخص بوده و حتی جزء دانشمندان یک درصد هم هستند.

وی تصریح کرد: باید برنامه ریزی برای این دانشگاه که سردسته دانشگاه های غیرانتفاعی کشور است، صورت گیرد تا به مرحله رشد و توسعه برسد؛ البته رئیس دانشگاه علم و فرهنگ اشراف کاملی به ظرفیت های مجموعه های جهاد دانشگاهی دارند و این یک مزیت ویژه است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ می تواند یک درگاه بزرگ برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور، شرکتهای دانش بنیان و فعالان فناور باشد، اظهار داشت: شاید این وصل کمی دشوار به نظر برسد، اما باید یک مدل اقتصادی- ماموریتی وجود داشته باشد تا این حلقه اتصال بوجود آید. در این صورت این دانشگاه، یک درگاه ورودی می شود که هر کسی می تواند وارد این عرصه شود، اما لازمه آن برنامه ریزی است.

اهمیت تعریف بسته ماموریتی – اقتصادی برای جهاد دانشگاهی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همینطور جهاد دانشگاهی را بستر فعالیت کارآموزی دانشجویان در دانشگاه ها توصیف کرد، افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلفی ورود کرده و پروژه های گوناگونی را پیش برده است. ضمن آنکه این مجموعه به هر حوزه ای که ورود کرده، پروژه هایی اجرایی شده است؛ ازاین رو باید جهاد دانشگاهی با سایر نهادهای راهبردی علم و فناوری مانند معاونت علمی همسو باشد، چونکه ظرفیت های جهاد حیف است. در این خصوص به نظر می آید که باید بسته ماموریتی – اقتصادی برای جهاد دانشگاهی تعریف نماییم تا جذابیتی برای دانشگاه علم و فرهنگ وجود داشته باشد و اعضای هیئت علمی آن هم بتوانند برای ایجاد جریان سازی در دانشگاه فعالیت کنند.

وی ضمن اشاره به اداره کل اقتصاد خلاق و ستاد توسعه فناوری نرم معاونت علمی اظهار داشت: تنها حوزهای که در معاونت علمی علاوه بر ستاد، اداره کل آنرا نگه داشتیم، حوزه فناوری های نرم و فرهنگی است؛ هدف گذاری در این ستاد، استفاده از ظرفیت های تاریخی، اقلیمی، مردمی و دانشگاهی کشور و تولید ثروت است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه ژاپن کشوری است که تاریخ دارد، اما اقلیم ندارد اظهار داشت: ۱۰ درصد GDP این کشور به اقتصاد خلاق اختصاص دارد. در ایران برای این منظور کمتر از ۳ درصد اختصاص داده ایم و این قابل تامل است.

پیاده سازی مدل الگویی پارک فناوری پردیس در پارک جهاد دانشگاهی

وی ضمن اشاره به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اضافه کرد: این پارک، زیرساخت فیزیکی لایق و قابلی ندارد. در واقع پارک علم و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ که متعلق به جهاد دانشگاهی است، جای دانشگاه را تنگ کرده است و بعید می دانم شرکتی در این پارک فعالیت کند و فقط برنامه ها و نمایشگاه هایی برگزار می گردد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با تکیه بر این که وقتی از پارک حرف می زنیم یعنی زیست بوم زندگی، اظهار داشت: این پارک باید با الگوبرداری از پارک فناوری پردیس که با همکاری معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، وزارت راه و شهرسازی و… شکل گرفته، توسعه یابد و محوریت پیگیری برنامه برعهده جهاد دانشگاهی باشد. باید زیرساخت خوبی مانند پارک فناوری پردیس برای توسعه پارک جهاد دانشگاهی داشته باشیم که هر کسی در تهران خواهان بازدید از صنایع فرهنگی باشد، به اینجا بیاید و اگر خواهان بازدید تکنولوژی باشد، به پارک پردیس برود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این پارک ۲۰ هکتاری که برای دهکده و پارک جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده است، خوب اما کم است و باید این نهاد خصوصیت های خوبی داشته باشد و در دسترس مردم قرار بگیرد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه معاونت علمی نمی تواند به صورت مستقیم به پارک و دانشگاه زیرمجموعه جهاد دانشگاهی کمک نماید اضافه کرد: باید برنامه ریزی شود تا با محوریت مدیریتی جهاد دانشگاهی، مدل الگویی پارک فناوری پردیس در پارک جهاد دانشگاهی پیاده سازی شود.

وی با تکیه بر این که پارک هایی از این دست احتیاج به نرم افزار دارند، تصریح کرد: ما در اقتصاد خلاق به نرم افزارهای هم افزایی نیاز داریم که باید برای مردم طراحی شود. درست است که در کشور ۳۰۰ انیمیشن ساز ماهر فعالیت می نمایند که پروژه های خارجی دارند، اما ما نباید شبیه پژو فرانسه قطعه تولید نماییم، بلکه برای تولید محصول با کمپانی های دیگر در ارتباط باشیم و لازم است نرم افزاری طراحی شود که صاحب محصول در حوزه های خلاق و فناوری های نرم شویم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور خطاب به رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه به یک جمع بندی در مورد زیست بوم استارتاپی، شرکتهای دانش بنیان و فناوران نوپای جهاد دانشگاهی و همسویی آن با یک مجموعه برسیم.

منبع: