در نخستین جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی در سازمان جهاد دانشگاهی تهران تأکید شد؛ لزوم تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم

به گزارش ربات کشاورز، اولین جلسه بازبینی در حوزه علوم انسانی با حضور سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مدیران گروه ها و مراکز و اعضای پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار و بر لزوم تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم تاکید شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر جواد پورکریمی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران، ضمن اشاره به لزوم تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی از «علوم انسانی مانند سایر علوم» به «علوم انسانی به مثابه پارادایم فکری» در ادامه تصریح کرد: وضع موجود علوم انسانی در کشور حاصل نگاه به علوم انسانی در کنار سایر علوم مانند علوم پایه، فنی مهندسی، پزشکی و… است در صورتیکه به حوزه علوم انسانی باید به مثابه چتر فکری که بر سایر علوم سایه می اندازد و همانند پارادایم عمل می کند، پرداخته شود.

تحول رویکرد فعلی طراحی و اجرای طرح های پژوهشی از کارفرمامحور به مسأله محور

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران ضمن انتقاد به رویکرد فعلی طرح های پژوهشی علوم انسانی و ضمن اشاره به لزوم توجه به مسائل عنوان شده توسط دستگاههای اجرایی تحت عنوان اولویت های پژوهشی در ادامه این رویکرد را ناکافی و به طور عمده فرمالیستی دانست و اظهار داشت: حاصل آن انجام طرح های مختلف و مختلف پژوهشی و استفاده نکردن از نتایج آن در تصمیم گیری ها است.

دکتر پورکریمی، تغییر این رویکرد به رویکرد «شناسایی مسائل کلان (مرتبط با توسعه) کشور و دستگاه ها و عرضه گزارش های کاربردی موجز و راهبردی – تحلیلی» را پیشنهاد کرد.

در این نشست که با حضور مدیران گروه ها و مراکز و اعضای پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار شد، بر لزوم تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم تاکید شد.

منبع: