در یک مقاله مروری مطرح شد؛ ارائه یک روند استاندارد برای انتخاب تخمک در روش های کمک باروری

ربات کشاورز: پژوهشگران پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس، در یک مقاله مروری، چالش های پیش روی مراکز درمان ناباروری را مورد بررسی قرار داده و یک روند استاندارد برای ارزیابی کیفیت و انتخاب تخمک ارائه کردند که می تواند به بهبود تحقیقات دراین زمینه کمک نماید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، فناوری های کمک باروری با هدف رفع اشکال ناباروری به وجود آمده اند. بطور کلی این روش ها شامل سه مرحله هستند: استخراج تخمک از تخمدان، بارور کردن تخمک به وسیله اسپرم در وضعیت آزمایشگاهی و انتقال تخمک بارور شده به رحم زنی که تخمک از وی استخراج شده است یا فردی دیگر، برای ادامه مراحل تکوین طبیعی جنین.

با وجود تمام تلاش ها و پیشرفت های به دست آمده در سالهای اخیر بازده روش های کمک باروری همچنان اندک و در حدود ۳۰ درصد است.

یکی از مراحل مهم در روند معمول کمک باروری، انتخاب تخمک مناسبی است که کیفیت لازم را برای ادامه مراحل داشته باشد. در این مرحله، تصمیم گیری می شود کدام تخمک قابلیت تکوین به یک نوزاد کامل را دارد.

معمول ترین روش ارزیابی کیفیت تخمک، بررسی شکل ظاهری آن توسط جنین شناس به وسیله میکروسکوپ است. استفاده از چنین روشی که متکی بر مشاهده و وابسته به تجربه جنین شناس است، می تواند منجر به تشخیص و انتخاب اشتباه شود. بطور معمول راهکار غلبه بر محدودیت های قضاوت انسانی و اشتباهات ناشی از آن، استفاده از رویکرد های مهندسی است.

دکتر روح الله فتحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی؛ دکتر داوود فتحی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ پیمان پالای، دانشجوی مشترک این دو مرکز علمی، مقاله مروری در این خصوص تهیه کردند.

در این مقاله مروری، چالش های پیش روی مراکز درمانی و محیط های آزمایشگاهی در مواجه با چشم انداز پزشکی مدرن و ورود جنبه های نوین علمی به آن مورد بررسی قرار گرفت. همین طور یک روند استاندارد برای انتخاب تخمک ارائه شد که می تواند به بهبود تحقیقات دراین زمینه کمک نماید. علاوه بر این، روش های مؤثری برای تسریع پژوهش های پیش رو پیشنهاد شده است.

هدف از این مقاله، ایجاد یک چشم انداز جدید با رویکرد های مهندسی و هوش مهندسی برای ارزیابی کیفیت تخمک بود تا امیدهای موجود برای حل مشکل زوج های نابارور افزایش یابد.

این مقاله با عنوان فارسی “ارزیابی کیفیت تخمک: مروری بر روش های مهندسی برای یک چالش بالینی، مطالعه ای درباره ی فناوری های کمک باروری و انتخاب تخمک با قابلیت تکوین به یک نوزاد کامل با رویکرد مهندسی و هوش مصنوعی”، به عنوان طرح روی جلد نشریه بین المللی Biology of Reproduction برگزیده شد.

نگارش مقاله در نشریه Biology of Reproduction از آن جهت اهمیت دارد که این نشریه، در بین نشریات حوزه تخصصی اش، در رتبه بندی کیو ۱ [Q1] با ضریب تأثیر ۴.۲۸۵ قرار دارد که توسط انتشارات آکسفورد منتشر می شود.

منبع: