در سمپوزیوم پزشکی خانواده: چالش های فرهنگی و اجرایی مطرح شد؛ تجارب گذشته، چراغ راه اجرای طرح ملی پزشک خانواده

ربات کشاورز: به مناسبت شروع هفته سلامت سمپوزیوم پزشکی خانواده با موضوع چالش های فرهنگی و اجرائی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسط جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس ستاد اجرائی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع دانشگاه و دبیر ستاد هماهنگی استان تهران، ضمن اشاره به شرایط حاکم و تغییرات نظام سلامت در جامعه، توجه به مولفه های داینامیک و تحلیل و ارزیابی تجارب قبل را برای اجرای طرح ملی پزشک خانواده ضروری دانست.

وی ضمن اشاره به وضعیت حاکم در نظام سلامت باتوجه به تغییرات جوامع، اشاره کرد: در طرح ملی پزشک خانواده، اقناع همکاران، مردم و فرهنگ عمومی پیش نیاز موفقیت اجرای آن خواهد بود. از طرفی مداخلات بزرگ در عرصه سلامت باید با متانت و دور از شتاب زدگی صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به هنگام سازی ماژول های موردنیاز حوزه سلامت را برای اجرای این طرح ملی ضروری دانست و اظهار نمود: سالمندی جامعه ایرانی یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در قالب طرح ملی پزشک خانواده مدنظر قرار گیرد. طبق تعریف اگر هفت درصد جامعه ای بالای ۶۵ سال سن داشته باشند، آن جامعه را سالمند می نامند.

دکتر زالی اضافه کرد: سالمندی دوران سخت و پررنجی است که می توان با ترویج فرهنگ سلامت سالمندی و اقدام برای پیش گیری از مبتلاشدن به بیماریها در نوجوانی همچون داشتن تغذیه سالم و ورزش، دوران سالمندی آسوده تری داشت.

وی افزود: سالمندی و سالخوردگی شرایط متفاوتی را به افراد تحمیل می کند؛ بدین سبب برنامه ریزی اجرای طرح ملی پزشک خانواده باید عمیق تر، دقیق تر و جامع تر، در قالب بسته خدماتی متفاوت تر از قبل با ساختار بومی ایرانی صورت گیرد.

دکتر زالی به تغییر در میزان شیوع سندرم متابولیک نیز به عنوان دیگر عامل مهم در نظام سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: افزایش یا کاهش ریسک فاکتورهایی نظیر فشارخون، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی به سبک زندگی افراد وابسته است و تغییر در آن بسیار زمان بر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ۱۸ درصد جمعیت تهران به فشارخون مبتلا هستند، از طرفی مصرف نمک در ایران ۳ تا ۷ برابر و مصرف شکر ۴.۵ برابر سرانه ی مصرف جهانی است. شناسایی، تغییر در ریسک فاکتورها، توجه به تغذیه و سبک زندگی از اهمیت بالایی برای کنترل شیوع سندرم متابولیک به حساب می آید.

دکتر زالی در ادامه به تأثیر تغییرات آب وهوا و وجود پدیده های بیولوژیک نظیر آلاینده ها بر سلامت مردم نیز اشاره نمود و اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد گرما سبب افزایش میزان افسردگی و خشونت در افراد جامعه خصوصاً زنان می شود.

وی بر اهمیت توجه به تجارب تلخ گذشته در اجرای طرح پزشک خانواده تاکید کرد و اظهار داشت: در دوره قبل اجرای این طرح، دو استان مبادرت به تجربه نگاری کردند، تحلیل و ارزیابی آن تجارب در عملکرد این دوره بسیار مؤثر خواهد بود؛ نگاه عمیق و واکاوانه، مطالعه مقالات و مستندات، ایجاد نظام ارزیابی مبتنی بر شواهد و لطمه شناسی در ادامه مسیر، به اجرای موفق طرح پزشک خانواده کمک می نماید.

رییس ستاد اجرائی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان مسائل موجود در زمینه بهداشت، اضافه کرد: طرح پزشکی خانواده، طرحی ملی است و باید با همکاری تمامی ارگان ها اجرائی شود تا به ثمر نشیند.

دکتر زالی از اجرای فاز اول این طرح در سه شهرستان فیروزکوه، اسلام شهر و شهرقدس در استان تهران آگاهی داد و اظهار داشت: پیش بینی می شود در فاز اول اجرا بیش از ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش طرح قرار گیرند که باتوجه به فعالیت ۲ هزار و ۷۲۰ مراقب سلامت و ۲ هزار و ۳۳۰ پزشک، با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم مراقبت از نظام PHC، هماهنگی با تغییرات داینامیک سلامت محور، تعریف بسته خدمتی متفاوت نسبت به قبل، تامین اعتبارات و همکاری تمام ارگان ها در سطوح ملی تاکید کرد.

در ادامه این سمپوزیوم، نازنین بیات، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره فعالیت ها تخصصی این در زمینه سلامت سالمندی اظهار نمود: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به پشتوانه تجربیات علمی و عملی که طی سنوات گذشته با تمرکز بر موضوع سلامت سالمندی و طراحی و اجرای برنامه های تخصصی کسب کرده است امروز با نگاهی نوآورانه بدنبال تحقق شعار سازمانی خود با عنوان: سالمندی سالم، فعال و خودمراقب است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این رویکرد علاوه بر توجه به افرادی که وارد دوره سالمندی شده اند گروه مخاطبین ۳۵ سال به بالا نیز موردتوجه قرار داده شده؛ در حقیقت با کمک به گروه مخاطب خود کمک می نماید که دوره سالمندی سالم و فعال تری را باتکیه بر خودمراقبتی محقق سازند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ما در معاونت فرهنگی باتوجه به اهمیت موضوع پزشکی خانواده و چالش های فرهنگی و اجرائی به این مساله پرداخته ایم تصریح کرد: اهمیت خدمات پزشکی خانواده در سلامت سالمندان است؛ چونکه در صورت اجرای صحیح و کارآمد پزشکی خانواده بوسیله یک پروسه منظم و جامع نگر خانواده سالم و همین طور سالمندی سالم به وقوع می پیوندد. در حقیقت به نظر می آید یکی از حلقه های مفقوده برای سالمندی سالم همین پزشک خانواده است که علاوه بر توجه به درمان متمرکز بر پیشگیری و ارتقای سلامت است.

وی ضمن اشاره به اهداف خود در زمینه فرهنگ سلامت و اشاره به تجربیات خود در برگزاری اتاق فکر سلامت اظهار داشت: اینک در همین راستا در نظر داریم دبیرخانه دائم برگزاری رویدادهای پزشکی خانواده را با استفاده از حضور اساتید و متخصصان این حوزه در جهادددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی داشته باشیم.

در پایان این سمپوزیوم به مرور تجربیات علمی و عملی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برای ترویج فرهنگ سلامت در تمامی ابعاد پرداخته شد و اعضا آمادگی خودرا برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام نمودند.

منبع: