روز معلم و بازخوانی مقاله های در رابطه با آن در SID

به گزارش ربات کشاورز، همزمان با روز بزرگداشت مقام معلم، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، پربازدیدترین مقاله های علمی با مبحث معلم را معرفی نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، معلم نقش کلیدی در یک نظام تعلیم و تربیت دارد. معلم و کارآیی او، بعنوان آیینه کفایت و کارآیی هر نظام آموزش و پرورش است.

معلمان ساعتهای زیادی را با دانش آموزان می گذرانند و یکی از مهم ترین افرادی هستند که تاثیر زیادی در شکل گیری رفتار دانش آموزان دارند. احترام به دانش آموز و تعامل رفتاری مناسب با آنها در ترغیب دانش آموزان به انجام رفتارهای درست مؤثر خواهد بود. بر همین اساس، توانمندی و مهارت معلم در ارتباط برقرار کردن با شاگرد بر موفقیت و تفهیم مطالب درسی تاثیر بسزایی دارد. ازاین رو آموزش و پرورش جزئی جدایی ناپذیر از هم هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، به مناسبت روز ۱۲ اردیبهشت که روز معلم نام گذاری شده است، در این گزارش به بررسی مقاله های فارسی با مبحث معلم در حوزه های موضوعی مختلف و معرفی پربازدیدترین مقاله های علمی نمایه شده در این پایگاه با مبحث معلم برپایه میزان بازدید مخاطبان خواهیم پرداخت.
معرفی مقاله های پربازدید علمی با مبحث معلم

براین اساس «اصول اخلاق حرفه ای در آموزش»، «ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی» و «بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی» به ترتیب با ۳۲۰۲۴، ۱۹۶۳۶ و ۱۸۸۷۶ بازدید، پربازدیدترین مقاله های فارسی با مبحث معلم هستند.

مقاله «اصول اخلاق حرفه ای در آموزش» که توسط معصومه ایمانی پور نوشته شده، در مجله اصول اخلاق حرفه ای در آموزش انتشار یافته است. این مقاله از نوع مقاله های مروری بوده و به بررسی اخلاق حرفه ای می پردازد.

ایمانی پور در ادامه این مقاله از آموزش عالی بعنوان نظامی حرفه ای یاد می کند و این چنین ذکر می کند که اساتید و معلمان بعنوان افرادی که مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان و دانش آموزان هستند، باید از اصول اخلاق حرفه ای آگاهی داشته و به رعایت آن ملزم باشند.

جدول ۱. مقاله های فارسی پربازدید با مبحث معلم
معرفی مجله های علمی پربازدید با مبحث معلم
مجله های «رهیافتی نو در مدیریت آموزشی»، «توسعه حرفه ای معلم» و «پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)» با انتشار ۸۴، ۷۴ و ۷۱ مقاله به ترتیب، مجله هایی هستند که بیشترین تعداد مقاله های فارسی با مبحث معلم را منتشر نموده اند.
معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقاله های فارسی با مبحث معلم

نعمت الله موسی پور، دانشیار برنامه ریزی درسی گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان؛ محمود مهرمحمدی، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس؛ حسن رضا زین آبادی، دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی به ترتیب با انتشار ۳۴، ۳۲ و ۲۴ مقاله فارسی، نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقاله های فارسی با مبحث معلم را منتشر نموده اند.

کلمه های کلیدی مقاله های فارسی با مبحث معلم

کلمه های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خویش را در کلمه های کلیدی نشان داده است.

براین اساس «دانشگاه فرهنگیان»، «تربیت معلم»، «رضایت شغلی»، «برنامه درسی» و «فرسودگی شغلی» مهم ترین موضوع هایی هستند که در مقاله های فارسی در رابطه با معلم مورد بررسی قرار گرفته اند.

شکل ۱. کلمه های کلیدی به کار رفته در مدارک علمی با مبحث معلم

منبع: