آمادگی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برای پذیرش حداکثری دانشجو

به گزارش ربات کشاورز، رئیس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: برای پذیرش ۴۱۴۷۰ دانشجو در نیمسال مهرماه ۱۴۰۲ برای مراکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی در سرتاسر کشور، ظرفیت بوجود آمده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی گودرزی ضمن اشاره به برنامه زمان بندی ثبت و بررسی دوره های درخواستی پذیرش مهرماه ۱۴۰۲ و شروع این فرآیند از ۲۶ فروردین، اظهار داشت: در این دوره، فاز سوم الگوی توسعه متوازن و هدفمند دوره های علمی ـ کاربردی در سامانه گسترش دانشگاه اجرا شده و برپایه آن، رشته هایی که در چندین پذیرش قبلی متقاضی نداشته یا متقاضی اندکی داشته، از فهرست رشته های دانشگاه حذف شده اند.

رییس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در بهمن ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۸۱ رشته کم متقاضی حذف شد و در پذیرش مهرماه ۱۴۰۲ هم قریب به ۱۰۰۰ رشته کم متقاضی از بین رشته های دانشگاه حذف و تعدادی رشته های جدید و مورد نیاز بازار کار و مشاغل نوظهور که فرایند تدوین آنها در کمیته ها و شوراهای دانشگاه مصوب شده به رشته های فعلی اضافه خواهد شد. به‎رغم حذف این رشته ها، پذیرش بهمن ۱۴۰۱ از نظر تعداد دانشجو بیشتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش در پذیرش در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی، نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰۰۰ دانشجو بوده است.

گودرزی اضافه کرد: در فرآیند بررسی دوره های درخواستی پذیرش مهرماه ۱۴۰۲ مراکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی درخواست های خویش را برای اجرای دوره ها در سامانه طراحی شده دانشگاه اعلام و سپس موسسات آموزش عالی علمی ـ کاربردی، و واحدهای استانی، نظر خویش را درمورد موافقت یا مخالفت با رشته های اعلام شده، در سامانه گسترش دانشگاه اعلام می کنند و بعد از آن، دوره های جدید توسط دفتر گسترش و نظارت دانشگاه جمع بندی و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود.

رییس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی، در رابطه با نتیجه نهایی بررسی دوره های درخواستی پذیرش مهرماه ۱۴۰۲ این موسسه و مراکز وابسته به آن اظهار داشت: کل دوره های درخواستی مراکز در مهرماه ۱۴۰۱، ۹۳۰ دوره بود که در مهرماه سالجاری با عنایت به حذف رشته های کم متقاضی، به ۶۶۱ دوره دارای متقاضی کاهش پیدا کرد.

گودرزی اضافه کرد: در نیمسال مهر ۱۴۰۱ هم واحدهای استانی با ۸۹۲ دوره موافقت نموده بودند که این میزان برای نیمسال مهر ۱۴۰۲، به ۶۳۷ دوره کاسته شده است. گودرزی اضافه کرد: همانگونه که قبلا اعلام گردید علت این کاهش، اجرای فاز سوم الگوی توسعه متوازن و هدفمند دوره های علمی ـ کاربردی در سامانه گسترش دانشگاه و حذف رشته های بدون متقاضی که ظرفیت کاذبی را برای دانشگاه ایجاد نموده را حذف و ظرفیت متعادلی را بوجود می آورد. طبق اعلام دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، ۳۷۰ کدرشته برای مقطع کاردانی و ۲۶۷ کدرشته برای مقطع کارشناسی در نیمسال مهر سال ۱۴۰۲ برای موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی و مراکز تابعه آن تصویب شده که در مجموع ۶۳۷ کدرشته خواهد بود. ظرفیت موافقت شده برای مقطع کاردانی در پذیرش مهر ۱۴۰۲، ۲۴۰۵۵ نفر و برای مقطع کارشناسی، ۱۷۴۱۵ نفر است که بدین ترتیب، در مجموع، برای پذیرش ۴۱۴۷۰ دانشجو در نیمسال مهرماه ۱۴۰۲ برای مراکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی در سرتاسر کشور ظرفیت بوجود آمده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی، وی تصریح کرد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر تلاش سازمان ها و دستگاههای اجرایی برای حل مشکل اشتغال کشور و مأموریت این دانشگاه در ارتباط با آموزش های منجر به اشتغال، همکاران در واحدهای جهاد دانشگاهی و مراکز باید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از ظرفیتهای رسانه ایِ جهاد دانشگاهی در سطح کشور، نسبت به معرفی این آموزش ها به مخاطبین اقدام نمود تا ان شاءالله شاهد جذب حداکثری مخاطبان در مراکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی باشیم.

منبع: