روز جهانی محیط زیست و بازخوانی مقاله های در رابطه با آن در SID

به گزارش ربات کشاورز، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، پربازدیدترین مقاله های علمی نمایه شده در این پایگاه با مبحث محیط زیست را برپایه میزان بازدید مخاطبان معرفی نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، ۵ ژوئن برابر با ۱۵ خرداد روز جهانی محیط زیست نام گذاری شده است.

روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۳ مبین اهمیت کم کردن استفاده از پلاستیک است. اقدامات مردم در مورد آلودگی پلاستیک اهمیت دارد. گام هایی که دولت ها و کسب و کارها برای مقابله با آلودگی برمی دارند پیامد این اقدام است. حالا زمان سرعت بخشیدن به اقدامات و انتقال به یک اقتصاد دایره ای است. هشتگ سال ۲۰۲۳ روز محیط زیست #BeatPlasticPollution است.
بمناسبت فرا رسیدن روز جهانی محیط زیست، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) به بررسی مقاله های فارسی با مبحث محیط زیست در حوزه های موضوعی مختلف پرداخته است.

معرفی مقاله های پربازدید علمی با مبحث محیط زیست

مقاله های «توسعه شهری پایدار»، «ارزیابی و مقایسه اثرات زیست محیطی دو روش بهره برداری جنگل (مطالعه موردی: بخش نمخانه جنگل خیرود)» و «بررسی ابعاد زیست محیطی و جایگاه محیط زیست شهری در برنامه های توسعه ایران» به ترتیب پربازدیدترین مقاله های فارسی در رابطه با محیط زیست بوده اند.

مقاله «توسعه شهری پایدار» در سال ۱۳۸۶ توسط رستم صابری فر نگارش شده است. این مقاله به بررسی مفهوم توسعه پایدار با تاکید بر توسعه و چشم اندازهای شهری پرداخته است. توسعه پایدار به معنای حرکت بر محور انسان و محیط است. هم چنین توسعه پایدار به معنای توازن بین پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بلندمدت با محیط است. توسعه پایدار در محیط شهری، سطح مصرف و آلودگی بالاتری در محیط زیست دارد. مقاله مذکور راه هایی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار عرضه می دهد.

باتوجه به شعار سال جاری روز جهانی محیط زیست در ارتباط با کم کردن استفاده از پلاستیک، مقاله «مزایا و معایب ظروف پلاستیکی و مقایسه آنها با ظروف شیشه ای در صنایع غذایی» هم پربازدیدترین مقاله فارسی با مبحث محیط زیست و پلاستیک است.

جدول ۱. مقاله های فارسی پربازدید با مبحث محیط زیست

معرفی مجله های علمی پربازدید با مبحث محیط زیست

مجله های «علوم و تکنولوژی محیط زیست»، «محیط شناسی» و «آموزش محیط زیست و توسعه پایدار» به ترتیب مجله هایی هستند که بیشترین مقاله های فارسی در رابطه با محیط زیست را منتشر نموده اند.

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقاله های فارسی با مبحث محیط زیست

سیدعلی جوزی، سیدمحمد شبیری و علی مشهدی به ترتیب نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقاله های فارسی در رابطه با محیط زیست را منتشر نموده اند.

کلمه های کلیدی مقاله های فارسی با مبحث محیط زیست

کلمه های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خویش را در کلمه های کلیدی نشان داده است.

«توسعه پایدار»، «آموزش محیط زیست» و «حقوق بین الملل محیط زیست» موضوع هایی هستند که بیشتر در مقاله های فارسی در رابطه با مبحث محیط زیست بررسی شده اند.

شکل ۱. کلمه های کلیدی به کار رفته در مقاله های فارسی با مبحث محیط زیست

منبع: