رئیس جهاد دانشگاهی: گردشگری گیلان نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است

به گزارش ربات کشاورز، از گیلان رئیس جهاد دانشگاهی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به اینکه این استان زرخیز در عین زیبایی و سرسبزی با مشکلاتی مواجه می باشد، اظهار داشت: آمادگی داریم در زمینه های گردشگری، حل مشکلات سالمندی، درمان ناباروری و جلوگیری از سرطان فعالیتهای جهاد دانشگاهی را در گیلان توسعه دهیم.
دکتر حسن مسلمی نائینی امروز در دیدار با آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، ضمن اشاره به گذشت ۴۳ سال از فعالیت جهاد دانشگاهی، از شناخته بودن جایگاه علمی و پژوهشی این نهاد در سطح کشور سخن گفت و اضافه کرد: مقام معظم رهبری توجه خاصی به جهاد دانشگاهی و اهمیت حیات و حضور این نهاد علمی – فرهنگی در کشور دارند و بیانات ایشان همواره راهگشای فعالیتهای ما بوده است.
وی جهاد دانشگاهی را یکی از نهادهای مولود انقلاب دانست که جهادی و علم محور حرکت می کند و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی انجام کارهای بر زمین مانده را در دستور کار دارد و یکی از وظایف خویش را کمک به دولت می داند و به دنبال موازی کاری نیست.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه کشور ما در برهه ها و موقعیت های مختلف نیازهای گوناگونی دارد، خاطرنشان کرد: در دهه اول انقلاب به موضوعات فرهنگی و نیروسازی و مدیریت دانشگاه نیاز داشتیم و بنابراین جهاد دانشگاهی وارد میدان شد؛ در زمانی دیگر با افزایش متقاضیان ورود به دانشگاه مواجه شدیم و احتیاج به دانشگاه احساس شد که در این خصوص هم جهاد دانشگاهی دو دانشگاه تاسیس کرد.
دکتر مسلمی نائینی، به نیاز کشور به بحث های پزشکی بخصوص در حوزه درمان ناباروری اشاره و اظهار داشت: درمان ناباروری هزینه بالایی داشت و زوج های جوان گاهی مجبور به سفر خارج از کشور جهت درمان می شدند، اما جهاد دانشگاهی کار انقلابی و جهادی خویش را شروع کرد و امروز به یکی از مراکز موفق در این بخش تبدیل گشته ایم.
وی ضمن تقدیر از تلاشهای مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در مجموعه جهاد دانشگاهی و پایه گذاری پژوهشگاه رویان، تصریح کرد: فناوری نیاز امروز کشور است و همانگونه که در دوران دفاع مقدس خیلی از تجهیزات نظامی تحریم شده را در مجموعه جهاد دانشگاهی تولید کردیم، امروز هم باید همان مسیر را ادامه دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی، استان گیلان را استانی زرخیز دانست که در عین زیبایی و سرسبزی با مشکلاتی مواجه می باشد و بیان نمود: یکی از اشکالات و معضلات گیلان و کشور بحث سالمندی است بنابراین باید با محوریت پزشکی و علوم انسانی و فرهنگی به سمت رشد جمعیت برویم.
وی یکی از نیازهای جمعیت سالمند را حوزه های بهداشت و درمان دانست و خاطرنشان کرد: دنیا روش های موثری را برای جوان سازی جمعیت به کار برده؛ در کشور ما هم ورود جدی به درمان ناباروری داریم و جهاد دانشگاهی دارنده بهترین مرکز ناباروری است؛ البته در کشور حدود ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری داریم که ۱۰ مرکز آن متعلق به جهاد دانشگاهی می باشد، اما نیمی از جمعیت هدف به این ۱۰ مرکز رجوع می کنند.
دکتر مسلمی نائینی از دیگر نیازهای استان گیلان را در حوزه پیشگیری و درمان سرطان بخصوص در حوزه بانوان دانست و ضمن اشاره به فعالیت پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، متذکر شد: جلوگیری از سرطان را با جدیت دنبال می نماییم و مراکز پیشگیری را فعال کرده ایم.
وی گردشگری را یکی از ظرفیتهای بی نظیر گیلان دانست که نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است و خاطرنشان کرد: باید با پدیده گردشگری و حضور میلیونی گردشگران در استان برخورد علمی نماییم تا بتوانیم آورده داشته باشیم. در این خصوص پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی آمادگی دارد مباحث علمی و پژوهشی گردشگری در گیلان را دنبال کند.
رئیس جهاد دانشگاهی همینطور بر استفاده از ظرفیت مرکز افکارسنجی(ایسپا) تصریح کرد و اظهار داشت: ۹۹ درصد نظرسنجی ها و پیمایش های این مرکز نزدیک به حقیقت بوده و بنابراین میتوان از آمارها و تحلیل های ایسپا برای مسائل اجتماعی استان بهره گرفت.

منبع: