موفقیت جهاددانشگاهی در تولید داخلی کوتینگ ایجنت

به گزارش ربات کشاورز، مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران اظهار داشت: این سازمان تنها تولیدکننده ماده کوتینگ ایجنت در کشور است، پژوهشگران موفق شدند طی ۱۵ ماه به دانش فنی تولید این ماده دست یابند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از جهاد دانشگاهی، دکتر زهره طاهرخانی مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران بابیان اینکه ماده «کوتینگ ایجنت واحد EPS» از افزودنی های مهم و حساس در صنعت پتروشیمی است، اظهار داشت: این ماده پودری با اندازه ذرات بسیار ریز است که در واحدهای پلیمریزاسیون پلی استایرن انبساطی به کار می آید.
وی اضافه کرد: کوتینگ به خواص جریان پذیری گرانول های پلیمری در زمان انبارداری، حمل و نقل، آماده سازی و قالب گیری کمک میکند.
مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران بابیان اینکه پلی استایرن انبساطی (یونولیت) کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف نظیر بسته بندی تولیدات، ساختمان سازی، خودروسازی و استفاده به عنوان عایق حرارت، رطوبت و صدا و… دارد، اظهار داشت: ماده کوتینگ EPS از افزودنی های این محصول (یونولیت یا پلی استایرن انبساطی) در صنعت پتروشیمی است.
دکتر طاهرخانی میزان مصرف سالانه این ماده افزودنی را در حدود ۶۰۰ تن باارزش تقریبی ۲.۴ میلیون دلار در ۴ پتروشیمی کشور برشمرد و اضافه کرد: تا حالا همه میزان موردنیاز آن در کشور بوسیله واردات تامین می شده است.
وی با تاکید مجدد بر اینکه گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران توانست با تلفیق یک فعالیت پژوهشی و مهندسی معکوس، به تولید داخلی این افزودنی در صنعت پتروشیمی برسد، در ادامه اشاره کرد: بعد از تأیید نمونه های آزمایشگاهی از طرف واحد مصرف کننده، نمونه سازی نیمه صنعتی آن به میزان ۲۰۰ کیلوگرم انجام شد و بعد از طی مراحل ارزیابی شیمیایی و عملکردی در واحد مصرف کننده، به مدت ۹۰ روز نیز تست بازار را در کشور گذراند.
تولید «کوتینگ ایجنت» به مرحله تجاری سازی رسید
این عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: موفقیت این نمونه نیمه صنعتی در پتروشیمی و بازار مصرف، موجب شد تا جهت تست بلندمدت در کشور، دو محموله ۱۰ هزار کیلوگرمی در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ به سفارش پتروشیمی تولید و تجاری سازی شود.
وی با اشاره به اینکه همه مواد اولیه این محصول داخلی است، در ادامه اشاره کرد: خط تولید این ماده در جهاددانشگاهی به راه افتاده است و مواد مؤثره اولیه این محصول توسط گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی تولید می شود و اکنون گروه پروسه جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در داخل کشور است.
مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران با اشاره به اینکه موفقیت در این مرحله به حضور سازمان جهاددانشگاهی تهران در لیست تامین کنندگان معتبر (وندور لیست) این مجموعه منجر گردید، اظهار داشت: که در مناقصه اردیبهشت سال جاری در رقابت با نمونه های وارداتی، تامین ۳۰ هزار کیلوگرم از این ماده به جهاددانشگاهی تهران واگذار شد.
دکتر طاهرخانی با اشاره به اینکه اکنون رایزنی با تمامی پتروشیمیهای مصرف کننده، جهت داخلی سازی ماده کوتینگ ایجنت در حال انجام می باشد، ابراز امیدواری کرد که سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تولید پایه های(گرید) دیگر این ماده، نیاز کشور به واردات را برطرف کرده و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، به رشد تولید (شعار سال) کمک نماید.
به گفته وی، سودآوری طرح و جلوگیری از خروج ارز از کشور از مهم ترین دستاوردهای این طرح پژوهشی است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی تهران با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی تنها تولیدکننده این ماده در کشور است، اشاره کرد: این ماده ارزش افزوده مناسبی دارد و دانش فنی و فرمولاسیون آن توسط جهاددانشگاهی تهران ایجادشده است.