معاونت علمی اعلام کرد؛ معافیت مالیاتی سازمان های سرمایه گذار در حوزه دانش بنیان

به گزارش ربات کشاورز، امکان برخورداری از معافیت مالیاتی برای مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مطرح و مقرر شد که سازمان هایی که سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان دارند ازاین معافیت برخوردار شوند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست نمایندگان سازمان ها و دستگاههای دولتی با دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد که طی این نشست امکان معافیت مالیاتی بر مبنای بند ب و ت ماده ۱۱ قانون جهش دانش بنیان، برای اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مطرح و مقرر شد که سازمان هایی که سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان دارند از این معافیت برخوردار شوند.
در نشست دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و نمایندگان نهادها و سازمان ها، امکان برخورداری از معافیت مالیاتی بر مبنای بند ب و ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، برای مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مطرح و مقرر شد که سازمان هایی که سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان دارند از این معافیت برخوردار شوند.
هدف از برگزاری نشست نمایندگان سازمان ها و دستگاههای دولتی با دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی»، آشنایی سازمان های دارای مراکز آزمایشگاهی با خدمات و خصوصیت های شبکه آزمایشگاهی و پیوستن به این شبکه برای تنوع و گسترش خدمات آزمایشگاهی است.
یکی از حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از شرکتهای دانش بنیان، پژوهشگران و فعالان فناور عرضه تسهیلاتی برای دریافت طیف گسترده خدمات لابراتوار های تحقیقاتی است که ذیل شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و توسط صدها مرکز آزمایشگاهی عضو عرضه می شود. شبکه آزمایشگاهی با هدف افزایش بهره وری زیرساخت های آزمایشگاهی کشور و پشتیبانی از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی به راه افتاده است.
در این شبکه خدمات آزمایشگاهی متنوعی مانند حوزه های فنی و مهندسی همچون مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن، حوزه محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی، حوزه های زیست فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول های بنیادی، مهندسی بافت؛ حوزه های علوم شناختی و مغز؛ صنایع دستی، مواد غذایی و…. عرضه می شود. میزان تسهیلات عرضه شده توسط شبکه آزمایشگاهی سال جاری رشدی دو و نیم برابری داشت تا زمینه برای تحول و ارتقای پژوهشها و توسعه فناوری ها بیشتر از گذشته فراهم گردد.
شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به مثابه یک ابزار مدیریتی و اطلاعاتی
محمد مهدی کرامتی، سرپرست دبیرخانه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان طی سخنانی در این جلسه که ۱۵ مردادماه برگزار شد به کمک هایی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از رهگذر عضویت در این شبکه عرضه می کند، اشاره نمود و اظهار داشت: اگر سازمانی تجهیزات و لابراتوار خویش را به عضویت این شبکه در بیاورد، به آن سازمان یک زیر شبکه تخصیص داده می شود تا بتواند تجهیزات خویش را مدیریت کند، بنابراین، نخستین آورده معاونت علمی در این حوزه برای سازمان ها یک ابزار مدیریتی و اطلاعاتی است. وی ادامه داد: دوم اینکه خود معاونت علمی و فناوری گرنت هایی را بین پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان توزیع می نماید تا معاونت علمی بخشی از هزینه خدماتی که پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان نیاز دارند را تأمین کند. این در واقع نوعی تحریک بازار و جذب مشتریان برای عضویت در شبکه آزمایشگاهی است. وی به سومین امکان قانونی اشاره نمود و اضافه کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برای سازمان های عضو شبکه در نظر گرفته است. بند ب و ت ماده ۱۱ قانون جهش دانش بنیان مفهومی را تحت عنوان اعتبار مالیاتی تعریف کرده و معافیت مالیاتی مشروط به انجام یک فعالیت خاص است مثلا سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان بدین معنا که اگر کسی آزمایشگاهی بسازد چه خود او استفاده نماید چه این که به دولت هدیه کند، مشمول این معافیت مالیاتی خواهد شد.
از تعمیر و نگهداری تجهیزات تا به اشتراک گذاری خدمات آزمایشگاهی
مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در این جلسه هم اظهار داشت: نگرانی که سازمان ها در مورد تعامل با سازمان استاندارد، غذا و دارو، محیط زیست، گمرک و دیگر سازمان های نظارتی دارند، با ارتباطی که مابین شبکه آزمایشگاهی و این سازمان ها برقرار است، رفع می شود.
وی همینطور در مورد تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی اضافه کرد: مرکز نوسازی و تعمیر دستگاههای آزمایشگاهی ایران (نوتا) عرضه این خدمات در مورد تعمیر و نگهداری و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی را برعهده دارد و مقرر است این مورد را مدیریت کند.
دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری در انجام فرایندهایی مانند خرید، تعمیر تجهیزات و به اشتراک گذاری خدمات، به سازمان های عضو شبکه خدمات ارائه نماید. ازاین رو، کارگزارانی برای انجام فعالیتهای مختلف در شبکه مشخص شده است تا اطلاعات با صحت و دقت لازم در سامانه ثبت گردد.
نسب در انتها اضافه کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با عنایت به ارتباطات بین المللی که دارد می تواند تعامل سازمان ها با عرصه بین الملل شامل کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی را هم تسهیل کند.

منبع: