معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران عنوان کرد هدف از برگزاری آیین اعطای تندیس فداکاری، الگوسازی برای جوانان است

به گزارش ربات کشاورز، معاون فرهنگی سازمان تهران، الگوسازی برای جوانان را هدف جهاد دانشگاهی از برگزاری جشنواره آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانست و از برنامه ریزی برای ایجاد بخش بین الملل آیین اطلاع داد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر جمال رحیمیان معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی، در ارتباط با هدف آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران اظهار داشت: هدف از برگزاری آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، ترویج و گسترش فرهنگ ایثار، فداکاری و نوع دوستی در میان جوانان و خصوصاً نسل جوان و دانشجو است. زمانی که تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان را ملاحظه می نماییم، می بینم که ایران عزیز در طول تاریخ سختی ها و بحران های شدید و ویرانگری را از سر گذرانده است، بحران هایی که به تنهایی کشورهای زیادی را به نابودی کشانده است.
وی با اشاره به اینکه در کشور در برهه های مختلف وجود روحیه ایثار، شهادت و فداکاری توانسته است مقاومت ساز، نجات بخش و امید آفرین باشد، اضافه کرد: شاید در سده اخیر برجسته ترین این وقایع مبحث “جنگ تحمیلی “و “دفاع مقدس” در مقابل دشمن بعثی بود. در این رویداد بزرگ تاریخی که کشور تازه انقلاب کرده بود مورد هجوم عراق و کشورهای حامی او قرار گرفتیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان اینکه وقتی تاریخ و خاطرات “دفاع مقدس”را مرور می نماییم، می بینبم که آن چه توانست کشور را از چنگال دشمنانش بیرون بیاورد همین روحیه فداکاری، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی بود، اظهار داشت: امروز هم کشور در برخورد با چالش های پیش رو به این روحیه و فرهنگ محتاج و نیازمند است. جهاددانشگاهی با این هدف برگزاری “آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران ” را در ستور کار خود قرار داد تا بتواند برای نسل جوان الگوسازی کند.
وی در ارتباط با برنامه ها برای توسعه این آیین اظهار داشت: دبیرخانه تندیس ملی فداکاری در نظر دارد در فاصله بین آیین دوازدهم و آیین سیزدهم در بخشنامه و شیوه نامه بازبینی کند و با بهره گیری از تجربیات ۱۲ دوره گذشته کارشناسان و اعضای شورای سیاست گذاری و شورای انتخاب دانشجوی فداکار نوآوری هایی را در آیین در نظر بگیرد.
دکتر رحیمیان اشاره کرد: هدف این بازبینی زمینه سازی برای بسط و توسعه این آیین به برخی دیگر از اقشار اجتماعی فداکار است. همین طور به احتمال زیاد بخش بین الملل آیین هم همچون نوآوری های دوره های بعدی آیین باشد. اکنون درحال بررسی و مطالعه روی این بخش از نوآوری ها هستیم. گسترش شناسایی دانشجویان فداکار از کشورهای دیگر و اعطای تندیس از طرف ما می تواند تأثیر مثبتی در گسترش فرهنگ نوع دوستی و از خودگذشتگی باشد.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران اظهار داشت: در دوره های آغازین آیین تندیس فداکاری دانشجویان چندان شناختی از آیین نداشتند اما به مرور و با تبلیغات و فضا سازی که انجام شد، کم کم این آیین در میان دانشجویان و گروههای دانشجویی شناخته شد. در طول سال دانشجویانی که در حوزه های مختلف فداکاری مشغول به فعالیت هستند با دبیرخانه تماس می گیرند. البته در شناساندن آیبن فداکاری با هدف نهایی خیلی فاصله داریم و امیدواریم که با کمک مجموعه رسانه ها و خصوصاً رسانه ملی بتوانیم گامی موثر دراین زمینه داشته باشیم.
وی افزود: یکی از با اهمیت ترین خصوصیت های جهاددانشگاهی که زمینه ساز رشد، توسعه و بالندگی آن شده است اعتماد و حتی اتکای به جوانان است. در جهاددانشگاهی ضمن حفظ و احترام به شان، سابقه و تجربه پیشکسوتان شرایط برای بروز نبوغ، استعداد و خلاقیت های جوانان دانشجو برقرار است. در حقیقت می توان گفت نسل جوان موتور پیشران جهاد در همه عرصه ها است.
دکتر رحیمیان با اعلان اینکه متاسفانه به تازگی دیوان سالاری موجود در سایر سازمان ها و دستگاهها به جهاد هم تسری پیدا کرده است، که این مساله برای یک نهاد و سازمان جهادی سمی مهلک است. امید که مسئولان امر این تهدید را جدی بگیرند و نگذارند جهاددانشگاهی از پویایی و بالندگی خود که ثمره جذب جوانان نخبه و خلاق است فاصله بگیرد.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد تاریخچه نهادها و موسسات دانش بنیان نوشته شود، بی شک جهاددانشگاهی در صدر لیست دانش بنیان ها قرار می گیرد. این نهاد از آغاز با الگوی دانش بنیانی شکل گرفته و علاوه بر پاسخگویی به نیازهای کشور در زمان دفاع مقدس، نوآوری و خلاقیت علم پایه و دانش بنیان را در حوزه های مختلف علم و فناوری مبنای کار خود قرار داده است.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران در آخر اشاره کرد: امروز هم این تجربه گران سنگ می تواند در اختیار نسل جوان و گروههای و جریان های دانش بنیان قرار بگیرد. حجم عظیم نیروی فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصت بسیار استثنایی را فراهم آورده است که مجموعه کشور و مشخصا جهاددانشگاهی با بهره بردن از آنها جهش و جنبش دانش بنیانی را شتابی دو چندان ببخشند و کشور عزیزمان را در حوزه های مختلف علمی در مرز دانش جهانی پیش ببرند.

منبع: