یک مقام مسئول معاونت علمی خبر داد؛ اجرای پروژه های پیشران با هدف نفوذ فناوری در اقتصاد

به گزارش ربات کشاورز، رئیس مرکز مدیریت طرحهای کلان و پیشران معاونت علمی اظهار داشت: درراستای نفوذ فناوری در اقتصاد کشور چندین پروژه مثل بومی سازی ۸ واکسنِ ارزبر، ساخت زباله سوز حرارتی و پرورش میگو در دستور کار قرار دارد.

میثم فرج الهی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح های پیشران با همکاری معاونت علمی و سایر نهادهای حاکمیتی، تعریفی از این نوع طرح ها ارائه داد و اظهار داشت: پروژه های پیشران، پروژه هایی هستند که از نظر اقتصادی اثرگذاری زیادی دارند؛ یعنی هم مورد نیاز اساسی کشورند و هم به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت هستند اما ضرورتی ندارد در حین اجرا، حتما فناوری هم توسعه یابد؛ یعنی ما نمی خواهیم اقتصاد را معطل توسعه فناوری نماییم.
رئیس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی اضافه کرد: ممکنست در مرحله اول با خرید فناوری و همکاری خارجی کار و پروژه را جلو ببریم، در مرحله دوم توسعه فناوری رخ دهد و در مرحله پس از فناوری داخلی استفاده نمائیم. اگر توسعه فناوری توانست در مهلت مد نظر ما اتفاق بیافتد، از توسعه داخلی استفاده خواهیم کرد اما در غیر این صورت از تیم خارجی، واردات فناوری و یا خرید فناوری استفاده می نماییم.
وی با اشاره به این که هدف پروژه های پیشران اقتصاد دانش بنیان نفوذ فناوری در اقتصاد کشور است، اشاره کرد: شاید ممکنست فناوری مورد نظر در داخل کشور موجود نباشد و دستیابی به آن زمانبر باشد، ما این پروژه ها را معطل توسعه فناوری نمی نماییم و در حقیقت بطور موازی فناوری توسعه می یابد ولی ممکنست آن فناوری را از جای دیگر کسب و یا خرید نماییم.
فرج الهی مبلغ حدودی پروژه های پیشران را ۱۰ میلیون دلار عنوان نمود و اظهار داشت: اغلب این پروژه ها با مشارکت نهادهای حاکمیتی به انجام می رسد و یک مبلغی را معاونت علمی و مبلغی را سایر نهادهای حاکمیتی تقبل خواهند کرد.
رئیس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی افزود: بطور مثال یکی از طرح های پیشران، طراحی، ساخت و بهره برداری دستگاه مایع سازی گاز طبیعی در مقیاس کوچک (Mini LNG) نام دارد که در همین راستا معاونت علمی و شرکت ملی نفت ایران بمنظور ارتقا تاب آوری ملی، رقابت پذیری بین المللی، کاهش ارزبری و همین طور بهره مندی از ظرفیت زیست بوم فناوری و نوآوری، از طرح های فناورانه و نوآورانه دراین زمینه حمایت می کنند.
وی اضافه کرد: واکسن سازی انسانی و دامی از دیگر پروژه های پیشران معاونت علمی بشمار می رود که در این رابطه ۷-۸ مورد واکسنی که ارزبری زیادی دارند، شناسایی شده و داخلی سازی شوند.
فرج الهی پروژه «ساخت و راه اندازی زباله سوز حرارتی» را از دیگر پروژه های پیشران و در دستور کار عنوان نمود و اظهار داشت: باتوجه به محدودیت های دفن زباله در استانهای ساحلی کشور، استفاده از تکنولوژیهای جدید برای دفن زباله اهمیت دارد که در همین راستا پروژه ساخت و راه اندازی زباله سوز حرارتی ۵۰۰ تن در روز به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و راندمان انرژی برق، سازمان برنامه و بودجه کشور و دیگر سازمان های ذی ربط برنامه ریزی شده است.
رئیس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی افزود: در اجرای این پروژه علاوه بر تامین زیرساخت لازم از طرف بهره بردار، تا سقف ۱، ۵۰۰ میلیاردریال پشتیبانی از تحقیق و توسعه و تسهیلات به فناور منتخب اعطا خواهد شد و انتظار می رود اجرای این پروژه منجر به ایجاد ۷۰ شغل مستقیم و ۳۰۰ شغل غیرمستقیم شود.
وی همین طور ساخت باتری های لیتیومی، حفاری و توسعه چاه های آب ژرف، پرورش میگو، چند طرح نرم افزاری در عرصه حمل و نقل هوشمند شهری را از دیگر پروژه های پیشران برشمرد و اظهار داشت: به سبب بزرگ بودن پروژه ها و این که تنوع فناوری دارند، ممکنست از کنسرسیوم شرکت های دانش بنیان و توان چند شرکت در کنار یکدیگر بهره مند شویم.

منبع: