دستاورد یک شرکت دانش بنیان؛ نقشه برداری هوشمند با پرنده های تخصصی ساخت داخل

ربات کشاورز: یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت پرنده های تخصصی شده که بطورکامل هوشمند و خودکار بوده و دارای قابلیت نقشه برداری هوشمند و برخاست با لانچر برای مناطق صعب العبور و نشست با چتر است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمدحسن هجرت، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به تولید پرنده نقشه برداری و دیدبان عنوان کرد: این تولیدات که تحت عنوان کهنز E۱ و X۱ طراحی و تجاری سازی شده از مزیت های خاصی همچون دقت در عکس برداری هوایی و قیمت مناسب برخوردار می باشند.
این فعال فناور با اشاره به نیاز بیش از پیش بازار به پهپادها و روند رو به رشد استفاده از وسایل پرنده در سطح بین المللی عنوان کرد: تمرکز اصلی ما بر حوزه غیر نظامی و بصورت خاص نقشه برداری و دیدبانی هوایی است. پایش خطوط انرژی و نفت، محیط زیست، کشاورزی و جنگلبانی همچون موارد مورد کاربرد است. شرکت های نقشه بردار و سایر حوزه هایی که نباز به دیدبانی هوایی دارند از مشتریان این محصول به شمار می روند.
وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی نمونه داخلی ندارد، عنوان کرد: در عرصه پهپادهای بال ثابت در سطح دنیا شرکت های سوئدی و سوییسی فعالیت گسترده ای دارند اما محصول این شرکت دانش بنیان، بطورکامل هوشمند و خودکار بوده و دارای برخاست با لانچر برای مناطق صعب العبور و نشست با چتر است که امنیت پهپاد را بصورت قابل توجهی می افزاید.
هجرت با اشاره به اینکه تولید و بهره برداری از نمونه ساخت ایران، هزینه های واردات و خروج ارز را کاهش داده است، افزود: واردات نمونه مشابه این محصولات، عمدتاً از مبادی غیر رسمی و قاچاق صورت می گیرد و سه میلیون دلار ارز را از کشور خارج می کند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به مزایای پشتیبانی و هزینه تمام شده نمونه داخلی عنوان کرد: قیمت نمونه ساخت داخل، حدودا یک سوم محصولات مشابه خارجی بوده، ضمن اینکه یک سال تضمین و پنج سال خدمات بعد از فروش دارد.
وی با اشاره به اشتغال به وجود آمده در این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: بطور مستقیم بالای ۱۰۰ نیرو در شرکت ما فعالیت دارند و اگر کسانی را که در عرصه نقشه برداری و دیده بانی و استفاده از این وسیله ذینفع هستند در نظر بگیریم، برای بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال به وجود آمده است.