توسط محققان در هند؛ نانوذرات هیبریدی از جنس مس و طلا برای درمان سرطان استفاده شد

ربات کشاورز: دانشمندان انستیتوی علوم هند (IISC) رویکرد جدیدی را برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی خصوصاً آنهایی که توده تومور جامد می سازند، ارایه داده اند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، دانشمندان نانوذرات هیبریدی تولید شده از سولفید طلا و مس به وجود آورده اند که می تواند سلول های سرطانی را با بهره گیری از گرما از بین ببرد و تشخیص آنها را با بهره گیری از امواج صوتی امکان پذیر کند.
تشخیص و درمان سریع در نبرد با سرطان مهم می باشد. نانوذرات سولفید مس در تشخیص سرطان مورد توجه قرار گرفته است، در صورتیکه نانوذرات طلا، که می توانند از نظر شیمیایی برای سلول های سرطانی اصلاح شوند، اثرات ضد سرطان از خود نشان داده اند. در مطالعه حاضر، تیم IISC تصمیم گرفت این دو را با هم ترکیب کند.
جیا پراکاش، استادیار گروه ابزار دقیق و فیزیک کاربردی (IAP) و یکی از نویسندگان مقاله مربوط به این پروژه می گوید: «این ذرات دارای خاصیت فوتوترمال، استرس اکسیداتیو و خاصیت فوتواکوستیک هستند.»
هنگامی که نور بر روی این نانوذرات ترکیبی تابیده شود، آنها نور را جذب کرده و گرما تولید می کنند که می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. این نانوذرات همین طور اتم های اکسیژن منفردی را تولید می کنند که برای سلول ها سمی هستند. جایا پراکاش توضیح می دهد: «ما هر دو مکانیسم را برای سلول سرطانی به کار می بریم.»
محققان می گویند که این نانوذرات همین طور می توانند به تشخیص تعدادی از سرطان ها کمک کنند. روش های موجود مانند CT اسکن و MRI نیاز به متخصصان رادیولوژی آموزش دیده برای تحلیل تصاویر دارند. خاصیت فتوآکوستیک نانوذرات به آنها امکان جذب نور و تولید امواج فراصوت را می دهد، که می تواند برای تشخیص سلول های سرطانی با کنتراست بالا استفاده گردد. امواج فراصوت تولید شده از ذرات، امکان وضوح تصویر دقیق تر را فراهم می آورد برای اینکه این امواج صوتی هنگام عبور از بافت در مقایسه با نور، کمتر پراکنده می شوند. اسکن های به وجود آمده از امواج فراصوت تولید شده همین طور می توانند وضوح بهتری را عرضه کنند و می توان از آنها برای اندازه گیری اشباع اکسیژن در تومور بهره برد و پروسه تشخیص را تقویت کرد. به اعتقاد پژوهشگران می توان این فناوری را با سیستم های موجود در تشخیص یا درمان ادغام کرد.
نانوذراتی که قبلاً توسعه یافته بودند به سبب ابعاد بزرگی که داشتند، کاربردهای محدودی برای پژوهشگران داشته اند. تیم IISC از یک روش جدید برای رسوب دهی دانه های کوچک طلا بر روی سطح سولفید مس استفاده نمود. نانوذرات ترکیبی حاصل با اندازه کمتر از ۸ نانومتر، بطور بالقوه می توانند به آسانی در داخل بافت ها حرکت کنند و به تومورها برسند. پژوهشگران براین باورند که اندازه نانوذرات نیز به آنها امکان می دهد بدن انسان را بطور طبیعی بدون تجمع ترک کنند، بااینکه باید مطالعات گسترده ای صورت گیرد تا مشخص شود که آیا آنها می توانند در بدن انسان استفاده شوند.
در مطالعه حاضر، پژوهشگران نانوذرات خودرا در سرطان ریه و رده های سلولی سرطان دهانه رحم در لابراتوار آزمایش کرده اند. آنها حالا قصد دارند نتایج را برای پیشرفت بالینی بهره گیرند.

منبع: