در یک نشست تخصصی مطرح شد؛ احصای ۱۵۰ مساله کلیدی در زیست بوم بازی های کامپیوتری

ربات کشاورز: دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی از احصای ۱۵۰ مساله کلیدی در زیست بوم بازی های کامپیوتری آگاهی داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اولین نشست کارگروه مشترک صنایع خلاق گیم و بازی های کامپیوتری با حضور رییس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اجرا شد.
در ابتدای این جلسه، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم ضمن بیان کارویژه های اصلی کارگروه ها اظهار داشت: طبق سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی و انقلاب فرهنگی و همین طور ماهیت این ستاد، نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در عرصه صنایع خلاق، یک نقش توسعه ای و همراهانه است. ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم بوسیله تشکیل کارگروه هایش، کانونی برای گردهم آیی شبکه نخبگانی عرصه های اقتصاد خلاق، شبکه سازی و بدنبال آن اجتماع سازی، هم افزایی و همین طور انعکاس مطالبات زیست بوم مورد فعالیت از دید و زبان کنش گران و بازیگران اصلی آن حوزه است.
وی افزود: در عرصه صنعت بازی های کامپیوتری با محوریت اقتصاد خلاق و دانش بنیانی، کانون اصلی، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری است و ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و معاونت علمی و فناوری در امتداد کمک و ایفای نقش توسعه ای در کنار بازیگران اصلی این عرصه با محوریت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نقش ایفا می کند.
حسنلو با اشاره به بررسی مسائل کلیدی حوزه گیم بازی کامپیوتری، اشاره کرد: باتوجه به حضوری که در زیست بوم بازی های کامپیوتری داشته ام و طبق بررسی های قبلی، تا حالا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسئله کلیدی احصاء شده که این کارگروه برمبنای اولویت و امکان تعریف پروژه های پیشرانی که بتوانند به توسعه زیست بوم کمک کنند، فعالیت خواهد داشت.
محمد امین حاجی هاشمی، رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نیز در ادامه اظهار داشت: نظام مسائل احصا شده در شورای عالی فضای مجازی و سایر دستگاه های مرتبط نیز بصورت اولیه احصاء شده است. اولویت ما این است که برای حل همان مسائل سطح بندی شده، اقدام نماییم.
وی افزود: هم اکنون با عنایت به شرایط موجود، راهبرد ما این است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت برمبنای حرکت های مقطعی اما پیشران، با عملیاتی ترین و اجرائی ترین مواجهه برای حل مسائل این صنعت با رویکرد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و اقتصاد خلاق اقدام نماییم.
حاجی هاشمی اضافه کرد: نظام مسائل حوزه بازی های کامپیوتری با تاسیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری شکل گرفته است.
مهدی جعفری جوزانی، فعال حوزه بازی و انیمیشن هم درباب مشکلات بازی سازها به مواردی پرداخت که همچون آنها می توان به درآمد نسبتاً پایین بازی سازها، عدم بازارسازی مناسب، نبود زمینه های لازم جهت معرفی بازی ها به جامعه و … اشاره نمود.
برخی حاضران در این کارگروه هم به عدم بهره گیری کامل از فرصت ها و ظرفیتهای بالای این حوزه با وجود سهم بالای گیم و بازی های کامپیوتری در خلق ارزش اقتصادی و توان این عرصه در افزایش تولید ناخالص ملی و نیز ظرفیت اشتغالزایی این صنعت اشاره و تلاش برخی کشورها خصوصاً کشورهای منطقه و حتی همسایه برای ورود و تقویت این صنعت و برنامه های در حال اجرای شان برای بالابردن سهم این عرصه از اقتصاد خلاق در توسعه اقتصادی خودرا مورد بحث قرار دادند.
در ادامه، اعضای حاضر در کارگروه، برخی موانع از جنس سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و حتی موانع در لایه مسئولان حاکمیتی را برشمردند. در ادامه ضرورت ایجاد و تقویت درک سیاستی و تنظیم گری و اقتصادی در لایه حکمرانی نسبت به ظرفیت ها، توانمندی ها، خلاءها و موانع توسعه فعالیت، موانع زیرساختی همچون فیلترینگ و سایر موارد فعالان، بازی سازان، جامعه مخاطب، و بازیگران این زیست بوم مورد بحث قرار گرفت.
گفتنی است، کارگروه گیم و بازی های کامپیوتر ایذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوسیله ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با محوریت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، تشکیل و در امتداد احصاء نظام مسائل، راهکارهای قابل ارایه، تعریف پروژه های پیشران این حوزه فعالیت خواهد داشت.

منبع: