معاون علمی رئیس جمهور خبر داد؛ تولید بازی برپایه نیازهای شناختی کشور

به گزارش ربات کشاورز، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ضمن اشاره به رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات شناختی اظهار داشت: این نماد به بازی سازان کمک می نماید که برپایه نیازهای شناختی کشور بازی تولید کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی بامداد امروز با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی، محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، محمدامین حاجی هاشمی رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و … در محل معاونت علمی برگزار گردید.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ضمن اشاره به این که بازی در تربیت و رشد فرزندان نقش کلیدی دارد، اظهار نمود: به علت مشغله ها و محدودیت های زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازی های سازنده نیست.
دهقانی در ادامه به رسوخ روز افزون فناوری های شناختی و توسعه صنعت و فناوری اطلاعات به واسطه رشد فناوری بازی های دیجیتال اشاره نمود و اظهار داشت: دلیل توسعه سخت افزارهای کامپیوتری و استقبال روز افزون نسبت به بازی های جدید، نشان دهنده ظرفیتهای این حوزه است.
وی ضمن بیان این مطلب که حوزه شناختی به قدری می تواند حائز اهمیت باشد که در اقتدار و امنیت یک کشور تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه بازی های کامپیوتری و فضای مجازی میتوان موقعیت هایی را ایجاد و شبیه سازی کرد که در فصای واقعی، مواجهه و ایجاد آن کار راحتی ممکن نباشد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: کارکردهای حوزه شناختی در درمان، سرگرمی، تربیت، آموزش و اقتدار آفرینی به خوبی شناخته شده است و تنظیم گری و رگولاتوری می تواند ضمن اثربخش ساختن هرچه بهتر این حوزه و شناسایی و معرفی ابزارهای کارامد به توسعه بازار این حوزه هم کمک نماید.
دهقانی به نقش حمایتی، تنظیم گری، تسهیل گری و ترویجی معاونت علمی در این عرصه اشاره نمود و اظهار داشت: ستاد علوم شناختی، نقش ترویج گری را در این عرصه ایفا می کند و همکاری ستاد در چارچوب این نهاد اعتباربخش با مشارکت اثربخش تولیدکنندگان می تواند به توسعه و اثرگذاری هرچه بیش تر و بهتر این حوزه کمک نماید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، روح الله دهقانی همینطور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نماد اعتباری که امروز رونمایی گردید، برپایه تنظیم گری دقیق، بازی های کامپیوتری و بازی های فیزیکی را در سه دسته تقسیم بندی می کند که در واقع کمک می نماید که والدین بازی هایی را انتخاب کنند که علاوه بر سرگرمی به مهارت های شناختی فرزندانشان کمک نماید.
وی اضافه کرد: همینطور این نماد به بازی سازان کمک می نماید که برپایه نیازهای شناختی کشور بازی تولید کنند، همچنین برای کسانی که از بازی ها برای درمان استفاده می نمایند می شود با عنایت به درجاتی که این نشان دارد، انتخاب بهتری از بازی ها داشت. بحث استانداردسازی بازی ها بر اساس علم و فناوری مبحث جدی است در ستادهای معاونت علمی در دستور کار قرار دارد.
دهقانی تصریح کرد: بازی هایی که اساسا بتوانند درجه بالاتری را کسب کنند، در مرحله تولید و هم در مرحله تحقیقات مورد حمایت ستاد خواهند گرفت تا در نهایت یک محصول استاندارد خوب داشته باشیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در رابطه با این نوع حمایت ها اظهار داشت: به صورت مثال برای توسعه فناوری و تولید فناوری و برای ایجاد یک محصول جدید پژوهانه هایی را در اختیار محققان قرار می دهیم و همینطور در مرحله تولید و توسعه بازار وام های قرض الحسنه و همچنین استفاده از تمام ابزارهای قانونی ستاد و برای تبلیغ و ترویج و مجوزها در دستور کار معاونت قرار دارد.

منبع: