دستاورد دانش بنیان ها؛ کنترل وضعیت ماهواره ها با سنسور خورشیدی ایران ساخت

ربات کشاورز: ربات کشاورز: متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت سنسور خورشیدی دیجیتال دو محوره شدند که در کنترل وضعیت ماهواره ها استفاده می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت حجت فناور پژوه در سال ۱۳۸۷ با هدف پژوهش، توسعه فناوری و تولید سامانه های نرم افزاری و سخت افزاری متداول و به روز در عرصه علوم و مهندسی تأسیس شد و هم اکنون بطور خاص در حیطه تجهیزات الکترونیک، برق و نرم افزار فعالیت می کند.

از محصولات این شرکت می توان به طراحی و ساخت سامانه مونیتورینگ سیگنال های ماهواره، طراحی و ساخت رادار برد کوتاه، طراحی و ساخت رادار لیزری برد کوتاه، طراحی و ساخت آشکارساز ادوات الکترونیکی و فلزات NLJD، طراحی و ساخت آنتن باند عریض ۱۰۰ تا ۵۰۰ مگاهرتز، انواع تقویت کننده های توان در باندهای مختلف و انواع بالاست لامپ اشاره نمود.

علی اکبر واحدی زارچ، مدیر عامل شرکت حجت فناور پژوه، درباب این محصول اظهار داشت: این دستگاه، راستای بردار موقعیت خورشید را در دستگاه مختصات منطبق بر بدنه خود محاسبه می کند. در ادامه اطلاعات موقعیت خورشید استخراج شده از سنسور خورشیدی، می تواند بمنظور جهت یابی در پروسه کنترل وضعیت ماهواره مورد استفاده قرار گیرد.

انواع سنسورهای خورشیدی از دقت های بسیار بالا تا دقت های معمولی، با توان های مصرفی و ابعاد متفاوت تولید شده اند که کاربردهای فضایی وسیعی دارند بطوریکه امروزه به یک جزء تفکیک ناپذیر در پروسه ADCS ماهواره ها تبدیل گشته اند.

وی اشاره کرد: سنسور خورشیدی ایران ساخت همه استانداردهای اروپا را کسب کرده و حتی در برخی از پارامترها از نمونه های مشابه خارجی پیشی می گیرد.

بگفته او، ظرفیت تولید سنسورهای خورشیدی در این شرکت ۵۰ عدد در سال و هزینه ساخت هر سنسور بین هزار تا پنج هزار دلار است. این در حالیست که هزینه خرید نمونه های مشابه خارجی این محصول تقریباً ۱۲ هزار دلار است و با بومی سازی این محصول بیش از ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی رقم خورده است.