مدیرعامل سازمان بوستان های شهرداری تهران عنوان کرد طغیان سوسک پوست خوار در چیتگر

ربات کشاورز: مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران درباره ی علت خشک شدن برخی از درختان در سطح بوستان های جنگلی و شهری توضیح داد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، علی محمد مختاری علت اصلی خشک شدن برخی از درختان در سطح بوستان های جنگلی و شهری پایتخت را طغیان آفت سوسک پوست خوار خواند و اشاره کرد: این حشره یکی از آفات مهم و ثانویه درختان است.
وی افزود: این آفت از سال ۱۳۹۵ طی چندین مرحله به جنگلها و بوستان های شهر تهران همچون بوستان جنگلی چیتگر حمله کرده و موجب خشک شدن برخی از درختان شده که با اقدامات کنترلی و پیش گیری از قبیل سمپاشی با سموم شیمیایی و روغن پاشی تنه درختان، محلول پاشی با کودهای شیمیایی و آبیاری درختان ضعیف، نصب تله های فرمونی و جذب سوسک پوست خوار جهت کاهش جمعیت آفت تا حدود زیادی این آفت تحت کنترل درآمد، اما به سبب گرم شدن هوا، خشکسالی و کمبود منابع آبی، مجدداً طغیان کرد و منجر به خشک شدن تعدادی دیگر از درختان شده است.
مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اضافه کرد: علی رغم مشکلات زیاد در امر حفظ و نگهداری جنگلها و بوستان های شهری از قبیل گرم شدن هوا، کاهش منابع آبی، پایان دیرزیستی درختان پهن برگ، تراکم درختان، عمق کم خاک زراعی، فقدان سرمای زمستانه و… نخستین و مهم ترین اقدام جهت کنترل این آفت، حذف درختان خشک و آلوده بوده و از آنجا که مالکیت اراضی جنگلی با سازمان جنگلها و منابع طبیعی کشور است، صدور مجوز و قطع درختان خشک توسط آن سازمان صورت می پذیرد.
مختاری با اعلان اینکه باید در صورت بروز هرگونه عوامل خسارت زا به درختان ازجمله پایان دیر زیستی درختان پهن برگ، آفات و بیماریهای گیاهی، کوتاهی پیمانکار فضای سبز در امر نگهداشت و… مراتب توسط اداره فضای سبز و کارشناسان گیاه پزشکی منطقه بررسی شود، اظهار داشت: باید بعد از مشخص شدن علل خشکیدگی درختان نسبت به ثبت در سامانه نهال اقدام گردد و با گرفتن مجوز لازم از کمیسیون ماده هفت نسبت به حذف درختان آلوده یا خشک مبادرت شود. ضمن این که جرائم حاصل از قصور در هر یک از پیمان ها از پیمانکار نگهداشت کسر می شود.
طبق گزارش سایت شهر، او در آخر اشاره کرد: باتوجه به زمان مناسب، عملیات به زراعی و پیرایش قطعات فضای سبز شامل حذف کنده ها، تنه جوش ها، پاجوش ها و سرشاخه های خشک در دستور کار عوامل فضای سبز منطقه است و مقرر شده بعد از حذف کنده های موجود نسبت به ضدعفونی محل و واکاری آنها با گونه های مقاوم به کم آبی و سازگار با شرایط اقلیمی آن منطقه اقدام نمایند.