رونمایی از بسته محیط زیستی شهرداری تهران

ربات کشاورز: بسته محیط زیستی شهرداری تهران شامل راه اندازی نیروگاه های خورشیدی با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران، اعضای شورای شهر تهران و مسئولان شهرداری تهران رونمایی گردید و بدین سان مرکز معاینه فنی الغدیر به عنوان مرکز دوستدار محیط زیست معرفی گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، حلیا سادات حسینی در آئین رونمایی از بسته محیط زیستی شهرداری تهران، مدیریت انرژی و منابع تجدیدپذیر اظهار داشت: امروز رونمایی از مرکز معاینه فنی دوستدار محیط زیست یعنی مرکز معاینه فنی الغدیر را داریم که باتوجه به تفاهمنامه با ستاد معاینه فنی شهر تهران اجرائی شده است. در حقیقت قرار شد برای پیاده سازی اسناد بالادستی در عرصه مدیریت انرژی که در دستور کار مجموعه های دولتی و عمومی است یکی از مراکز معاینه فنی به عنوان مرکز دوستدار محیط زیست مد نظر قرار گیرد که مرکز معاینه فنی الغدیر برای این کار برگزیده شد.

وی اضافه کرد: بی شک ارزش فضای سبز شهر تهران باتوجه به وجود مشکلات محیط زیستی از اهمیت زیادی برخوردارست و در این بین آبیاری فضای محیط زیست نیز اهمیت به سزایی دارد، به گونه ای که ۴۰ درصد از آبیاری های ما سبب کاهش راندمان می شود که عدد قابل توجهی است. موضوعی که باتوجه به کمبود منابع آبی اهمیت آن بیش از پیش می شود. پس یکی از اولویت های این مرکز استفاده از روش نوینی بود که در عرصه آبیاری ذخیره سازی منابع آب را به همراه داشته باشد.

حسینی افزود: با بهره بردن از دانش بومی شرکت های دانش بنیان اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است. به همین دلیل با کمک یکی از آنها برای نخستین بار در تهران از سیستم آبیاری نوین بهره گرفته شد، سیستمی با عنوان آبیاری هوشمند که اهداف مختلفی را همچون دقت در فیلد آبیاری و نظارت بهتر در بستر نرم افزاری را دنبال می کرد تا با حداقل میزان آبیاری از هدر رفت آب جلوگیری شود. بدین سان بحث استفاده از فناوری در بستر بومی برقرار شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که در مرکز معاینه فنی الغدیر قبلا فضای سبز با چاه آبیاری می شد، اضافه کرد: با اجرای سیستم جدید میزان خوبی کاهش مصرف از این چاه را داشتیم. از طرف دیگر با راه اندازی نیروگاه خورشیدی در این مرکز، میزان مصرف آن مشخص شد.

وی افزود: ما موظف هستیم ۲۰ درصد مصارف ساختمان های شهرداری تهران را بوسیله انرژی فسیلی تامین نماییم. پس نیروگاه هشت کیلوواتی در این مرکز به بهره برداری رسید تا بهینه سازی مصرف انرژی نیز در کنار آن در دستور کار قرار بگیرد همین طور بانک خازنی در این مرکز اجرائی شده که به کاهش مصرف انرژی کمک خواهدنمود.

حسینی در آخر اشاره کرد: با اجرای این پروژه ۱۷ درصد کاهش مصرف در آب آبیاری و ۳۷ درصد کاهش مصرف آب از چاه محقق شده است. نیروگاه هشت کیلوواتی واقع در این مرکز سالانه ۱۲ هزار کیلووات تولید برق دارد و معادل ۱۲ هزار و ۲۴۰ تن کاهش دی اکسید کربن البته امروز بصورت همزمان دو نیروگاه خورشیدی دیگر در مناطق ۲۱ و ۹ تهران بصورت برخط رونمایی خواهد شد. نیروگاه راه اندازی شده در منطقه ۹، ۱۵ کیلوواتی است که ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات برق در سال تولید می کند و نیروگاه منطقه ۲۱ نیز ۱۰ کیلوواتی است که ۲۲ پنل ۴۵۰ واتی دارد.

منبع: