رکورد تازه گرمای جهانی اهداف کلیدی در مهار گرمایش زمین محقق نشده است

ربات کشاورز: متخصصان تغییرات اقلیمی اروپا، تعدادی از قوی ترین شواهد را ارائه کرده اند که نشان میدهد اهداف کلیدی در کاهش گرمایش جهانی محقق نشده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، تازه ترین گزارش سرویس تغییرات آب وهوایی کوپرنیک حاکیست جهان برای نخستین بار در یک دوره ۱۲ ماهه، شاهد میانگین دمای بیش از ۱.۵ درجه بالاتر از سطح پیش از دوره صنعتی‎ شدن بوده که رکوردی دیگر در روند گرمایش زمین شمرده می شود.
هدف ۱.۵ درجه کمتر از یک دهه پیش در اجلاس مهم آب و هوای پاریس تعیین شد، جایی که دانشمندان هشدار دادند که گرمایش بیش از این سطح در طول سالیان متمادی عواقب شدید جهانی خواهد داشت.
داده های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک درباره ی سال قبل (۲۰۲۳) نشان میدهد که دما با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش می باشد و دما بین فوریه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (سال جاری) ۱.۵۲ درجه سانتیگراد بالا رفته است.
نمودار: BBC کوپرنیک در عین حال می گوید هشت ماه گذشته، داغ ترین ماه های ثبت شده بوده و افزایش دمای دریا حتی چشم گیرتر است.
برمبنای یک گزارش مهم سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی، در صورت ۲ درجه افزایش دما، بجای ۱.۵ درجه، خطر تغییرات اقلیمی مانند گرمای شدید، بالا آمدن سطح آب دریاها و از میان رفتن حیات وحش، بسیار بیشتر می شود.
به گزارش بی بی سی، پروفسور «لیز بنتلی»، مدیر اجرائی انجمن رویال هواشناسی انگلیس می گوید: عبور از یک و نیم درجه سانتیگراد در میانگین سالانه خیلی مهم است. این یک گام دیگر در راستای اشتباه است ولی ما می دانیم که باید چه کار نماییم.
پژوهشگران بر این نکته تاکید می کنند که انسان ها هنوز هم می توانند در روند گرمایش جهان تفاوت ایجاد کنند همچون این که فناوری های سبز مانند انرژی های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در خیلی از نقاط جهان رونق گرفته است.
این بدان معنا است که تعدادی از بدترین سناریوهای گرمایش زمین، بطورمثال افزایش میانگین دمای ۴ درجه سانتیگراد یا بیشتر در این قرن که تصور آن در یک دهه پیش ممکن بود، حالا برمبنای سیاست ها و تعهدات فعلی بسیار کمتر در نظر گرفته می شوند.
چرا مرز ۱.۵ درجه سانتیگراد در طول سال قبل شکسته شد؟ روند گرمایش زمین، بدون شک ناشی از کارهای انسان است و بیش از سوزاندن سوخت های فسیلی حاصل می شود که گازهای گرمایشی مانند دی اکسید کربن آزاد می کند. در این زمینه تقریباً اجماع وجود دارد.
اما در عین حال در ماه های اخیر، یک پدیده طبیعی به نام «ال نینو» نیز دمای هوا را افزایش داده است، بااینکه بطور معمول این پدیده فقط حدود دو دهم سانتیگراد سبب افزایش دما می شود.
ال نینو الگویی آب وهوایی است که از اقیانوس آرام در امتداد خط استوا سرچشمه می گیرد و بر آب وهوای سرتاسر جهان اثر می گذارد. قبل تر دانشمندان آمریکایی فعال شدن اِل نینو را تایید نموده اند که بگفته آنها گرمایش زمین را که به علت سوخت های فسیلی در جریان است، تشدید خواهدنمود.
میانگین دمای هوا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ از زمان فعال شدن «ال نینو»، تقریباً هر روز از ۱.۵ درجه سانتیگراد عبور کرد و در سال ۲۰۲۴ هم تا حالا این روند افزایشی ادامه یافته است.
پدیده «اِل نینو» چیست؟ شبکه سی ان ان در گزارشی که قبل تر دراین زمینه منتشر نموده است، می نویسد بادهایی که از شرق به غرب می وزند، آب گرم را در غرب اقیانوس آرام محصور می کنند و آنرا به سمت اندونزی و استرالیا می رانند. اما طی بروز پدیده ال نینو، این بادها آهسته می شوند و حتی ممکنست جهتشان را وارونه کنند و این به آب های گرم تر امکان می دهد به سمت شرق تا آمریکای جنوبی پراکنده شوند.
دانشمندان همچنان تلاش می کنند برای دلیل چنین رخدادی پاسخی بیابند و می خواهند بدانند که چرا کند شدن این بادها می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه یابد.
ال نینو یکی از الگوهای آب وهوایی در مقیاس بزرگ به حساب می آید و بصورت پی درپی رخ می دهد و بر آب وهوای جهان اثر می گذارد. این پدیده هر دو تا هفت سال یک دفعه، با شدت های متفاوت بروز می کند و در جریان آن، ممکنست آب های شرق اقیانوس آرام تا چهار درجه سانتیگراد گرم تر از حد معمول باشند.
ال نینو که در زبان اسپانیایی به مفهوم «پسرک» است، نسخه وارونه الگوی اقلیمی آب وهوایی لا نینا یا «دخترک» به حساب می آید.
به نوشته ایندیپندنت، یک ال نینو قدرتمند جو را گرم می کند و الگوهای گردش را در سرتاسر جهان تغییر می دهد. این مساله خصوصاً می تواند بر رودباد یا جت استریم ــ نوار باریکی از باد شدید در اتمسفر فوقانی ــ بر فراز اقیانوس آرام که با قدرتمندتر شدن، طوفان های مکرر و شدیدی را در غرب ایالات متحده خصوصاً در کالیفرنیا و در امتداد سواحل غربی آمریکای جنوبی ایجاد می کند، اثر بگذارد.
البته اتمسفر چیزی شبیه به یک بازی در مجموع صفر است؛ به این معنا که باران بیشتر در آمریکای شمالی و جنوبی به بهای میزان بارش معمولی در جنوب آسیا و استرالیا تمام می شود که به نوبه خود می تواند این مناطق را با خشکسالی مواجه کند.
خشکسالی در آمازون ال نینو حتی با این اثر نیز شناخته شده است که سبب بروز سیل شدید در بخش های شرقی آفریقا می شود؛ پدیده ای که به رانش زمین، افزایش بیماریهای ناشی از آب و حتی کمبود مواد غذایی می انجامد. سیل شدید در شرق آفریقا زمانی رخ می دهد که بخش های شمالی و جنوبی این قاره با خشکسالی شدید مواجه می شوند.
یک ال نینو قدرتمند همین طور بر فصل های طوفان در سراسر سیاره نیز اثر می گذارد. هرچه اقیانوس آرام گرم تر باشد، تعداد طوفان ها نیز بیشتر می شود، در صورتیکه در اقیانوس اطلس، طوفان های کمتری شکل می گیرد؛ چونکه افزایش بادها در سطوح بالایی مانع از ایجاد این طوفان ها می شود. این دقیقا اتفاقی است که در فصل طوفان سال ۲۰۱۵ رخ داد و اقیانوس آرام رکوردهای آب وهوایی را شکست، در صورتیکه اقیانوس اطلس سالی نسبتا آرام را پشت سر گذاشت.
ال نینو همین طور ممکنست بر میزان بارندگی در ایالات متحده و ماهی های اقیانوس نیز تاثیر بگذارد. مانند دانه های برف، هیچ دو ال نینویی نیز دقیقا مشابه یکدیگر نیستند. به عنوان نمونه، منطقه ای با آب گرم تر در شمال اقیانوس آرام که در جریان رویداد ال نینو حد فاصل سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به «لکه» معروف شد، در جریان ال نینو سال ۱۹۹۷ وجود نداشت.
در عین حال در طول سالهای معمولی ال نینو، در جنوب غربی و جنوب شرقی ایالات متحده باران بیشتری می بارد، در صورتیکه شمال با آب وهوای بسیار خشک و گرم تری مواجه می شود.
آب وهوا تنها چیزی نیست که ال نینو بر آن اثر می گذارد. آب های سطحی گرم تر در شرق اقیانوس آرام ماهی های آب سرد را که در صنعت ماهیگیری بیشتر مناطق آمریکای لاتین بسیار اهمیت دارند، از آنجا دور می کنند. در حقیقت، ماهیگیران این منطقه بودند که متوجه این پدیده شدند و نامش را «پسرک» یا «فرزند مسیح» در زبان اسپانیایی گذاشتند، چونکه این پدیده اغلب حوالی کریسمس ظاهر می شد.
تاثیر بحران تغییرات اقلیمی بر ال نینو هنوز مورد بحث است. برخی مطالعات اخیر نشان می دهند که تغییرات اقلیمی ممکنست آثار ال نینو را بدتر کند. در عین حال، احتمال این که تعداد ال نینو با گرم شدن سیاره بیشتر شود، وجود ندارد اما تحقیقات دیگری نیز نشان می دهند که احتمال بروز ال نینوهای قدرتمندتر در چنین شرایطی دو برابر خواهد شد.
سیل و طوفان کالیفرنیا – ژانویه ۲۰۲۴ یکی از محتمل ترین عوارض جانبی گرمایش جهانی بارش های شدیدتر است؛ چونکه دمای گرم تر می تواند بخار آب بیشتری را در جو نگه دارد و این می تواند سیل های ناشی از ال نینو را قدرتمندتر و ویرانگرتر کند.
هشدار سازمان ملل درباره ی احتمال رکوردشکنی گرما در ۲۰۲۴ سازمان ملل متحد مدتی پیش هشدار داد سال جاری میلادی (۲۰۲۴) تحت تاثیر پدیده ال نینو، ممکنست گرم تر از سال ۲۰۲۳ باشد که در این صورت، رکورد گرم ترین سال زمین باردیگر خواهد شکست.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در همین ارتباط سازمان ملل متحد خواهان کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی شد.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام نمود که میان ماه های ژوئن تا دسامبر، رکوردهای دمایی ماهانه جدیدی ثبت می شود و به دلیل پدیده ال نینو این الگو احتمالاً ادامه می یابد.
اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نیز پیش بینی کرده است که احتمال دارد سال ۲۰۲۴ گرم تر از سال ۲۰۲۳ باشد و ۹۹ درصد اطمینان دارد که سال ۲۰۲۴ جزو پنج رتبه اول گرم ترین سالهای ثبت شده در تاریخ زمین خواهد بود.
آژانس آب و هوای سازمان ملل متحد اعلام نمود ژوئیه و اوت سال قبل گرم ترین ماه های ثبت شده در تاریخ زمین بود و رسما تایید نمود که سال ۲۰۲۳ با اختلاف زیادی گرم ترین سال ثبت شده بوده است. این نهاد اعلام نمود در سال ۲۰۲۳ میانگین سالانه دمای جهان ۱.۴۵ درجه سانتی گراد بیش از دمای پیش از صنعتی شدن (۱۸۵۰-۱۹۰۰) بوده است.
الگوی آب و هوایی طبیعی که بطور معمول با افزایش گرما در سرتاسر جهان هم راه است، بطور معمول دمای کره زمین را در سال بعدی بالا می برد. با عنایت به این که ال نینو در اوجش بطور معمول بیشترین تاثیر را بر دمای جهان دارد، سال ۲۰۲۴ ممکنست حتی گرم تر از سال قبل باشد.