بررسی کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در بیماری های متابولیک

همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، کنفرانس علمی یکروزه «کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در بیماری های متابولیک» به همت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی دوازدهم بهمن ماه برگزار گردید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در این وبینار که با سخنرانی دکتر شمسعلی رضازاده، متخصص شیمی دارویی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، برگزار شد، به گیاهان دارویی موثر بر دیابت و چربی خون پرداخته شد.
وی با بیان اینکه بیماری دیابت با مشخصه افزایش قند خون یکی از بیماری های مزمن و نسبتاً شایع در جهان است اظهار داشت: شیوع و بروز این بیماری در خیلی از جوامع بخصوص در کشورهای درحال توسعه به علت تغییر در سبک زندگی افراد به سرعت در حال افزایش می باشد.
این عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در ادامه شیوع دیابت نوع دو را در کشور ایران نگران کننده دانست و اظهار نمود: دیابت یک بیماری خاموش است و نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند.
رضازاده در این وبینار به جدید ترین یافته های علمی درمورد کاربرد گیاهان دارویی در بیماری های متابولیک همچون کبر، گل نسترن، عدس الملک و….. اشاره نمود و خصوصیات گیاه شناسی، ترکیبات، اثرات فارماکولوژیکی و مکانیسم اثر گیاهان دارویی که سبب بهبود بیماری دیابت و کلسترول می شوند را معرفی نمود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، در این وبینار که دارای امتیاز بازآموزی بوده و با مجوز اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور از زیر مجموعه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید، آخرین یافته های علمی در ارتباط با این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
مخاطبان این دوره پزشکان عمومی، داروسازان و متخصصین طب سنتی بودند و این دوره به صورت مجازی و آنلاین بر بستر آموزش های مجازی جهاددانشگاهی (امجد) برگزارگردیده ودر انتهای برنامه فایل پاورپوینت عرضه شده و فیلم ضبط شده برنامه هم در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
در پایان، شرکت کنندگان دوره به مدت ۷۲ ساعت فرصت داده شد تا در آزمون آنلاین انتهای دوره شرکت کنند و با پاسخ صحیح به ۷۰ درصد سوالات بتوانند امتیاز بازآموزی دوره را کسب نمایند.

منبع: