رفع التهاب کبد با دارواش

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اعلان اینکه دارواش ملین، مدر و مقوی است، اظهار داشت: این گیاه در رفع التهاب کبد و تسریع رشد مو نیز موثر است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر مهدی ابراهیمی ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: دارواش که با اسامی واش، گی، داروش، مویزک عسلی، کشمش کاولیا، دبق نیز شناخته می شود، دارای طبیعتی گرم و خشک است.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اضافه کرد: دارواش محلل و ملین است، دارای اثرات درمانی فراوانی ازجمله، ضد سرطان، ضد میکروب و باکتری، ضدویروس، القاکننده آپوپتوزیس و محرک سیستم ایمنی بدن است.
وی با اشاره به اینکه عصاره دارواش ممکنست بتواند سبب سرکوب رادیکال های آزاد اکسیژن در ضمن رادیوتراپی و شیمی درمانی شود، اضافه کرد: عصاره آبی به دست آمده از این گیاه در طب سنتی و رسمی در درمان فشارخون بالا یا آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور بطور بالقوه می توان از این گیاه بعنوان داروی محافظت کننده کبد و آرام بخش نیز بهره برد.
دکتر ابراهیمی بیان این که، دارواش ملین، مدر و مقوی است و از آن برای تقویت نیروی جنسی و قلب استفاده می نمایند. دارواش در رفع التهاب کبد و تسریع رشد مو نیز مؤثر است، عنوان کرد: اگر میوه دارواش را در آب گرم بخیسانیم و پوست و تخم آنرا گرفته و عسل آنرا خارج نموده و صاف نماییم و سپس آنرا با مغز گردو یا مغز دانه کرچک مخلوط کرده و بخوریم، برای پاک نمودن سودا، بلغم، باز کردن گرفتگی ها، انسداد مجاری، سیاتیک و امراض سرد مفید می باشد. مالیدن این گیاه سبب از میان رفتن و سرباز کردن دمل ها و نرمی مفاصل می شود.
مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان راهبردی جهاددانشگاهی استان در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه تصریح کرد: این گیاه به سبب وجود ماده ویسکوتوکسین گیاهی سمی است. به علاوه مصرف آن ممکنست موجب ضعیف شدن قلب شود و پس بهتر است با بادرنجبویه خورده شود.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حداکثر میزان خوراک آن در روز ۵ گرم است و افراط در خوردن آن ممکنست موجب دل پیچه، سرگیجه و سنگینی شود. پس سفارش می شود مصرف آن در حد مجاز و حتما تحت نظر پزشک صورت گیرد.