در پژوهشگاه مواد و انرژی محقق شد؛ طراحی سیستم الکتریکی جهت تصفیه فاضلاب دباغی چرم

ربات کشاورز: محققان موفق به طراحی و ساخت سیستم انعقاد الکتریکی جهت پیش ‏تصفیه فاضلاب صنعت دباغی چرم شدند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر الهام داورپناه مجری طرح «سیستم انعقاد الکتریکی جهت پیش ‏تصفیه فاضلاب صنعت دباغی چرم» اظهار داشت: تحقیق حاضر به منظور نمایش راهکاری جهت حل مشکلات محیط زیستی ناشی از فاضلاب صنعت دباغی صورت گرفت.
وی اضافه کرد: بعنوان پایلوت تحقیق، پکیج تولید شده در تیرماه ۱۳۹۷ در محل یکی از کارخانجات دباغی نصب گردید و با موفقیت در حال کار است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی اظهار داشت: مقادیر بسیار بالایی از آب طی فرآیند تولید چرم مصرف میگردد و حدود ۹۰ درصد از این آب مصرفی به صورت فاضلاب تخلیه میگردد که آلودگی بالایی را تولید می کند.
وی اضافه کرد: بدلیل عدم تعبیه سیستم پیش ‏تصفیه در واحدهای دباغی چرمشهرها، بار آلودگی بالایی بر تصفیه خانه مرکزی تحمیل میگردد و خروجی به استانداردهای مجاز تخلیه نمی رسد. بدین سبب راه اندازی سیستم پیش تصفیه برای واحدهای مستقر در چرمشهر الزامی است، چونکه اگر پیش ‏تصفیه به درستی انجام نشود تصفیه خانه مرکزی بازدهی مناسبی نخواهد داشت.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه این سیستم برمبنای فرایند انعقاد الکتریکی کار می کند و امروزه تکنولوژی نوینی در اروپا و آمریکا به حساب می آید، اظهار داشت: این سیستم توانسته فاضلاب دباغی را تا ۷۰ درصد حذف کند.
وی همین طور کاربرد این سیستم در پیش تصفیه فاضلاب را در صنایعی دیگر نظیر رنگرزی، دامپروری، کاغذسازی، تولید روغن نباتی، تولید مواد شوینده، کارواش دانست و اضافه کرد: این سیستم جهت پیش‏ تصفیه در تصفیه‏ خانه های آب شهری به‏ منظور حذف کدورات کاربرد دارد.