با حضور مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، مراسم رونمایی کتاب درسنامه طب سنتی اطفال برگزار گردید

ربات کشاورز: همزمان با نخستین روز از برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ˮگیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانیˮ، کتاب ˮدرسنامه طب سنتی اطفالˮ در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار گردید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر محمود خدادوست، مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره گیاهان دارویی فرصت مناسبی برای بررسی فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فراهم می آورد، به اهمیت تهیه مکتوبات و مجموعه های علمی و آموزشی مستند، قابل اتکا و قابل استفاده برای تمام سطوح پزشکی در حوزه طب سنتی، اشاره و عنوان کرد: با تهیه این مستندات می توان زمینه استفاده طب رایج از ظرفیت طب سنتی را فراهم نمود.

وی با اشاره به روند رو به رشد حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نسبت به سالهای گذشته، اظهار نمود: خوشبختانه هم در زمینه محصولات و فرآورده های طبیعی و هم در بحث استاندارد شدن محصولات رو به رشد و توسعه هستیم و در همین راستا امیدواریم در بخش صادرات هم از خام فروشی به سمت تولید فراورده های طبیعی حرکت نماییم.

دکتر خدادوست افزود: طی دهه اخیر با تربیت نیروهای متخصص در حوزه طب سنتی ایرانی خوشبختانه تولید مقالات و مجموعه های علمی، طرح های تحقیقاتی، کتاب های آموزشی و خصوصا درسنامه های مبتنی بر شواهد، روز به روز افزایش یافته و در همین رابطه امروز شاهد رونمایی مجموعه ارزشمند” درسنامه طب سنتی اطفال” هستیم که توسط یکی از فرهیختگان و متخصصان طب سنتی ایرانی با همکاری جهاد دانشگاهی و دانشکده طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی در حوزه بیماری های اطفال تهیه شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به نقاط قوت این کتاب، خاطرنشان کرد: این درسنامه به گونه ای تهیه و تدوین شده که کاملا به صورت ادغام شده با طب رایج، قابلیت استفاده برای تمامی گروه های تخصصی اطفال، پزشکان عمومی و متخصصین طب سنتی را فراهم نموده است.

مشاور وزیر بهداشت در خاتمه با تاکید بر اینکه در حوزه طب سنتی نیازمند مکتوبات آموزشی به روز شده و مبتنی بر شواهد بیشتری هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم هر روز شاهد توسعه گام های موثری در این راستا باشیم و امیدواریم در جشنواره بعدی گیاهان دارویی و طب ایرانی شاهد رونمایی تعداد بیشتری از مکتوبات آموزشی مستند و تهیه شده توسط متخصصان طب سنتی و داروسازی سنتی باشیم. مستنداتی که با همکاری متخصصین رشته های مختلف طب رایج و کاملا به صورت ادغام شده و تلفیقی تهیه شده و برای تمام گروه های تخصصی علوم پزشکی قابل استفاده باشد.

این نشست با حضور دکتر چوپانی(رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، دکتر امین (استاد پیشکسوت و چهره ماندگار دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر یزدانی (رییس ستاد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی)، دکتر رضا زاده (رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی) و بعضی از اساتید پیشکسوت حیطه طب سنتی برگزار گردید.