رییس سابق جهاد دانشگاهی استان مرکزی: جهاد دانشگاهی عنصری موثر در توسعه ملی است

ربات کشاورز: رییس سابق جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در توسعه انقلاب اسلامی و توسعه ملی عامل و عنصری موثر بوده و هست، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان آنچنان که باید از ظرفیت این نهاد بهره نبرده اند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، سیدجعفر نظامدوست، رئیس سابق جهاددانشگاهی استان مرکزی در آئین معارفه سرپرست جهاد دانشگاهی استان که با حضور احمد شریفی زاده، معاون هماهنگی و امور مجلس دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت در نهاد جهاد دانشگاهی برای من افتخار بوده و هست و همواره باوجود پیشنهاداتی که برای کار در دیگر مراکز داشته ام، جهاددانشگاهی را انتخاب نموده و ثابت قدم در راه پیشرفت این نهاد پیش رفته و منافع این نهاد را دنبال کرده ام.
وی با اشاره به اینکه این نهاد در استان مرکزی باوجود تنگناها، کمبود بودجه و کمبود امکانات به خوبی رشد کرده است، بر ضرورت استفاده هر چه بیشتر و بهتر از ظرفیت های این نهاد اصرار کرد.
نظامدوست یکی از خاصیت های جهاد دانشگاهی در سطح کشور و استان را برقراری ارتباط و تعامل مثبت با مجموعه مراکز فرهنگی، پژوهشی و آموزشی و دستگاه های اجرایی عنوان نمود و اضافه کرد: کوشش برای برقراری ارتباط موثر با مراکز دانشگاهی و فرهنگی، استانداری، نهاد نمایندگی رهبری و… در امتداد رشد و پیشرفت این نهاد و دستیابی جهاددانشگاهی به اهداف بوده است.
وی با اشاره به روند ایجاد، رشد و توسعه جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی از ابتدا تاکنون، اظهار نمود: زمانی در ابتدای فعالیت، این نهاد به خوبی در استان شناخته نشده بود و مشکلات فراوانی پیش روی ما بود، حتی برخی مدیران استان، جهاددانشگاهی را نمی شناختند.
نظامدوست با اشاره به اینکه این نهاد در ابتدا در دانشگاه اراک که آن زمان تحت عنوان مدرسه عالی علوم شناخته می شد، فعالیت می کرد، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در آن زمان شرایط چندان مستقلی نداشت و کمتر می توانست در سطح جامعه و سازمان ها خودرا نشان دهد، چراکه به شکلی به این دانشگاه محدود شده بود، اما در ادامه کار با فعالیت و پیگیری فراوان در راه رشد و توسعه حرکت کرد، در این مسیر فعالیت های آموزشی و فرهنگی را سرلوحه کار خود قرار داد و توانست در سطح استان در رشته ها و ابعاد مختلف به نمایش خدمات بپردازد.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت جهادی همواره بر جهاد دانشگاهی حاکم بوده و هست، بیان کرد: این نهاد کمتر از ۱۰ درصد بودجه خودرا از محل کمک دولت تامین کرده و بیشتر از ۹۰ درصد بودجه آن از محل درآمد حاصل از فعالیت های مختلف این نهاد تامین می شود؛ اما این نهاد به صورت صد در درصدی در خدمت مردم و نظام است.
وی با اشاره به اینکه خیلی از فرهنگ هایی که امروز بر کشور حاکم است، توسط جهاد دانشگاهی نهادینه شده است، اضافه کرد: این نهاد در برگزاری دوره های آموزشی عمومی که تا آن زمان در کشور نمایش نشده بود، همچون دوره های آموزش کامپیوتر جزو آغازین ها بوده است. تأسیس دانشگاه علمی کاربردی، تأسیس رویان، نهادینه کردن فرهنگ رسانه از مواردی است که جهاد دانشگاهی در آنها پیشتاز بود و ظرفیت سازی کرد.