زیر نظر ستاد نانو؛ شیشه های رفلکس دوجداره نانو به بازار رسید

ربات کشاورز: پژوهشگران موفق به تولید شیشه های دوجداره رفلکس با فناوری نانو شدند که زیر نظر ستاد توسعه فناوری نانو وارد بازار شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، شیشه دوجداره تلفیقی از دو یا چند لایه شیشه است که فاصله بین آنها با هوای خشک یا انواع دیگر گازها پر می شود. طی پروسه ساخت، با استفاده از اسپیسر آلومینیوم که داخل آن از سیلیکاژل پر شده و توسط چسب بوتیلی، شیشه به اسپیسر آلومینیومی چسبانده می شود و در نهایت به وسیله چسب پلی اورتان و چسب سیلیکون دور آن پوشش داده می شود.
ذخیره انرژی و روشنایی مطلوب از مزایای این نوع شیشه ها است. در امتداد تولید این شیشه ها یک شرکت ایرانی توانسته فناوری نانو را در تولید این شیشه ها به کار بگیرد و کارکردهای این شیشه ها را نسبت به نمونه های معمولی افزایش دهد.
این شیشه های رفلکس که مطابق با فناوری پیشرفته PVD و با لایه نشانی اکسیدهای فلزی یا سرامیکی بر روی سطح شیشه ساده یا رنگی تولید می شوند، به شکل گسترده در ساختمان ها، هتل ها و ورودی های شیشه ای و عموما به صورت لمینیت و سکوریت و دوجداره مورداستفاده قرار می گیرند.
این پوشش ها با دوام و مقاوم بوده و استانداردهای بین المللی همانند EN۱۰۹۶ را رعایت کرده و گزینه مناسبی برای معماری نوین هستند. همین طور استفاده از فناوری نانو از عبور اشعه های مضر خورشید جلوگیری کرده و اشعه IR را تا حد زیادی کنترل می کند.
این شیشه ها که فناوری نانو به کار رفته علاوه بر دریافت گواهی نامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، استاندارد ملی ایران و گواهینامه هایOHSAS، ISO و CE را نیز دریافت کرده است. همین طور این شیشه های رفلکس در رنگ های بسیاری در دسترس می باشد که می توانند به تنهایی یا به صورت شیشه لمینیت، شیشه سکوریت یا دو جداره مورداستفاده قرار گیرند.
شیشه ها در رنگ های سفید، برنز، آبی، دودی، سبز و مسی در ساختمان و صنایع دکوراسیون، خودرو، آینه، ایمنی و… استفاده می شوند.
این شیشه ها با نشاندن لایه ای از اکسید فلزات روی شیشه فلوت ساده تولید می شوند. تمامی پروسه لایه نشانی در خلأ با ایجاد یک لایه فلزی و یا ترکیبی بر روی سطح شیشه انجام می گیرد. پوشش به وجود آمده به صورت لایه سخت روی شیشه نشانده می شود و قابلیت های مختلفی همچون مقاومت در مقابل خم کردن و مقاوم پذیری توسط حرارت را دارا است.
شیشه های رفلکس دودی و سبز که با استفاده از فناوری های پیشرفته لایه نشانی تولید می شوند، در نواحی گرمسیری و در ساختمان های شیشه ای در مقیاس بزرگ مورداستفاده قرار می گیرند. این شیشه ها به روش PVD و با کیفیت بالا همراه با گواهی CE Mark، مطابق با استاندارد ISIRI ایران و استاندارد EN۱۰۹۶ اروپا تولید می شوند.
شیشه های رفلکس آبی و صورتی نیز با لایه نشانی اکسید فلزی و سرامیکی بر روی سطح شیشه پوشش داده می شوند. پوشش به وجود آمده دارای ساختار پیچیده ای است و پس سیستم لایه نشانی بایستی ظرفیت تولید و دقت کنترل فنی بالایی داشته باشد.
قابلیت برش، خم کردن، حرارت دادن و قابلیت لمینیت شدن بدون ایجاد لطمه به لایه روی شیشه، جلوگیری از تابش نور زیاد در طول روز، جلوگیری از عبور اشعه های مضر خورشید، کنترل اشعه IR تا حد زیاد، ایجاد محیط و فضای سالم برای زیباسازی شهر و صرفه جویی در هزینه ها و کنترل مؤثر انرژی از خاصیت های این محصولات است.
این نوع شیشه ها طیف های مختلف اشعه های UV خورشیدی را بازتاب می کنند ولی موجب تغییر رنگ وسایل منزل نمی شوند. از آنجائیکه لایه نشانی به روش Soft Coating است پوشش سطح شیشه مستحکم و مقاوم در مقابل خراش است.

منبع: