در شرکت دانش بنیان محقق شد؛ ساخت تجهیزات ابزار دقیق توسط پژوهشگران کشور

ربات کشاورز: پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت تجهیزات ابزار دقیق کاربردی در صنایع مختلف شدند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابزار دقیق، تجهیزاتی است که به خوبی و با پایین ترین میزان خطا و حتی در مواردی بدون خطا، کمیت های مورد نظر را اندازه گیری می کند. همین حساسیت سبب شده ساخت این ابزارآلات از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار باشد.
ابزار دقیق را همین طور می توان از نظر پارامتری که این ابزار بایستی عملیاتی بر روی آن انجام دهد دسته بندی کرد برای مثال بخش های ابزار دقیق مربوط به دما نظیر کنترلر دما، ترانسمیتر دما و ترمومتر یا نمایشگر دما، ابزار اندازه گیری و کنترل دقیق فشار، فلومتر یا سنجش جریان سیالات و انتقال مقادیر فلو یا کنترل فلو همچون این کاربردها به شمار می روند.
اکنون با تلاش متخصصان کشورمان یک شرکت دانش محصولات متنوعی در حوزه های ابزار دقیق تولید و روانه بازار می کند.
محمد ابراهیم سقزچی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: عمده فعالیت و محصولات این شرکت در حوزه ابزاردقیق و لیزر است که این تولیدات شامل دوربین حرارتی، دوربین دید در شب، دوربین های هوشمند پلاک خوان، دستگاه کنترل تردد هوشمند، ضخامت سنج های لیزری، فاصله سنج های لیزری، مسیریاب های هوشمند، پهپاد الکترونیکی اتوپایلوت و اسکنرهای حرارتی می شود.
سقزچی اظهار داشت: محصولات شرکت دارای تاییدیه های معتبر بین المللی است و از نظر کیفیت با تولیدات شرکت های بزرگی مانند زیمنس (Siemens)، سی لند (Sealand) و ری تک (Iraytek) برابری می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از قطعات محصول نهایی ساخت ایران و یا وارداتی است اظهار داشت: خیلی از محصولات با استفاده توان بومی طراحی و ایجاد می شود تنها در تعداد معدودی از قطعات به سبب این که شرکت های داخلی توان تولید آنرا ندارند به ناچار از دیگر کشورها وارد ایران شده که عموما نیز از ۲ کشور آلمان و ژاپن این قطعات وارد می شود.
وی درباره این که چرا این محصولات تابحال به خارج از کشور صادر نشده است اظهار داشت: بازار داخلی ظرفیت بسیار بالایی دارد و هنوز بطور کامل پوشش داده نشده است و همین سوژه سبب شده تابحال برنامه ای برای صادرات در شرکت تدوین نشود و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۰ عمده برنامه های تولیدی شرکت در حوزه داخل متمرکز خواهد بود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم صنعت، دانشگاه مالک اشتر، صنایع دفاعی کشور، کارخانه های تولید فولاد، کارخانه های ریخته گری و قطعه سازی، نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی، کارخانه های سیمان، کارخانه های تولید شیشه و سرامیک از محصولات این شرکت استفاده می نمایند.

منبع: