با امضای تفاهم نامه ی همکاری میان جهاددانشگاهی اصفهان و دانشگاه دورتمند آلمان محقق می شود توسعه شبکه فعال در مبحث تغییرات اقلیمی

به گزارش ربات کشاورز معاون پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی اصفهان اظهار داشت: توسعه شبکه فعال بر مبحث تغییرات اقلیمی، کوشش برای شناسایی موضوعات مورد علاقه دو طرف و آغاز همکاری پیرامون آنها، هدف تفاهم نامه ی میان جهاددانشگاهی اصفهان و دانشگاه دورتمند آلمان است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مهدی ژیان پور در نشست گسترش همکاریهای پژوهشی میان جهاددانشگاهی اصفهان و دانشکده بوم شناسی دورتمند آلمان اظهار نمود: در کشورهای آمریکایی و اروپایی بنیادهایی وجود دارد که وظیفه حمایت مالی را بر عهده دارند که یکی از این بنیادهای مهم DAAD است و دانشگاه دورتمند آلمان(TU) یکی از حلقه های شبکه ای است که در کشور آلمان مورد حمایت DAAD قرار دارد.
وی ادامه داد: در ایران هم موسسه دانش پژوهان در حوزه علوم مطالعات شهری با دانشگاه دورتمند در ارتباط می باشد و همین مساله باعث شد تا با ورود جهاددانشگاهی به این ارتباط یک شبکه مطالعاتی با همکاری سه نهاد دانشگاه دورتمند، جهاددانشگاهی اصفهان و موسسه دانش پژوهان شکل بگیرد.
معاون پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی اصفهان افزود: در نخستین گامی که در این حوزه برداشته شد، تفاهم نامه ای میان جهاددانشگاهی و موسسه ی دانش پژوهان و سپس در گام دوم ضلع سوم یعنی دانشگاه دورتمند هم به این تفاهم نامه پیوست.
ژیان پور خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه باعث می شود تا به سمت موضوعات مشترک و مورد علاقه دو کشور حرکت کرده و با انجام فعالیتهای علمی مشترک و تعریف پروژه ارتباط علمی دو کشور ایران و آلمان را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه با عنایت به ساختار پژوهشی و فناوری محور جهاددانشگاهی همکاری میان دو طرف به مبادلات پژوهشی محدود می شود و همینطور مقرر شده تا مفاهیم و موضوعاتی که در حال انجام آن هستیم را برای دانشگاه دورتموند ارسال نماییم، اظهار داشت: برخی موضوعات در دانشگاه دورتموند انتخاب و مشخص می شود تا در ملاقات های آینده تصمیماتی برای همکاری بیشتر گرفته شود.
معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی اصفهان افزود: تفاوت های فرهنگی و تفاوت در ساختارهای پژوهشی شاید حرکت سریع به سمت این همکاری ها را آهسته کند، اما برگزاری چنین نشست هایی بی گمان در حرکت رو به جلو تأثیر خواهد داشت.
ژیان پور با بیان این که هم اکنون DAAD بر تغییرات اقلیمی متمرکز شده و موسسه دانش پژوهان هم در دو سال گذشته در ارتباط با این مورد با دانشگاه دورتموند در حال همکاری است، خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی مبحث مهمی برای کشور و استان است، به علت تغییرات اقلیمی، استان اصفهان از وضعیت خشک و برفی به سرد و معتدل درآمده و کاهش بارش ها، تغییرات خطرناکی را رقم می زد.
وی اهداف این نشست را توسعه نت ورک فعال بر مبحث تغییرات اقلیمی، کوشش برای شناسایی موضوعات مورد علاقه دو طرف و آغاز همکاری پیرامون آنها اعلام نمود و اضافه کرد: مراودات آموزشی میان ایران و دورتموند، کنفرانس ها و سخنرانی های مشترک ابزار و بسترهای لازم برای رسیدن به این هدف را فراهم می آورد. به دنبال دغدغه های داخلی محلی و تعامل با نهادهای بین المللی این همکاری مشترک لازم است.
معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با طرح این مورد که بنیادهای پژوهشی صرفا خواستار ایجاد توجه اذهان عمومی به موضوعات پژوهشی و آموزشی هستند، اظهار نمود: این اقدامات برای ارتقای دانش عمومی و اشتراک گذاری این پژوهش به صورت بین المللی در جهت دغدغه های بین المللی انجام می گیرد.
ژیان پور تصریح کرد: یکی از طرح های بنیاد DAAD از جانب جهاد دانشگاهی واحد اصفهان مورد حمایت قرار می گیرد؛ سپس در قدم بعدی تکمیل پروژه در دستور کار قرار می گیرد.
بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، تیمی متشکل از اعضای علمی دانشگاه دورتموند آلمان به منظور گسترش همکاریهای علمی با جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به این شهر سفر کردند. این جلسه با اعضای دانشکده بوم شناسی منظره دورتموند(ecology landscape) به منظور گسترش همکاری ها در بخش پژوهش جهاد دانشگاهی واحد اصفهان انجام شد.