توسط یک شرکت دانش بنیان؛ نقاط کوانتومی به صنعت وارد می شوند

به گزارش ربات کشاورز محققان یک شرکت دانش بنیان با طراحی و ساخت روانکارها با استفاده از نقاط کوانتومی کربنی، این نقاط را وارد صنعت می کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان بعنوان تولیدکننده نقاط کوانتومی کربنی، در صدد است از این نقاط برای تولید محصولات مختلف استفاده می نماید تا این نقاط کوانتومی را وارد صنعت کند. روان کار یکی از محصولاتی است که با استفاده از این نانومواد تولید و به بازار عرضه شده است.
این شرکت یکی از تولیدکنندگان نقاط کوانتومی کربنی در کشور است. این شرکت به دنبال ورود این نانوماده به صنعت بوده، ازاین رو مبادرت به تولید محصولاتی با استفاده از این نقاط کوانتومی کرده که روان کار دستگاه های ماشین کاری یکی از این مصادیق صنعتی سازی نقاط کربنی است.
اشکان شمالی مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: چند سال قبل تولید نیمه صنعتی نقاط کوانتومی کربن را آغاز کردیم اما به علت ناشناخته بودن این نانومواد در صنعت بیشتر فروش ما به دانشگاه ها و پروژه های پژوهشی بود. ازاین رو تصمیم گرفتیم تا این نقاط کوانتومی کربنی را وارد صنعت نماییم.
وی اضافه کرد: هم اکنون با استفاده از این نقاط کوانتومی، روان کار جهت استفاده در دستگاه های ماشین کاری تولید می نماییم و برخی شرکت ها مشتریان این روان کار هستند. این محصول بخش زیادی از مشکلات مربوط دستگاه های ماشین کاری را برطرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی هم شرایط مناسبی را برای مصرف کننده فراهم می آورد.
به گفته شمالی، این روان کار گرفتار فساد و بوگرفتگی نمی گردد و به علت فرمولاسیون خاص روان کار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد، همینطور طول عمر این روان کار یک سال برآورد شده است، در حالیکه اغلب روان کارهای موجود در بازار طول عمر کمتر از دو ماه دارند. البته به کارگیری این نقاط در صنعت، تنها به تولید روان کار محدود نشده و ما چند محصول دیگر هم تولید کرده ایم.
وی درباره تاریخچه تولید نقاط کوانتومی کربنی عنوان کرد: در ابتدا ما روزانه ۱۵ کیلوگرم تولید داشتیم که البته با عنایت به ارزش بالای این نقاط کوانتومی کربنی، این حجم تولید هم صنعتی محسوب می شد. در سال ۱۳۹۷ موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شدیم و با کمک این گواهی نامه برای دانش بنیان شدن اقدام کردیم. در ادامه از صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی برای طراحی و ساخت راکتور صنعتی دریافت کردیم و هم اکنون راکتوری با ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ کیلوگرم نقاط کوانتومی کربنی داریم. با شرایط فعلی ماهانه دو تُن نقاط کوانتومی تولید می نماییم.»