استفاده از مایعات یونی برای جداسازی آب از نفت توسط محققان کشور

به گزارش ربات کشاورز محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در صدد برآمدند تا با استفاده از مایعات یونی، آب را از نفت در جهت صادرات نفت با کیفیت جداسازی کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نسترن حضرتی فارغ التحصیل رشته شیمی کاربردی مقطع دکتری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «شناسایی و بکارگیری مایعات یونی در بهبود کیفیت نفت خام صادراتی ایران» اظهار داشت: امروزه خیلی از کشورها همچون ایران با آلودگی های شدید نفتی رو به رو شده اند. چنین نفت خام هایی برای تولید، انتقال و پالایش، مشکلات بسیاری ایجاد می کنند و مسیر دشوارتری را تا رسیدن به محصول پتروشیمی طی می کنند.
وی اضافه کرد: مقدار آب و رسوبات یک خصوصیت فنی از ناخالصی های مشخص نفت خام است. هنگامی که استخراج از یک مخزن نفتی صورت می گیرد، نفت خام حاوی مقادیری از آب و ذرات معلق از سازند مخزن است.
حضرتی با اشاره به اینکه حضور قطرات امولسیون سبب افزایش ویسکوریته می شود که می تواند سبب افزایش هزینه های انتقال نفت شود، تصریح کرد: بنابراین لازم است که آب از نفت خام به صورت کامل جداسازی شود تا نفت با کیفیت به کشورهای دیگر صادر شود.
وی با اشاره به روش های جداسازی آب از نفت اظهار داشت: روش های مکانیکی، حرارتی و شیمیایی برای جداسازی آب از نفت وجوددارد که حالا مورد استفاده قرار می گیرد ولی از جانب دیگر مشکلاتی را در نفت هم به وجود می آورند.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مشکل روش های دیگر اظهار داشت: معمولاً در این روش ها مواد شیمیایی در نفت وارد می شود که کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد؛ یا همراه با آن فلزاتی در نفت به جا می گذارد که برای نفت مناسب نمی باشد. برای بهبود کیفیت نفت و فراورده های نفتی احتیاج به پیشرفت دانش در زمینه های مختلف است.
حضرتی با اشاره به اینکه دانش افزایه های نفتی باید همگام با دانش و فنّاوری روز دنیا باشد، اظهار داشت: فناوری های نو درزمینه نانو مواد و مایعات یونی بعنوان افزایه هایی با کمترین اثرات جانبی و دوستدار محیط زیست تابحال در کشورهای توسعه یافته موردمطالعه و استفاده قرارگرفته اند. صنعت نفت ایران هم برای توسعه روز افزون به بهره گیری از این تکنولوژی های تازه که حاصل فعالیتهای پژوهشی است نیازمند است.
وی با اشاره به روش جداسازی آب از نفت صادراتی اظهار داشت: روشی که در این مقاله عرضه شده است از مایعات یونی در حد ppm ۲۰۰۰ در نفت خام استفاده شده که نتایج حاصل نشان دهنده توانایی مایعات یونی در کاهش IFT حتی در شوری پایین و امولسیون های بسیار پایدار می باشد.
این محقق با اشاره به مزیت استفاده از مایعات برای جداسازی آب از نفت اظهار داشت: مایعات یونی گزینه های مناسبی برای خنثی کردن اثر امولسیفایرها به منظور شکستن امولسیون هستند به این علت که پس از افزودن به امولسیون می توانند به سمت فیلم بین آب و نفت مهاجرت کرده و کشش بین سطحی را کم و فیلم را سست کنند.
حضرتی با اشاره به اینکه استفاده از مایعات یونی در کشورهای دیگر استفاده می شود، اضافه کرد: از این روش در امریکا، برزیل، کانادا و… در مقیاس تحقیقاتی استفاده شده و هنوز در مقیاس صنعتی وارد نشده و محققان و صنعتگران به دنبال مطالعات تکمیلی هستند. همینطور این مواد با کاهش IFT و دارا بودن پایداری شیمیایی و حرارتی گزینه های جذابی در ازدیاد برداشت هستند و مطالعات گسترده ای در این مورد انجام شده است.
وی اضافه کرد: استفاده از مایعات یونی بعنوان دمولسیفایر هنوز در مرحله تحقیقاتی و مرزهای دانش است. هم اکنون محققان در صدد هستند که روش های بهتری را برای کاهش هزینه و استفاده از مایعات یونی برای جداسازی آب از نفت در جهت صادرات با قیمت بالا ارائه نمایند.