خلاقیت در رفع مشکلات کسب و کار بررسی گردید

به گزارش ربات کشاورز ایسنا/قم مدیر مرکز نوآوری دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: ترس از اشتباه و شکست، صرفاً به دنبال یک چاره صحیح گشتن، اضافه کردن مفروضات نادرست به مسئله، تقلید کورکورانه از قواعد و بیش از اندازه منطقی بودن از موانع خلاقیت محسوب می شود.
نخستین و دومین دورهمی کسب و کارهای نوپای قرآنی با موضوع «خلاقیت و چالش های سازمانی» و «اعتبارسنجی ایده ها»، عصرروز گذشتهدر مرکز رشد فناوری های اطلاعات جهاد دانشگاهی قم انجام شد.
در نخستین دورهی که در نوبت اول برگزار شد، محمدابراهیم دهدشتی، مدیر مرکز نوآوری دانشگاه علم وصنعت بعنوان مدرس این کارگاه درباره کارآفرینی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در کارآفرینی ذهن هر انسانی را درگیر می کند، ایده های جذاب و کارساز است که منشأ آن ذهن خلاق و فعال است.
دهدشتی با تاکید بر اینکه خلاقیت یک خاصیت اکتسابی است و به معنای نگاه کردن متفاوت به مسئله و رسیدن به یک چاره جدید است، اضافه کرد: ذهن انسان های خلاق دارای چهار مؤلفه سیالی ذهن، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط است و اگر فردی تمام این مؤلفه ها را به یک میزان داشته باشد، فرد خلاقی است.
وی با اشاره به اینکه منظور از سیالی ذهن، ارائه راهکارهای مختلفی در حل مسئله است که هرچقدر بیشتر ایده تولید نماییم سیالی ذهن انسان بیشتر است، اظهار داشت: ابتکار به معنای ارائه ایده های نو، بدیع و خلاف عادت رایج است.
دهدشتی با اشاره به اینکه انعطاف پذیری به معنای توانایی ارائه راهکارهای مختلف برای حل مسائل است، اضافه کرد: بسط به معنای توانایی توجه به جزئیات و بسط ایده ها به یک نتیجه خوب است؛ انسان هایی که در ایران زندگی می کنند معمولا بسط ضعیفی دارند که علت اصلی آن است که قدرت تصمیم گیری برای آینده خود ندارند.
مدیر مرکز نوآوری دانشگاه با اشاره به اینکه آزمون تُرَنس، آزمونی برای سنجش میزان بسط هر فرد است، درباب تکنیک های خلاقیت اظهار داشت: ۴۵۰ تکنیک خلاقیت در ایران ترجمه شده است که تکنیک اسکمپر برای کسانی که قصد ثبت اختراع دارند مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه افزایش سن، منجر به کاهش خلاقیت می شود، بیان کرد: در تکنیک اسکمپر نخستین مؤلفه جایگزینی است؛ یعنی جایگزینی یک روش با اهتمام و خطاست که همه ما می توانیم در زندگی روزمره خود آنرا به کار بریم.
دهدشتی با اشاره به اینکه ترکیب کردن، مؤلفه دوم این تکنیک است، اظهار نمود: بیشتر ایده ها بوسیله ترکیب به دست می آیند؛ اقتباس، تعدیل و سازگاری مؤلفه، دیگر این تکنیک است و در هر گونه کوشش برای ایده پردازی، بهتر است تمام مشابهات ممکن، جست و جو شود برای اینکه بیشتر ایده ها و اختراعات تا درجه ای اقتباس شده اند.
مدیر مرکز نوآوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه بزرگ سازی، مولفه چهارم تکنیک اسکمپر است، افزود: یکی از شیوه های اساسی و مهم در خلاقیت و ایده پردازی جستجوی کاربردهای دیگر و جدید برای محصولات و خدمات موجود است.
دهدشتی با اشاره به اینکه حذف یا کوچک کردن، از دیگر مؤلفه های مورد بررسی در تکنیک اسکمپر است، اظهار نمود: حذف به معنای ساده کردن قسمتی از ابتکار در صنایع است و تقریباً به مواردی اشاره دراد که باید حذف شود. ساده کردن در طراحی امر خوبی است اما در تولید اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به اینکه معکوس سازی یا چیدمان مجدد، آخرین مؤلفه در این تکنیک محسوب می شود، افزود: داشتن نگاه معکوس و قلب، همان معکوس سازی است این نوع نگاه، نگاهی مبتنی بر اهتمام و خطاست که همه ما می توانیم در زندگی روزمره خود آنرا به کار بریم.
بعد از اختتام بخش اول، دهدشتی در دومین دورهمی کسب و کارهای نوپای قرآنی که بعدازظهر همان روز برگزار شد، اظهار داشت: ترس از اشتباه و شکست، صرفاً به دنبال یک چاره صحیح گشتن، اضافه کردن مفروضات نادرست به مسئله، دنبال کردن کورکورانه قواعد، بیش از اندازه منطقی بودن، بیهوده انگاشتن بازی کردن، ترس از احمق جلوه کردن، پرهیز از ابهام، تفکر منفی، عدم توانایی جدا کردن سوژه اصلی از زمینه و گمان به این مساله که «من خلاق نیستم» از موانع خلاقیت به حساب می رود.
وی تصریح کرد: بزرگترین مانع خلاقیت، غالب و چارجوب فکری است؛ برای مثال یک شخصی عادت دارد روزانه یک سری کارها را انجام دهد و برای چنین شخصی دشوار است که عادات روزمره اش را تغییر دهد و به اتفاقات جدید فکر کند.
مدیر مرکز نوآوری دانشگاه علم وصنعت بیان کرد: یکی دیگر از تکنیک های خلاقیت، بارش فکری است که در آن ۱۰ قانون وجود دارد که نقض نکردن ایده شخص پیش از خود، تمسخر نکردن ایده ها، صحبت نکردن با یکدیگر، رعایت نوبت و.. همچون این قانون هاست.
وی درباب (mind map) ) یا نقشه ذهنی که یکی دیگر از تکنیک های خلاقیت جهت تقویت بسط است، اظهار داشت: نقشه ذهنی یکی از پرکاربرد ترین روش های یادگیری حال حاضر جهان است، روشی کاملا علمی و کاربردی که بوسیله آن میزان یادگیری و اثرپذیری مغز انسان چندین برابر خواهد شد و یک نمودار درختی است که برای بیان کردن کلمات، ایده ها، فعالیت ها یا موارد دیگر مربوط به یک کلید واژه یا ایده مورد استفاده قرار می گیرد و در این نقشه تمامی مسیرهای منتهی به هدف را با ذکر جزئیات می نویسیم و در نهایت به ما کمک می نماید تا مسیر خودرا برای رسیدن به هدف با جزئیات دقیق و اموری که باید انجام دهیم، انتخاب نماییم.
دهدشتی با اشاره به اینکه کسب و کار از یک ایده خوب شروع می شود، اظهار داشت: ایده و خلاقیت قدم اول در کسب و کار و اعتبارسنجی قدم دوم کسب و کار است، قدم سوم در کسب و کار طراحی ارزش پیشنهادی علتی است که مشتری برای آن حاضر است پول پرداخت کند.
وی اشاره کرد: اعتبارسنجی درباب این مساله صحبت می کند که آیا مردمی که در بازار هستند، همان گونه فکر می کنند که من فکر می کنم؟؛ هر شخص چون خود صاحب ایده است نسبت به ایده حساسیت دارد مانند یک مادر نسبت به فرزند.
مدرس این کارگاه تصریح کرد: در کشورهای خارجی، ایده به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و هیچ ساز و کاری در دنیا برای ثبت ایده صرف وجود ندارد و قاعده بر این است که اگر شما ایده ای ارائه دادید( بدون آن که اقدامی انجام دهید) و تا سه سال از آن ایده استفاده نکردید، اگر کسی از آن ایده بهره برد و به مرحله اجرا و بهره برداری رساند، شما حق شکایت ندارید.

منبع: