سورنا ستاری: نیاز مبرم بیماران دیالیزی با محصول دانش بنیان تأمین شد

به گزارش ربات کشاورز معاون علمی و فناوری از تأمین نیاز بیماران دیالیزی توسط شرکتهای دانش بنیان اطلاع داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مسافرت استانی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به خراسان رضوی و با همراهی حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی متولی آستان قدس رضوی، از دانش فنی و خط تولید فیلم های چندلایه فرآورده های تزریقی و ملزومات دیالیز صفاقی رونمایی گردید تا گامی بلند در راه تأمین نیاز بیماران کلیوی به این فرآورده ها با دانش فنی بومی و تولیدات ایران ساخت برداشته شود.
ستاری در این مراسم رونق اقتصاد کشور را در گروی ایجاد میدان و زیست بوم لازم برای شرکت های دانش بنیان دانست و اظهار داشت: این که شرکت ها و صنایع بزرگ از شرکت های داشن بنیان حمایت کنند و بازار را در اختیارشان قرار دهند موضوعی است که بر آن تاکید داریم و راه توسعه اقتصاد دانش بنیان می دانیم. روش نوآورانه و محصول دانش بنیانی که در این همکاری تولید شده است، بزودی جایگزین روش های مرسوم بازار خواهد شد و این موقیتی در بومی سازی محصولاتی است که تا پیش از این در انحصار چند شرکت محدود بود.
ستاری از رونق کسب و کارهای دانش بنیان با کمک صنایع و شرکت های بزرگ گفت و افزود: بازار بزرگی توسط شرکت ثامن دارو در اختیار یک شرکت دانش بنیان قرار گرفته است و با بومی شدن این فناوری که تا پیش از این وارداتی بود می تواند ضمن کمک به نیاز کشور، ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورد.
وی پیشرفت را در گروی برون سپاری پژوهش های فناورانه به کسب و کارهای دانش بنیان دانست و اظهار داشت: لازم است در هر شرکتی کار تحقیق و توسعه صورت گیرد اما زمانی این واحد موفق است که کار خویش را برون سپاری کند و نوآوری از شرکتی حاصل می شود که تمام زمان و نیروی انسانی خویش را برای حل یک مسأله صرف می کند. این نوآوری ها حاصل میدان دادن به شرکت هایی است که نوآوری خویش را درگیر صرف مسأله می کنند و این روش اثرمندتری برای کمک به توسعه فناوری در کشور است.
به گفته معاون علمی و فناوری، بیشتر از ۵هزار شرکت دانش بنیان و هزاران استارتاپ که ضمن ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق، میلیاردها تومان ارزش افزوده خلق کرده اند، حاصل میدان دادن به همین نوآوری ها است.
ستاری، با بیان این که ایران جزو برترین های حوزه زیست فناوری در منطقه است بیشتر از ۲۲ داروی زیست فناور توسط بیشتر از ۶۰۰ شرکت داشن بنیان فعال این حوزه ایرانی ساخت شده است و باید از این پتانسیل در راه توسعه اقتدار و توانمندی جمهوری اسلامی استفاده نماییم. این حوزه اقتدار آفرین برای کشور است و محدودیت های همچون تحریم ها همواره زاینده نوآوری بوده است.
وی از حمایت معاونت علمی و فناوری برای تأمین زیرساختی و زیست بوم همکاری کسب و کارهای دانش بنیان با صنایع بزرگ گفت و اضافه کرد: بیشتر از ۶۰درصد صادرات محصولات دانش بنیان ایران ساخت به حوزه زیست فناوری اختصاص دارد و اگر می خواهیم پیشرفت و توسعه پایدار را تجربه نماییم، باید به این شرکت ها زمینه و میدان بدهیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به صورت کامل آماده است تا از ترویج این فرهنگ و رونق همکاریهای شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی و شرکت های بزرگ حمایت کند.
تأمین نیازهای بیماران دیالیزی با محصول دانش بنیان ایران ساخت
ستاری در مورد تأمین دستگاه برای بیماران دیالیزی اظهار داشت: این دستاورد دانش بنیان ایران ساخت، لفاف های چندلایه صنایع دارویی شامل انواع فیلمهای بسته بندی سرنگ و سایر تجهیزات پزشکی ساخته و به بازار عرضه می کند.
وی اضافه کرد: ۹۰ درصد از نیاز بیمارانی که نیازمند انجام دیالیز صفاقی هستند با این تولیدات تأمین و فرایند انجام دیالیز صفاقی حالا در داخل کشور دانش فنی این فرایند، بومی شده است. دیالیز در تصفیه خون بیماران گرفتار نارسایی کلیه استفاده می شود و دارای انواع همودیالیز و دیالیز صفاقی است.