ﺗﻮﺳﻄ ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳی ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫی اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ انجام شد: ﺗﻮﻟﻴﺪ اﺳﭙﺮﻱ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧی ﻛﻨﻨﺪﻩ موثر در مقابله با کرونا و آنفلوانزا

ربات کشاورز: ایسنا/مرکزی یکی از پیشرانان گیاهان دارویی و مسئول واحد فناوری گیاهان دارویی در مرکز کسب و کارهای اینترنتی جهاد دانشگاهی استان مرکزی موفق به تولید اسپری ضدعفونی کننده گیاهی هوا، دست و سطوح شده که می تواند به عنوان ماده ضدعفونی مقابل ویروس هایی همچون آنفلوانزا و کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر محسنی عراقی در طرح ملی توسعه اقتصادی زنان سرپرست خانوار که با کارفرمایی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شده است، برای ۱۰ نفر از زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کرده است و آنان می توانند در مراحل کاشت، پیش فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی شرکت تحت مدیریت او که توانسته است محصولات مختلفی را بر پایه گیاهان دارویی تولید نماید، فعالیت کنند.
محسنی عراقی درباب کارهای این شرکت و محصول جدیدی که منشاء این همکاری است به ایسنا اظهار داشت: این شرکت در عرصه تولید اسانس گیاهان دارویی با استفاده از روش های جدید فعالیت نموده و توانسته اسانس های مختلف را با بالاترین کیفیت موجود تهیه نماید.
وی با اشاره به اینکه در تولید این محصولات شامل اسانس و صمغ، از گیاهان بومی ایران استفاده می شود اضافه کرد: اسانس گیاهان سخت اسانس نیز در این شرکت با بالاترین کیفیت ممکن استحصال می شود.
وی درباب اسپری ضدعفونی کننده گیاهی هوا، دست و سطوح(رویال سپت)، که توسط این شرکت تولید شده و می تواند به عنوان یک محصول ضدعفونی مناسب در مقابل میکروب ها و ویروس هایی همچون آنفلوانزا و کرونا مورد استفاده عموم قرار گیرد، اظهار داشت: این فرمولاسیون جدید یک کمپلکس از اسانس هاست که بر پایه آویشن شیرازی تولید شده و اثر ضد ویروسی و ضد بیماری دارد.
محسنی عراقی درباب مزیت این محصول نسبت به انواع شیمیایی آن اظهار داشت: این محصولات امولسیون های پایداری هستند که بدون ذرات نقره تهیه می شوند. وجه تمایز اسپری گیاهی هوا، دست و سطوح نسبت به محصولات شیمیایی اینست که فاقد اثر سوء شیمیایی و آلرژیک برای افراد مستعد است. مواد ضدعفونی شیمیایی برای کسانی که آلرژی بالایی دارند و برای کودکان مضر بوده و به مرور موجب لطمه دیدن سیستم تنفسی و پوست می شوند در صورتیکه پایه این محصول گیاهی است و از هیچ ماده شیمیایی در تولید آن استفاده نمی گردد.
او همینطور اظهار داشت: مواد شیمیایی دیگر را نمی توان در ازدحام جمعیت اسپری و سپس استنشاق کرد در صورتیکه این محصول را می توان در محیط های پر ازدحام اسپری کرده و استنشاق کرد، این محصول هوا را ضد عفونی کرده و ریه را پاکسازی می کند، از طرفی همچون الکل فرار نبوده و یکی از خواص آن پایداری بر روی سطوح است.
محسنی عراقی با اشاره به اینکه از این محصول می توان برای شستشوی ظروف نیز بهره برد و برای درمان زخم بستر نیز موثر واقع شده است، اضافه کرد: این محصول گواهی IRCT از دانشگاه فردوسی مشهد داشته و کارآزمایی بالینی آن در بیمارستان انجام شده و تاییدیه های میکروبی و قارچی آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ستاندن شده است. آزمایش میکروبی این محصول در آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو انجام شده و تاثیر ضد ویروسی آن نیز در مقالات اثبات شده و آزمایش های لازم برای ستاندن تاییدیه های ضد ویروسی آن در دانشگاه امام صادق(ع) در حال انجام می باشد.
وی با تاکید بر اینکه این اسپری از سازمان غذا و دارو مجوز رسمی دارد، اظهار داشت: این اسپری در مرحله تولید انبوه است و در دسترس مردم در داروخانه ها و فروشگاه ها قرار دارد.
محسنی عراقی با اشاره به اینکه گیاهان مصرفی برای تولید این اسپری از استان مرکزی و خارج استان تهیه می شود، اظهار داشت: توان تولید ما بالاست و در صورتیکه مواد اولیه به میزان کافی و با قیمت مناسب به دست ما برسد می توانیم به اندازه نیاز بازار ساخته و حتی صادرات داشته باشیم که هم اکنون صادرات به فرانسه و عراق انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مشاغل خانگی با کمک زنان سرپرست خانوار نسبت به تهیه مواد اولیه مصرفی اقدام می نماییم، اظهار نمود: یکسری از محصولات تحت عنوان گیاه خشک توسط زنان سرپرست خانوار در محیط های کوچک خانگی تهیه می شود و زنان روستایی در فضاهای خانگی خود با ما همکاری کرده و درآمدزایی می کنند. قسمتی از پیش فرآوری های محصولات نیز به زنان سرپرست خانوار روستایی یا شهری واگذار می شود.
محسنی عراقی اشاره کرد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی به صورت قراردادی برای این شرکت گیاه دارویی تولید می کنند تا مطمئن باشیم گیاهان مصرفی مورد نیاز شرکت از نژادهای مناسب باشند چونکه این مهم در درصد و میزان مواد موثره اسانس موثر است.
وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر دیگر محصولات، روزی حدود ۱۵۰۰ اسپری ضد عفونی دست توسط این شرکت تولید می شود.
گفتنی است، علاقمندان می توانند این محصول را بوسیله مجموعه جهاد دانشگاهی استان مرکزی تهیه کنند.

منبع: