رئیس جهاد دانشگاهی در دیدار با استاندار البرز: در حال ساخت قطار ملی هستیم

البرز رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در کرج کار بزرگی را در بخش ریلی آغاز کرده است، اظهار داشت: این کار بسیار بزرگ سیستم رانش واگن های مترو است، این واگن ها همه از خارج وارد می شد و الان ما یک پروژه را با معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت مترو در دستور کار داریم تا یک رام قطار هفت واگنه ملی طراحی نماییم.
حجم گسترده ای از کارهای جهاد دانشگاهی در البرز قرار دارد
حمیدرضا طیبی روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه در دیدار با عزیزاله شهبازی استاندار البرز، با اعلان اینکه حجم گسترده ای از کارهای جهاد دانشگاهی کشور در استان البرز قرار دارد، اظهار داشت: البرز تنها استانی است که علاوه بر واحد استانی، جهاد دانشگاهی کشور هم برنامه های توسعه ای زیادی در آن دارد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، وی افزود: ما در حوزه پژوهش و فناوری کارهای بزرگی انجام داده ایم و فناوری های زیادی را تولید کرده ایم که بخش زیادی از آن در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز قرار دارد و به شدت دنبال توسعه این فناوری ها هستیم.

طیبی با اعلان اینکه اقدامات جهاد دانشگاهی می تواند هم نیازهای کشور را رفع کند و هم منجر به اشتغالزایی شود، اضافه کرد: استراتژی ما هم در اشتغالزایی این است که نیروهای علمی و کارشناسی از استان جذب شوند.

اصلاح نژاد اسب و شتر را در دستور کار داریم

رئیس جهاد دانشگاهی به تشریح مهمترین اقدامات این نهاد در استان البرز پرداخت و اضافه کرد: ما در البرز مبحث اصلاح نژاد دام سنگین را آغاز کرده ایم و تابحال هم توسعه خوبی پیدا کرده است، در این بخش یک کار مشترک را با اوقاف آغاز کرده ایم و می خواهیم اصلاح نژاد را برای اسب و شتر هم توسعه دهیم که البته برای آن به فضای جدید نیاز داریم.

طیبی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات در زمینه بذر هیبریدی است که به خوبی در حال پیش رفتن است و برای توسعه این کار هم به فضای جدید نیاز داریم.

این مسئول به کارهای جهاد دانشگاهی در البرز در بخش صنعت نفت هم اشاره و اعلام نمود: در صنعت نفت و حفاری فناوری های بزرگی بوجود آورده ایم که یکی از آنها دانش طراحی و ساخت دکل های بزرگ حفاری است و کار جدیدی که در حال انجام آن هستیم کار بر روی پمپ های درون چاهی است. وقتی فشار گاز از روی نفت برداشته می شود احتیاج به پمپ ایجاد می شود تا در عمق دو تا سه هزار متری در دما و خورندگی بالا نفت را به سطح زمین پمپ کند، اینها پمپ های هایتکی است که مشغول کار بر روی آنها هستیم.

جهاد دانشگاهی ساخت سیستم رانش قطار ملی را بر عهده گرفته است

وی با اعلان اینکه جهاد دانشگاهی در کرج کار بزرگی را در بخش ریلی آغاز کرده است، اضافه کرد: این کار بسیار بزرگ سیستم رانش واگن های مترو است، این واگن ها همه از خارج وارد می شد و الان ما یک پروژه را با معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت مترو در دستور کار داریم تا یک رام قطار هفت واگنه ملی طراحی نماییم، مقرر است هم بدنه هم سیستم رانش و هم سیستم ترمز آن در داخل طراحی و ساخته شود؛ ما سیستم رانش را بر عهده داریم که در کرج مشغول فعالیت بر روی آن هستیم.

وی با اعلان اینکه در تجهیزات خودرو فناوری کاتالیست خودرو را در دستور کار داریم و برای پیشبرد این پروژه به فضا نیاز داریم اظهار داشت: در بحث غبارگیرهای صنعتی هم دانش آنرا به دست آورده ایم و در حال کار بر روی آن هستیم.

موفقیت رویان در ترمیم صدمه های کرونا به ریه

این مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی و بحث درمان ناباروری، پژوهشکده ابن سینای جهاد دانشگاهی در بیمارستان کمالی کرج فعالیت دارد ولی با مشکلاتی در حوزه تعرفه و منابع مالی مواجه می باشد. در حوزه درمان سرطان سینه که شیوع آن بسیار زیاد است و آقایان هم در حال مبتلا شدن به آن هستند توانمندی خوبی داریم در استان اگر امکانات در اختیار گذاشته شود آمادگی فعالیت داریم.

وی با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی کشور در بحث کرونا و موفقیت آن در تولید کیت های تشخیص، افزود: رویان روی بحث استفاده از سلول درمانی برای ترمیم بخش های صدمه دیده ریه کار کرده و موفق هم بوده است، کارهایی مثل تولید مواد ضدعفونی هم پژوهشکده صنایع شیمایی در کرج خیلی سریع کار خویش را شروع کرد.

طیبی در ادامه با اعلان اینکه در حوزه علوم انسانی زمینه کاری برای جهاد در البرز زیاد است اظهار داشت: به خصوص صدمه های اجتماعی مثل کودکان کار، مهاجرت، زندانیان، طلاق و… آماده کارهای جدی در این عرصه باشیم. در بحث توسعه اشتغال استان در حوزه گردشگری هم توانمندی های زیادی داریم چون جهاد دانشگاهی نخستین پژوهشکده گردشگری را در خراسان رضوی و نخستین دانشکده گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ بوجود آورده است و جای کار زیادی در این بخش دارد.

وی اضافه کرد: در حوزه اشتغال به خصوص اشتغال خانگی خوب کار کرده ایم، در این بخش برای اشتغال زنان سرپرست خانوار با معاونت زنان ریاست جمهوری قرارداد داریم.

آینده کاری جهاد دانشگاهی در البرز روشن است

طیبی با اعلان اینکه در مجموع جهاد دانشگاهی زمینه کاری بسیار زیادی در استان البرز و توانمندی خوبی در تولید فناوری دارد که برای این توسعه به کمک به خصوص در بخش فضا و مکان نیاز دارد، اظهار داشت: آینده کاری جهاد دانشگاهی در البرز بسیار روشن است و بر همین مبنا تقاضای کمک از سوی استان به خصوص در بحث فضا و توسعه زیرساخت ها داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز: نتایج طرح پیمایش ملی خانواده می تواند به برنامه ریزی های کلان کشور کمک کند

در ادامه این نشست احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز هم با اعلان اینکه علاوه بر مجتمع تحقیقاتی شهدای دانشگاهی و پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی استان در چهار حوزه فعالیت دارد اظهار داشت: یکی از این بخش ها حوزه پژوهشی است که بیشتر در بستر علوم انسانی مستقر شده است و با سه گروه پژوهشی و دو مرکز خدمات تخصصی کارها را دنبال می نماییم و اقدامات خوبی هم انجام شده است که یکی از این کارها بحث پیمایش ملی خانواده بود و نتایج آن می تواند به بحث برنامه ریزی های کلان کشور و استان ها کمک نماید.

فیروزی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی البرز در بحث صدمه شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه ریزی مطالعات شهری می تواند ظرفیت های خوبی برای استان داشته باشد بخصوص اینکه البرز استانی با صدمه ها و مسائل اجتماعی زیادی از طلاق، بزهکاری، اعتیاد و… مواجه می باشد. در این بخش ها گروه های پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز می توانند طرح های خوبی اجرا کنند و اگر فضای حمایتی در استان شکل بگیرد می توان طرح های مناسبی متناسب با وضعیت استان برای برون رفت از مشکلات تعریف کرد.

استقبال مردم از بانک خون بند ناف در حال زیاد شدن است

وی در ادامه اشاره کرد: جهاد دانشگاهی البرز در بخش پزشکی یک مرکز بانک خون بند ناف هم در استان دارد. خون بند ناف که در گذشته دور ریخته می شد می تواند برای درمان بیماری هایی که احتمال دارد فرد در آینده به آن مبتلا شود استفاده گردد. این بانک در یکسال گذشته ۶۰۰ مورد ذخیره خون بند ناف را داشته و خوشبختانه استقبال از آن در حال زیاد شدن است.

وی به فعالیت جهاد دانشگاهی البرز در بخش دفاتر تسهیلگری هم اشاره و اعلام نمود: این دفاتر در ۹ محله مشغول فعالیت هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز به کارهای این نهاد در بخش اشتغال هم اشاره و اشاره کرد: در حوزه اشتغال یکی از کارهای مهمی که داریم مشاغل خانگی است و طبق برنامه ریزی مقرر است ۲۵۰۰ نفر شغل خانگی به بازار متصل شود.

وی در ادامه اظهار داشت: از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی البرز می توان به بحث خانه استارتاپ، پایان نامه های کاربردی، مرکز نوآوری و شکوفایی که در حال راه اندازی آن هستیم و مرکز تسهیلگری کسب و کار که با همکاری اتاق بازرگانی به راه افتاده است اشاره نمود.

رویکرد اصلی جهاد دانشگاهی جریان سازی در حوزه فرهنگی بوده است

فیروزی در انتها با اعلان اینکه یکی از رویکردهای اصلی جهاد دانشگاهی جریان سازی در حوزه فرهنگی بوده است، اظهار داشت: در حوزه فرهنگی همواره کوشیده ایم در میان جامعه دانشجویی و دانشگاهی پیشرو باشیم و خیلی از طرح هایی که اجرا شده برای نخستین بار بوده است.

گفتنی است در این دیدار بهروز بادکو، معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، عباسی رئیس پارک علم و فناوری البرز و مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و مهشید منزوی سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی هم حضور داشتند.