در گزارش ربات کشاورز اعلام شد آخرین وضعیت ساخت ونتیلاتور غیر تهاجمی جهت استفاده خانگی

به گزارش ربات کشاورز محققان کشور در حال ساخت ونتیلاتور پرتابل یا غیر تهاجمی هستند که از نظر عملکردی شبیه ونتیلاتورهای تهاجمی هستند. این ونتیلاتور را بیماران می توانند در منزل استفاده کنند.

دکتر محمدرضا مدرسی فوق تخصص ریه کودکان و مدیر بخش علمی یک شرکت دانش بنیان سازنده ونتیلاتور پرتابل یا غیر تهاجمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: پیش از انتشار کرونا تصمیم به ساخت ونتیلاتوری پرتابل داشتیم و تحقیقات خویش را در این حوزه شروع کردیم. بهنگام انتشار کرونا در کشور، ساخت این دستگاه توسط دو شرکت دانش بنیان شروع شد.
رئیس بخش ریه اطفال بیمارستان طبی کودکان با اشاره به اینکه صفر تا صد طراحی و تولید دستگاه غیر تهاجمی یا پرتابل را این دو شرکت دانش بنیان در دست گرفت، تصریح کرد: دانش فنی تولید ونتیلاتور پرتابل را به دست آورده ایم به صورتی که تعدادی از نخبگان کشور حتی نرم افزار این دستگاه را طراحی نموده اند.
وی با اشاره به اینکه تولید بخشی از این دستگاه به واسطه هوش مصنوعی بوده، بیان نمود: یکی از شرکتهای دانش بنیان روی بخش فنی و شرکت دیگری روی بخش نرم افزاری دستگاه ونتیلاتور پرتابل کار می کنند که تابحال هم ۸۰ درصد کار به اتمام رسیده است.
مدیر بخش علمی یک شرکت دانش بنیان طراح ونتیلاتور پرتابل اظهار داشت: این دستگاه عیناً کاربردهای ونتیلاتور تهاجمی را دارد اما تفاوت آن در این است که لوله ای در ریه بیمار کار گذاشته نمی گردد و تنها یک ماسک شبیه ماسک اکسیژن روی صورت بیمار قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه بعضی بیماران ریوی که توانایی اکسیژن سازی و دفع دی اکسید کربن از بدن را ندارند از این دستگاه استفاده می نمایند، بیان نمود: ما در این موارد استفاده از دستگاهی که کمک نماید بیمار به سادگی نفس بکشد را تجویز می کنیم؛ در واقع استفاده از ونتیلاتور کمک می نماید که بیمار به سادگی نفس بکشد.
مدرسی تصریح کرد: ونتیلاتورهای تهاجمی برای بیمارانی که حال وخیمی دارند استفاده می شود اما از این دستگاه می توان در افرادی که حال وخیمی دارند در منزل استفاده نمود.
وی با اشاره به اینکه افرادی که مشکلات ریوی دارند استفاده کننده این دستگاه هستند، بیان نمود: همینطور افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ می شوند و مشکلات ریوی در آنها پدیدار می شوند هم می توانند از این دستگاه بهره ببرند.
به گفته مدیر بخش علمی شرکت دانش بنیان طراح ونتیلاتور پرتابل، ونتیلاتوری که طراحی نموده ایم ونتیلاتور ایرانیزه ای است که در واقع خیلی از مراحل ساخت و حتی قطعات آن در کشور موجود است بنابراین نسبت به نمونه خارجی از قیمت پایینی برخودار است و حدس می زنیم پس از تکمیل یک چهارم یا یک پنجم نمونه خارجی قیمت داشته باشد.
مدرسی با اشاره به اینکه ساخت این دستگاه از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند، تصریح کرد: پیشبینی کرده ایم که بزودی یعنی ۲-۳ ماه آینده ساخت این دستگاه به پایان برسد که پس از آن مبادرت به دریافت مجوز از اداره تجهیزات پزشکی می نماییم و اثر بخشی آنرا مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی افزود: برای این کار مبادرت به دریافت کد اخلاق از معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران کرده ایم تا بعد از دریافت مراحل تست را انجام دهیم و آنرا وارد بازار نماییم.
مدرسی تصریح کرد: اگر به نتیجه برسیم مقدمات صادرات آن به کشورهای همسایه هم فراهم خواهد شد.
مدیر بخش علمی یک شرکت دانش بنیان اضافه کرد: همینطور پس از آن درصدد خواهیم بود که استانداردهای اروپا را خذ نماییم تا صادرات به این کشورها را نیزداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مطمئن هستیم که این دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار است، بیان نمود: این دستگاه در تمام رده های سنی، بیمارستان، منزل برای افرادی که از بیمارستان مرخص می شوند، کودکانی که مشکلات عصبی عضلانی دارند، افراد با مشکلات ریوی و یا افرادی که بهنگام خواب خروپف می کنند و قطعی نفس دارند قابل استفاده و کاربرد است.
مدرسی اضافه کرد: پیشبینی می نماییم بیشتر مصرف این دستگاه در منزل باشد.
وی با تاکید بر اینکه این کار تحقیقاتی با حمایت و نظارت ستاد توسعه فناوری سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری در حال انجام می باشد، بیان نمود: این ونتیلاتور از تکنولوژی بالایی برخوردار می باشد که طراحی صددرصدی آن بر عهده محققان کشور است.

منبع: