در لایو اینستاگرامی ربات کشاورز و پژوهشگاه رویان مطرح شد ضرورت توجه به سلامت بیماران نابارور

ربات کشاورز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: ما خوشبختانه از نظر تکنیک های درمان ناباروری هم پای کشورهای پیشرفته هستیم. البته امکان دارد مشکلاتی مثل ورود دارو داشته باشیم ولی از نظر تکنیک های درمانی عقب نیستیم و می توانیم با آنها رقابت نماییم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر مهری مشایخی در برنامه لایو اینستاگرامی امروز که با مشارکت ایسنا به مناسبت چهلمین سال تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، به اهمیت حفظ سلامت در خانم هایی که مشکل ناباروری دارند، تاکید نمود.
دکتر مشایخی با تاکید بر اهمیت سن در ناباروری اظهار داشت: «خانم های زیر ۳۵ سال که به مدت یک سال مقاربت بدون جلوگیری داشته باشند ولی حاملگی اتفاق نیفتد را می توانیم جزء زوج های نابارور تعریف نماییم. اما در خانم بالای ۳۵ سال، اگر بعد از گذشت شش ماه نزدیکی بدون جلوگیری، حاملگی صورت نگیرد، جزء زوج های نابارور قرار می گیرند».
اهمیت حفظ سلامت در خانم های با مشکل ناباروری
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در مورد اهمیت حفظ سلامت در خانم هایی که مشکل ناباروری دارند اظهار داشت: برخی بیماری ها مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک که سبب مشکل باروری می شوند، امکان دارد سلامت افراد را از جنبه های دیگر هم به خطر بیاندازند. دیر حامله شدن یا احتیاج به اقدامات خاص برای بارداری، یکی از علایم این بیماری است اما این بیماران باید از نظر سلامت هم از خود مراقبت کنند.
وی با اشاره به پیشگیری از افزایش وزن، عدم استفاده از فست فود و نوشابه ها و… در رژیم غذایی، حفظ وزن در BMI مناسب و ورزش مداوم در افراد مبتلا به این بیماری، اضافه کرد: «دختران جوانی که ازدواج نکرده اند و سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، باید به نامنظم بودن عادت ماهانه توجه داشته باشند. چون که بعدها امکان دارد گرفتار مشکلاتی مثل سرطان اندومتر و سرطان پستان شوند. این خانم ها باید تحت نظر یک متخصص زنان باشند و سبک زندگی سالم تری داشته باشند».
همینطور دکتر مشایخی تصریح کرد: «افرادی که گرفتار نارسایی زودرس تخمدان و یائسگی می شوند، هم هرچند مشکل اصلی آنها ناباروری است اما در معرض بیماری های قلبی، پوکی استخوان و اختلالات خواب قرار دارند ازاین رو حتی اگر فردی که گرفتار این مشکل است، فرزند دارد و فرزند دیگری نمی خواهد، باید تحت نظر متخصص باشد و از نظر پوکی استخوان، بیماری های قلبی، ریوی، فشار خون بررسی شود».
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان، توجه به سلامتی افرادی که تحت درمان IVF هستند را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «داروهای IVF امکان دارد عوارضی ایجاد کند. بنابراین برخی منابع بیشتر از ۶ دوره IVF را سفارش نمی کنند. این افراد باید به صورت منظم از نظر سرطان تخمدان، سرطان سینه و… بررسی شوند. باآنکه شیوع این بیماری ها به خاطر عوارض داروهای IVF کم است، ولی توجه به این بررسی ها ضروری است».
وی افزود: افراد مبتلا به ناباروری حتی پس از حاملگی هم باید توجه داشته باشد که با اینکه مشکل باروری حذف شده ولی باید سلامت خویش را بررسی نمایند و تحت نظر پزشک باشند».
روش های درمان ناباروری در کشور
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به موفقیت های درمان ناباروری در کشور اظهار داشت: خوشبختانه ما از نظر تکنیک های درمان ناباروری هم پای کشورهای پیشرفته هستیم. البته امکان دارد مشکلاتی مثل ورود دارو داشته باشیم ولی از نظر تکنیک های درمانی عقب نیستیم و می توانیم رقابت نماییم.
وی با تاکید بر این که درمان ناباروری و تکنیک های آن، بسته به سن خانم، مدت ناباروری و علت ناباروری، انتخاب روش درمان ناباروری متفاوت می باشد، اضافه کرد: به صورت مثال اگر زوجین سن پایینی داشته باشند و ناباروری زیر ۵ سال داشته باشند، مشکل بسته بودن لوله های رحمی نداشته باشند و اسپرم و فاکتور مردانه مشکل زیادی نداشته باشد و تنها اختلال در تخمک گذاری و سندرم تخمدان پلی کیستیک علت ناباروری باشد، می توان با دارو تخمک گذاری را تحریک کرد. این روش ساده ترین قدم است که در تمام مطب های داخل کشور می تواند انجام شود».
به قول دکتر مشایخی، مرحله دوم درمان ناباروری در افرادی است که آقا مشکلات اسپرمی بیشتری دارد و یا چندین بار از داروهای تحریک تخم گذاری استفاده شده و حاملگی اتفاق نیفتاده. در این مرحله IUI انجام می شود و در این مرحله میزان موفقیت حاملگی به حد طبیعی می رسد.
وی تصریح کرد: در افرادی که ناباروری ندارند و برای حاملگی به صورت طبیعی تلاش می کنند، به ازای هر ماه که روابط جنسی در زمان مناسب دارند، تنها ۲۰ درصد حاملگی اتفاق می افتد. با انجام IUI هم می توان موفقیت حاملگی را به ۱۸ تا ۲۰ درصد رساند. این میزان در مراکز مختلف متفاوت می باشد. با آماده سازی مناسب اسپرم در آزمایشگاه، داروهایی که خانم مصرف می کند یا کاهش وزن خانم و… می توان موفقییت روش را به میزان طبیعی رساند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان به روش IVF اشاره نمود و اظهار داشت: در مواردی مثل ضعیف شدن تخمدان، بالا بودن سن خانم، بسته بودن لوله ها یا کم بودن اسپرم های آقا که مجبور به گرفتن اسپرم از بیضه ها باشیم یا شرایط برای IUI فراهم نباشد و از روش IVF و یا میکرواینجکشن استفاده می نماییم.
وی با تاکید بر اینکه درمان دارویی روش IVF و میکرواینجکشن یکسان است، اضافه کرد: این دو روش در جنبه کاری که در آزمایشگاه جنین شناسی انجام می شود، با هم متفاوت هستند.
دکتر مشایخی در مورد انجام این دو روش اضافه کرد: اگر زمانی که تخمک و اسپرمی که از خانم و آقا گرفته می شود، شرایط خوبی داشته باشد و با قرار دادن آنها در کنار هم لقاح صورت گیرد، به این روش IVF می گویند. گاهی اوقات اسپرم و تخمک مشکلاتی دارند و یا اینکه چند بار IVF انجام شده و موفقیت آمیز نبوده یا جنینی تشکیل نشده، میکرواینجکشن انجام می شود. در این شرایط هسته اسپرم را داخل تخمک تزریق می کنند.
به قول استادیار پژوهشگاه رویان، این دو روش از نظر احتمال حاملگی با هم تفاوتی ندارند و در بهترین شرایط و در بهترین مراکز بسته به شرایط و سن خانم و آقا موفقیت IVF بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است که گاهی در مراکز خیلی پیشرفته امکان دارد به ۴۵ درصد برسد. باید توجه داشت که هیچ وقت موفقیت IVF، صد در صد نیست و بستگی زیادی به کیفیت اسپرم و تخمک دارد.
سقط مکرر جنین
دکتر مشایخی با تاکید بر این که «سقط جنین شایع است و ۱۵ تا ۲۰ درصد هر حاملگی امکان دارد سقط شود»، تصریح کرد: هر فردی که یک مرتبه سقط می کند، برای حاملگی بعدی مثل فردی است که سقط نداشته است. بعد از نظر ما نخستین سقط خیلی مهم نیست. مگر اینکه خانم سن بالایی و یا مشکلاتی مثل آنومالی های رحمی داشته باشد.
وی با اشاره به مفهوم سقط راجعه یا مکرر اظهار داشت: سقط مکرر تجربه سه سقط پشت سر هم و یا دو سقط در سن بالای حاملگی است. احتمال سقط در افرادی که سابقه سقط مکرر داشته اند در حاملگی چهارم بیشتر از افراد عادی است. این افراد قبل از تصمیم به حاملگی چهارم باید از نظر علل سقط مکرر بررسی شوند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به روش های درمان سقط راجعه اضافه کرد: جهت بررسی علل سقط راجعه از ابتدایی ترین روش ها شروع می نماییم و خانم را از نظر حفره رحم بررسی می نماییم. گاهی آنومالی هایی در رحم وجود دارد که با انجام جراحی های کوچک برطرف می شود. در مرحله بعد باید شاخص های مردانه بررسی شوند و پس از نظر شاخص های انعقادی و… بررسی ها را انجام می دهیم.
عوامل محیطی موثر بر سقط
وی با تاکید بر اهمیت شاخص های محیطی در بروز سقط اظهار داشت: «بعضی اوقات شاخص های محیطی سبب سقط جنین می شوند. آلودگی های محیطی مثل سیگار کشیدن آقا امکان دارد دلیل سقط باشد. برخی آلودگی های محیطی مثل سیگار، دود قلیان، فست فودها، روغن ها، نوشیدنی های گازدار یا مسائل شغلی مثلا قرار گرفتن در مقابل حرارت، در ظاهر اسپرم مشکلی ایجاد نمی کنند ولی سبب ایجاد شکستگی هایی در DNA سر اسپرم ایجاد می شود که عملکرد آنرا مختل می کند. گاهی با حذف این عوامل می توان به حاملگی رسید».
دکتر مشایخی با اشاره به روش PGS برای تشخیص جنین هایی که به علت اختلالات ژنتیکی سقط می شوند، اظهار داشت: «در افرادی که با وجود نرمال بودن همه شاخص های محیطی، ژنتیکی و… باز هم سقط اتفاق می افتد، مبادرت به انجام IVF و PGS می نماییم. یعنی جنین را از راه IVF تولید می نماییم و سپس با PGS جنین ها را از نظر ژنتیکی بررسی می نماییم. چون که شایع ترین علل سقط مکرر علل ژنتیکی است».
وی ادامه داد: در بعضی موارد با وجود سابقه سقط مکرر، با کاهش وزن خانم و رژیم سالم در زوجین، حاملگی اتفاق می افتد. در منابع آمده که بالای ۴۰ درصد از افرادی که ۶ بار سقط داشتند، به صورت طبیعی آبستن می شوند. به خصوص اگر این فاکتورها را رعایت نمایند. ولی به هر حال هر کسی که سه بار سقط داشته باید بررسی شود.
مدیر گروه آموزشی ناباروری زنان، با اشاره به این که در مورد IVF هم شکست مکرر اتفاق می افتد، اظهار داشت: گاهی افراد در بهترین شرایط و با تخمک، اسپرم و جنین با کیفیت بالا و شرایط آندومتر خوب، IVF انجام می دهند، ولی حاملگی اتفاق نمی افتد. این افراد هم از نظر شاخص های مختلف بررسی می شوند و در سیکل چهارم IVF اقدامات مناسب انجام می گیرد».
وی ادامه داد: گاهی زوجینی وجود دارند که با همه این بررسی ها و اقدامات، پس از چندین بار مبادرت به IVF، حاملگی صورت نمی گیرد. این مشکل یکی از معضلاتی است که در درمان ناباروری وجود دارد و هنوز رفع نشده است.

منبع: