توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران انجام می شود ارائه خدمات آموزش مجازی به مدارس

به گزارش ربات کشاورز معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران از ارائه خدمات و زیرساخت های لازم آموزش های الکترونیکی به مدارس آگاهی داد و اظهار داشت: تابحال برای برخی مدارس زیرساخت ارائه شده است تا آموزش بر بستر نرم افزار دیجیتال صورت گیرد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، سید عزیز آشنا ضمن اعلام این مطلب اظهار نمود: از زمستان سال پیش تابحال بیش از ۵۰ هزار آزمون آنلاین برای سازمان ها انجام شد و هم چنان در حال برگزاری است. قسمتی از دوره های آموزشی به الکترونیکی تبدیل شد و میزان استقبال شرکت کنندگان از آموزش مجازی بیش از حضوری بود از آن جمله دوره های آموزشی سازمان نظام مهندسی است. مهندسان به سبب درگیری های کاری و لزوم حضور در کارگاه ها و… استفاده از آموزش الکترونیکی را ترجیح دادند.

وی با تاکید مجدد بر این که معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران همکاری با برخی سازمان ها را گسترش داد و با بهره گیری از سامانه، ارتباط آنلاین برقرار شد و آزمون های آنلاین توسعه یافت، اظهار داشت: در روزهای کرونایی و برای حدود دو ماه آموزش نظام مهندسی بر پایه وب و موبایل شروع شد و بیش از ۲ هزار نفر در این دوره ها آموزش دیدند. سامانه آموزش الکترونیکی که تنها با هدف آموزش الکترونیکی طراحی شده است سامانه اختصاصی آموزشی IMOOC.IR را دارد که تابحال حدود ۶ نفر شرکت کرده اند و از خدمات آموزش الکترونیکی آن بهره مند شده اند.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران افزود: درباب سامانه های مدیریت آموزش مجازی هم با مناطق آزاد کشور هماهنگ شدیم تا در کل مناطق آزاد از این روش آموزش استفاده گردد. بدین جهت در این خصوص تفاهم نامه ای هم با شورای عالی مناطق آزاد به امضا رسیده است.

مدیریت استعداد با آزمون های روان شناختی

آشنا با بیان این که کارهای دیگری تحت عنوان مدیریت استعداد در حال انجام می باشد، اظهار داشت: در آن پرونده نرم شخصیت برگرفته از آزمون های روان شناختی برای فرد تشکیل می شود و بیش از ۵۰ صفحه گزارش برای وی تهیه و در نهایت برنامه توسعه فردی و آموزش فرد در آینده برمبنای آزمون های روانشناختی برای وی نوشته می شود.

وی با بیان این که آزمون های تدوین مدل شایستگی از دیگر آزمون هاست، اشاره کرد: این آزمون برای مشاغل مختلف مدل شایستگی تدوین می کند و آموزش ها بر پایه مدل شایستگی و شایستگی شغل و مشاغل ارائه و در این آزمون ها از ابزارهای الکترونیک و… استفاده می شود.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران اضافه کرد: باتوجه به تجارب در حوزه زیر ساخت الکترونیکی می کوشیم زیر ساخت و نرم افزارها را به خارج از کشور ارائه دهیم. در این راستا برای برخی کشورها، شرکت ها و اشخاص در این زمینه گزارشی ارسال شده است و در حال رایزنی هستیم تا این سرویس به خارج از کشور هم ارائه شود که می تواند در حوزه آموزش ارزآوری داشته باشد.

آشنا تصریح کرد: خیلی از آموزش های کاربردی به ایجاد شغل یا محصول منجر می شود. بدین جهت تلاش بر این است در سال جهش تولید آموزش های منجر به تولید و شغل را افزایش دهیم. هم چنین افزایش کیفیت آموزش از دیگر اهداف برنامه های آموزشی این معاونت است.

وی اشاره کرد: از دیگر کارهای معاونت آموزشی همکاری با سایر واحدها در حوزه آموزش برای شکل گرفتن همکاری بین واحدی در فضای آموزشی الکترونیکی و دیجیتالی است.

چالش های آموزش آنلاین

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان این که در یک سال قبل معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران خصوصاً در بخش آموزش آزاد به صورت مقطعی با مشکلات و تلاطم هایی مواجه گردید، افزود: به سبب یک سری اعتراضات با قطعی مقطعی اینترنت روبه رو شدیم که تاثیر مستقیمی بر ثبت نام دوره های آموزشی گذاشت. سپس با شیوع کروناویروس به صورتی کسب و کار و کارهای آموزشی دستخوش تغییراتی شدند.

آشنا اظهار داشت: گزارش اتاق بازرگانی ایران حاکی از آنست که از شروع تحریم قسمتی از کسب و کارها لطمه دیده اند که آموزش از آن جمله است. چون با کوچک تر شدن سبد خرید خانوار بخش آموزش دستخوش مشکل شد. سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ وضعیت کلی کسب و کار در کل کشور بهتر شد، اما در حوزه خدمات آموزشی مشکلات هم چنان ماندگار بود.

وی با بیان این که با اپیدمی کرونا به مشکلات آموزشی دامن زده شد، اضافه کرد: الان ۳ نوع کلاس(هیبریدی) انجام می شود. با رعایت پروتکل های بهداشتی همراه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از دستکش و ماده ضدعفونی کننده کلاس های حضوری، برخی کلاس ها به صورت آنلاین و برخی به صورت محتوای آفلاین انجام می شود. به عبارتی نرم افزار و زیرساخت های لازم برای ارائه آنها فراهم گشته است تا دانشجو با اختیار خود کلاس حضوری، آنلاین یا شیوه آفلاین را انتخاب نماید.

منبع: