آخرین وضعیت حاشیه نشینی در البرز بررسی می شود

به گزارش ربات کشاورز البرز معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاریهای منطقه ای معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: توجه به مبحث صدمه های اجتماعی به صورت عام و حاشیه نشینی به صورت خاص از آغاز فعالیت دولت یازدهم برپایه نگاه دولت و همچینین حساسیت های مقام معظم رهبری دوچندان شده و تابحال جلسات گوناگونی در مورد آن برگزار شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، روز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه، دکتر مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاریهای منطقه ای معاون اول رئیس جمهور بعد از حضور در دفتر تسهیلگری کلاک و خلج آباد که توسط جهاد دانشگاهی به راه افتاده است از محله کلاک بازدید کرد.

در ابتدای این دیدار، احمدرضا فیروزی در مورد دفاتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی در محلات کمتر برخوردار کرج اظهار داشت: سال جاری پنج دفتر تسهیلگری توسط جهاد دانشگاهی با همکاری استانداری البرز در محلات کلاک و خلج آباد، اسلام آباد، خط۴ حصار، اخترآباد، ملک آباد و سهرابیه به راه افتاده است.

فیروزی اظهار داشت: نگاه حاکم بر این دفاتر فراهم آوردن شرایطی برای بهبود وضعیت زندگی جمعیت ساکن در این محلات و مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه بیان نمود: طبق آمار حدود نیم میلیون نفر در مرکز استان البرز در سکونتگاه های غیررسمی و محلات حاشیه نشین زندگی می کنند که این به نسبت جمعیت استان البرز رقم بالایی به حساب می آید.

وی اضافه کرد: دفاتر تسهیلگری قبل از هر چیز و در ابتدا به دنبال شناسایی وضعیت مردم ساکن در این محلات است تا بعد از شناسایی نیازهای اولیه و برنامه ریزی کلان بتوان بهترین نتیجه را به دست آورد.

فیروزی یکی از عمده ترین مشکلات محلات حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی را بدون سند بودن منازل ساخته شده دانست و اظهار داشت: باید با انجام برخی اقدامات و راه اندازی برخی پروژه ها کمک نماییم تا سطح معیشتی این بافت ها بهبود یابد.

هر سال دو شهرستان به البرز اضافه می شود

در ادامه سیدمحسن میرحبیبی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با اشاره به اینکه سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت استان البرز اضافه می شود، اظهار داشت: این افزایش جمعیت که بیشتر به خاطر مهاجرت رخ می دهد مانند این است که انگار هر سال دو شهرستان به استان البرز اضافه می شود.

میرحبیبی تصریح کرد: در چنین شرایطی و با عنایت به این که زیرساخت های مناسب برای چنین جمعیتی وجود ندارد، مسئله حاشیه نشینی هم توسعه پیدا می کند. در کنار آن مشکلاتی در مورد آب آشامیدنی، حمل و نقل و… هم ایجاد می شود.

وی وجود دو زندان ملی در استان البرز با حضور زندانیانی از سراسر کشور را یکی از اشکالات استان عنوان نمود و اظهار داشت: مدیریت این زندان ها علیرغم همه مشکلاتی که برای البرز دارند در اختیار استان نیست.

آخرین وضعیت حاشیه نشینی در البرز بررسی می شود

در ادامه مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاریهای منطقه ای معاون اول رئیس جمهور بعد از بازدید از محله کلاک و آشنایی با این محله، در مورد برنامه دولت برای مبحث حاشیه نشینی اظهار داشت: توجه به مبحث صدمه های اجتماعی به صورت عام و حاشیه نشینی به صورت خاص از آغاز فعالیت دولت یازدهم برپایه نگاه دولت و همچینین حساسیت های مقام معظم رهبری دوچندان شده و تابحال جلسات گوناگونی در مورد آن برگزار شده است.

علیخانی با اشاره به اینکه البرز یکی از استان هایی است که درگیر حاشیه نشینی است اضافه کرد: مواجهه با مقولاتی که در یک دوره زمانی طولانی مدت شکل گرفته اند نیازمند برنامه ریزی و تدبیر در دراز مدت است، بنابراین این موضوعات را نباید به صورت یک پروژه کوتاه مدت نگاه کرد بلکه هم به لحاظ زیرساختی و هم به لحاظ موضوعات اجتماعی و فرهنگی باید با یک برنامه مشخصی که در دستور کار شورایعالی اجتماعی کشور قرار دارد این مواجهه صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در مورد البرز به صورت مشخص فردا یک جلسه جهت بررسی آخرین وضعیت حاشیه نشینی در البرز و اقدامات و تدابیری که دستگاه ها انجام می دهند برگزار و پس از این جلسه هم در صورتیکه دستگاه هایی نتوانسته اند تکالیف خویش را انجام دهند علت ریشه یابی می شود.

علیخانی در مورد آمار حاشیه‎ نشینی در کشور هم اظهار داشت: در این خصوص آمار و ارقام متفاوت می باشد و از ۱۲ میلیون تا ۱۴ میلیون اعلام شده است اما اتفاقی که در این بخش می افتد این است معمولاً بافت های فرسوده که در مناطق رسمی وجود دارد هم جزو مناطق حاشیه ای به حساب می آید که این باید تفکیک شود.

منبع: