طیبی اعلام کرد آخرین نتایج استفاده از سلول درمانی در درمان کرونا

به گزارش ربات کشاورز رئیس جهاد دانشگاهی درباره آخرین نتایج استفاده از سلول درمانی در درمان کرونا اظهار داشت: پژوهشگاه رویان مبحث استفاده از سلول های مزانشیمی در بافت های صدمه دیده ریه را با بیمارستان مسیح دانشوری، هاجر و شریعتی شروع کرد. فاز اول کار به پایان رسید و فاز دوم با تعداد بیشتری از بیماران در حال انجام می باشد. به صورت طبیعی این تحقیقات احتیاج به زمان دارد تا نتایج کار مشخص شود. امیدواریم نتایج خوبی از سلول درمانی گرفته شود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در حاشیه برگزاری بیست ویکمین کنگره رویان و در جمع خبرنگاران درباره اقدامات جهاد دانشگاهی در جهت مقابله با کرونا، اظهار داشت: با شیوع کووید-۱۹ در کشور چین و تصور این که این ویروس بزودی به سایر کشورها هم راه می یابد، ما در حوزه پزشکی تمام امکانات خویش را در زمینه تولید کیت تشخیص کرونا به کار گرفتیم و موفق شدیم این کیت را تولید نماییم و به تایید انستیتو پاستور برسانیم. این کیت توسطا یک شرکت دانش بنیان در حال تولید جهت استفاده وزارت بهداشت و درمانگاه های خصوصی است و در حوزه صادرات هم با اجازه مسئولین فعال است.
وی درباره اقدامات رویان در مورد استفاده از سلول های بنیادی برای درمان کرونا اظهار داشت: رویان هم خیلی زود بحث، استفاده از سلول های مزانشیمی در بافت های صدمه دیده ریه را با بیمارستان مسیح دانشوری، هاجر و شریعتی شروع کرد. فاز اول کار به پایان رسید و فاز دوم با تعداد بیشتری از بیماران در حال انجام می باشد. به صورت طبیعی این تحقیقات احتیاج به زمان دارد تا نتایج کار مشخص شود. امیدواریم نتایج خوبی از سلول درمانی گرفته شود. در زمینه تولید واکسن هم اعلام آمادگی کردیم اما امکان تأمین منابع مالی مورد نیاز وجود نداشت. در عرصه تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و لوازم بهداشتی هم اقداماتی را انجام دادیم و هنگامی که شرکت های دیگری هم در این حوزه وارد شدند ما به صورت طبیعی اقدامات خویش را متوقف کردیم. در زمینه تولید آنتی ژن ها هم فعالیتی انجام دادیم.
رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی بیمارستان سلول درمانی اظهار داشت: مشکل منابع مالی در این حوزه وجود دارد. یک زمانی شهردار وقت تهران قبول کردند این بیمارستان را راه اندازی کنند اما با بروز مشکلات مالی در کشور کار متوقف گردید. قرار بود رویان مجموعه امکانات و ساختمان هایی را که دارد به شهرداری واگذار کند و شهرداری در مقابل ساختمان را بسازد. کل کشور الان با مشکلات اقتصادی مواجه می باشد و نمی توان انتظار داشت که الان هم شهرداری این اقدام را انجام دهد، چون به لحاظ قانونی هم شهرداری وظیفه ای ندارد. شهردار وقت تهران در آن زمان در حال انجام توافقی با جهاد دانشگاهی بود که این ساختمان ها را از جهاد بگیرد و ساختمانی برای بیمارستان راه اندازی کند. ما در این حوزه ناامید نمی شویم در حال تلاش هستیم که از خیرین در این حوزه کمک بگیریم.
طیبی افزود: ما وارد فازی شده ایم که در زمینه سلول های بنیادی حرف های نو برای جهان داریم. زمانی دغدغه ما این بود که سریع تر خویش را به مرزهای علم و فناوری برسانیم. الان در زمینه سلول های بنیادی می توانیم بگوییم که حرف های جدیدی در خیلی از زمینه ها داریم. چه در حوزه درمان بیماران و چه در حوزه فنی، زمانی کار قابل رقابت است که صاحب علم و فناوری پیشرفته باشیم و مدام آنرا ارتقا دهیم.
وی درباره فعالیتهای رویان در زمینه درمان پارکینسون اظهار داشت: فعالیتی که حالا رویان در زمینه درمان پارکینسون شروع کرده حرف جدیدی در دنیا است که فاز آزمایشگاهی و حیوانی را با موفقیت طی کرده است و فاز انسانی آن شروع شده است.
او در آخر بیان نمود: ما حتی در حوزه های فنی و مهندسی و کشاورزی خیلی زود فاصله خویش را با دنیا طی می نماییم، اما مشکلی در زمینه تأمین قطعات و مواد اولیه داریم که سبب می شود کل پروژه قدری گران تر و زمان برتر شود. آن چه که ما بعنوان مدیران حوزه تحقیقاتی کشور از آن گله مند هستیم این است که هنوز باور به توان ملی در کشور وجود ندارد. این حجم از منابع مالی سرگردانی که در کشور داریم اگر در عرصه تولید کشور مورد استفاده قرار گیرد، مشکلی در توسعه علم و فناوری نداریم ما به باور مسؤلان و مردم نیاز داریم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در انتها مراسم افتتاحیه بیست ویکمین کنگره بین المللی رویان برگزیدگان بخش پوستر این کنگره عرضه شدند.
دکتر مریم هزاوه ای از پٰژوهشگاه رویان
جمیله میرصانعی، دانشجوی دکترای دانشگاه علوم پزشکی ایران
مهسا ذبیحی، دانشجوی دکترای ژنتیک دانشگاه علم و فرهنگ
راضیه نجف لو، دانشجوی دکترای بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس
همچون منتخبان بخش پوستر بودند. در این مراسم از دبیران علمی این کنگره هم تقدیر گردید.

منبع: