در چهارمین گردهمایی معاونان فرهنگی، روسای سازمان ها و مراکز جهاد دانشگاهی عنوان شد ضرورت پیگیری و اجرای برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی در فضای مجازی

ربات کشاورز: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: اساس و مبنای فعالیتهای فرهنگی بر تعامل است و از آن جا که فرهنگ، همانند غذا برای انسان اهمیت دارد، با عنایت به شرایطی که کرونا ایجاد کرده، مجبور به اجرای برخی برنامه ها در فضای مجازی هستیم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر عیسی علیزاده؛ معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، در چهارمین گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی، روسای سازمان ها و مراکز فرهنگی جهاد دانشگاهی که به صورت ویدئوکنفرانس در سالن اجتماعات سازمان قرآنی دانشگاهیان با حضور معاونان مراکز و سازمان های تخصصی فرهنگی مستقر در تهران برگزار شد، در سخنانی به اهمیت برنامه های حضوری در حوزه فرهنگ اشاره نمود و اظهار داشت: به اشتباه نیفتیم که هر برنامه فرهنگی را می توان به صورت مجازی برگزار کرد. حوزه فرهنگ با حوزه آموزش و پژوهش متفاوت می باشد. تاثیری که گالری گردی، رفتن به طبیعت، یا شرکت در تئاتر دارد، به اندازه تأثیر اجرای آنها به صورت مجازی نیست.
وی ادامه داد: اساس فعالیتهای فرهنگی، تعامل است. ولی از آن جا که اهمیت فرهنگ، همانند غذا برای انسان است و با عنایت به این شرایط پیش آمده، مجبور به اجرای برخی برنامه ها در فضای مجازی هستیم.
دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه برنامه های فرهنگی مجازی را باید طوری طراحی نماییم که بعد از کرونا هم بتوانند ادامه پیدا کنند، به اهمیت برنامه های مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: باید به این نکته اساسی توجه داشته باشیم که تمام برنامه هایی که فضای مجازی اجرا می شوند، کشوری و حتی بین المللی هستند. فضای مجازی بی حد و حصر است و دیگر برنامه منطقه ای وجود ندارد.
در ادامه دکتر عادل تقوی؛ مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد دانشگاهی، در سخنانی با اشاره به مشکلاتی که همه گیری کرونا در حوزه فرهنگ ایجاد کرده، اظهار داشت: این حوزه در این دوران متحمل صدمه های زیادی شده است و با عنایت به این که چشم اندازی از آخر این وضعیت در دسترس، باید بتوانیم خویش را با این شرایط تطبیق دهیم.
وی افزود: در سازمان جهاد دانشگاهی در حال تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و این شرایط نوشتن برنامه ها و شاخص ها را سخت تر کرده است.
به قول این مقام مسئول، هدف از برگزاری این جلسه، هم اندیشی برای چگونگی ادامه فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی به صورت غیرحضوری است.
چالش ها و مشکلات اجرای برنامه های فرهنگی در فضای مجازی
در ادامه این نشست معاونت های فرهنگی و رؤسای واحدهای جهاد دانشگاهی در استان ها به بیان مشکلات این حوزه پرداختند و در مورد راهکارهای پیشنهادی خود صحبت کردند.
بهزاد رشیدی؛ رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر در این حوزه اظهار داشت: فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی قبل از دوران کرونا هم باید به سمت تولید محتوای هدفمند می رفت و این مورد ضروری و ناگزیر بود. ما به علت مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده، ناگزیر به تغییر هستیم و اجرای برنامه های فرهنگی با قالب های گذشته، فعلا غیر ممکن شده است.
وی با اشاره به تغییر ذائقه مخاطب افزود: بخش عمده زمان مخاطب در فضای مجازی صرف می شود به همین خاطر باید محتواهایی سازگار با ذائقه مخاطب تولید شود.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر با اشاره به مزایای فضای مجازی اظهار داشت: ما در شرایط عادی جشنواره ها، مراسم و برنامه های مختلف برگزار می کردیم و در بهترین حالت، نهایت ۱۰۰ تا حداکثر ۲۰۰ نفر شرکت می کردند. ولی اگر همان محتوا در چارچوب های وبینار، فیلم، پادکست و… منتشر شود، مخاطبان بیشتری می توانند استفاده کنند.
او افزود: اگر امکانات و سازوکارهایی برای تولید و انتشار این محتواها فراهم نماییم، می توانیم تولید محتوای خوب و متناسب با اهداف و دغدغه های جهاد داشته باشیم و با این کار، بطور قطع دامنه تاثیرگذاری فعالیتهای فرهنگی جهاد ارتقا پیدا خواهد نمود.
دکتر علیرضا بهرامی؛ رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این مراسم به نقش حفظ امید در شرایط همه گیری بیماری کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: مهم ترین خصوصیت موجودزنده «خودسازمان دهی» است و با وجود آن می تواند خویش را با محیط اطراف منطبق نماید.
وی ادامه داد: مهم ترین مشکل در کشور ما مشکل ناامیدی است. از دست دادن امید سبب ایجاد اضطراب می شود و این اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.
این مسئول به اقدامات مرکز جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره نمود و اظهار داشت: ما در حوزه فرهنگی ۲۰ نشست و کارگاه داشتیم. در بعضی برنامه ها و کارگاه ها افراد از کشورهای مختلف هم شرکت داشتند.
دکتر بهرامی افزود: در دوران کرونا با عنایت به حضور بیشتر دانشجویان در خانه، می توان برنامه هایی در فضای مجازی برگزار کرد که خانواده های دانشجویان هم بتوانند از آنها استفاده کنند.
در این برنامه بعضی از مسئولین به مشکلات زیرساختی و چالش های تأمین مالی اجرای برنامه های غیر حضوری اشاره کردند. از نظر مسئولین یکی از مشکلاتی که در شرایط کرونا به وجود آمده؛ عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ها و از دست رفتن مخاطب برنامه ها است.
اهمیت بازگشت مسئولین به وحدت کلمه
دکتر علی متقیان؛ مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هم در این جلسه طی سخنانی یکی از اشکالات مهم کشور در شرایط کنونی را عدم اتحاد دانست و در ادامه اظهار داشت: خداوند به وحدت کلمه سفارش کرده و مرحوم امام پیروزی و شکست دشمن را عمل به آن می دانست. اگر مسئولین به وحدت کلمه برگردند، مشکلات مردم حل می شود.
دکتر متقیان به اثرگذار بودن خبرگزاری ایسنا اشاره نمود و گفت ایسنا خبرگزاری اثرگذار در جمهوری اسلامی است. نظرسنجی و آمارها نشان داده است پرنفوذترین خبرگزاری ایران است.
وی افزود: ما اخلاق را مبنای کار قرار دادیم و وابسته و تفکر و جناح خاصی نیستیم و خویش را متعلق به جمهوری اسلامی می دانیم. ما این روش را ادامه خواهیم داد و در انتخابات فعال خواهیم بود.
مدیرعامل ایسنا اظهار داشت: ما اعتقاد داریم اتنخابات در هدف رشد و تعالی جمهوری اسلامی است و هر رئیس جمهوری که با قدرت بالا انتخاب شود، آن فرد برای ما عزیز است و هیچگاه بنا نداریم از شخصی حمایت نماییم. ما خبرگزاری ایسنا را مستقل اداره می نماییم. هدف ما حفظ نظام، بزرگی نظام و اعتبار نظام است.
وی به شایعه ترور سفیر آمریکا در یکی از کشورهای آفریقایی اشاره نمود و گفت آمریکا می خواهد این مورد را با ایران مرتبط کند. این یکی از بازی هایی است که آمریکا و ترامپ آغاز کرده و راه به جایی نخواهد برد. آنها با این شایعه می خواهند این سفیر را با شهید سلیمانی مقایسه کنند و شان این شهید را پایین بیاورند.
در این جلسه دکتر رفیعی؛ سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به مشکلاتی که این مرکز برای انجام پروژه ها و نظرسنجی ها در دوران کرونا داشتند اشاره نمود و گفت ما طبق پیشبینی های نادرست تصور می کردیم کرونا زودتر از بین خواهد رفت ولی وضعیت ادامه یافت.
وی افزود: به همین خاطر با علم به اینکه سختی کار به صورت غیرحضوری زیاد است و دقت گردآوری اطلاعات به این شکل کم تر است، آغاز به جمع آوری داده ها و اطلاعات موردنیاز به صورت غیر حضوری کردیم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، شرکت کنندگان در این گردهم آیی یاد و خاطره همکارانی که به علت مبتلا شدن به ویروس کرونا فوت کرده اند، به خصوص مرحوم محمدرضا آقایی؛ مدیر امور فرهنگی دانشجوئی و اداری موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی را گرامی داشتند.