طیبی خبر داد آمادگی جهاددانشگاهی جهت راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان گوارش در گیلان

به گزارش ربات کشاورز از گیلان رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه ما آمادگی راه اندازی مرکز تحقیقات و درمانی سرطان گوارش را در گیلان داریم، اظهار داشت: جهاددانشگاهی در زمینه سرطان سینه خیلی خوب عمل کرده  لذا با وجود ظرفیت های لازم علاقمند هستیم که در منطقه آزاد انزلی مرکز تحقیقات سرطان گوارش را راه اندازی نماییم.
حمیدرضا طیبی در دیدار با ارسلان زارع، استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی فناورانه اظهار نمود: واحدهای استانی جهاددانشگاهی با عنایت به ظرفیت های بومی فعالیتهای تخصصی را به صورت هدفمند دنبال می کنند.
رئیس جهاددانشگاهی اضافه کرد: علاقمند هستیم جهاد دانشگاهی گیلان و پژوهشکده محیط زیست در حوزه پسماند با پژوهش هایی که انجام دادند، مرجع باشند.
وی با اشاره به اینکه فناوری لازم جهت ساخت زباله سوز در کشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر مطالعات لازم انجام گیرد، نباید دانش آن پیچیده باشد، امکان دارد خرید آن منطقی بنظر برسد اما برپایه ظرفیت های جهاددانشگاهی امکان ساخت آن در کشور وجود دارد. لزوم الگوبرداری هم وجود ندارد، چون تخصص کامل آن وجود دارد، بنابراین با مطالعه کوتاه می توان به فناوری تولید آن دست یافت. در ساختن کوره زباله سوز در داخل کشور ظرفیت داریم، بنابراین باید از همه ظرفیت های داخل برای ساخت آن بهره برد.
طیبی در مورد اقدامات تخصصی انجام گرفته در حوزه «تصفیه پساب های صنعتی» و «آب همراه نفت و نمک زدایی»، خاطرنشان کرد: به جهت اینکه نفت به پالایشگاه جهت مصارف یا صادرات برسد باید آب و آب نمک از نفت جدا شود، تحقیقات نشان داده که هر چقدر چاه نفت عمیق تر باشد، حجم آب و آب نمک هم بیشتر خواهد شد در این راستا پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست طی فرآیندی موفق به جداسازی ناخالصی های مذکور شدند.
وی افزود: همواره پساب های صنعتی بجا مانده از فرایند مذکور خود چالش بزرگی برای محیط زیست بوده که پژوهشگران ما توانستند آب و آب نمک موجود را به قابلیت استفاده در کشاورزی و همینطور خود صنایع برسانند.
وی افزود: آب همراه نفت یک مبحث استراتزیکی برای کشور است و باید آب و آب نمک در دو مرحله جدا شود، دانش و فناوری آن هم در دست است تا برای مصارف کشاورزی قابل استفاده گردد. با عنایت به این که کشور مشکل آب دارد بهتر است که این آب به فرایند استفاده وارد شود، این پروژه با موفقیت انجام شده و دنبال عقد قرارداد در جنوب هستیم.
رئیس جهاددانشگاهی اظهار داشت: در بحث چای علاقه داشتیم کمک نماییم تا این بوته چای با بهره وری، کیفیت و چینش بالاتر انجام گیرد، همینطور تبدیل برگ سبز به چای از دیگر پیشنهاداتی است که در این عرصه هم اگر حمایت های لازم از سوی استان باشد حاضر به کار مشترک هستیم.
وی با اشاره به اینکه ما آمادگی تاسیس مرکز تحقیقات و درمان سرطان گوارش را در گیلان داریم، افزود: جهاددانشگاهی در زمینه سرطان سینه خیلی خوب عمل کرده بنابراین با وجود ظرفیت های لازم علاقمند هستیم که در منطقه آزاد انزلی مرکز تحقیقات سرطان گوارش را راه اندازی نماییم تا در صورت احتیاج به واردات با چالش مواجه نشویم، براین اساس امیدواریم با حمایت شما بتوانیم در حوزه سرطان گوارش خدمات خوبی را به مردم و کشور عرضه نماییم.

منبع: