معاون پژوهشی وزیر علوم : شرکت های دانش بنیان ۸۰ درصد نیاز کرونایی کشور را تأمین کردند

به گزارش ربات کشاورز معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد افزون بر ۸۰ درصد نیاز کشور به اقلام کرونایی را تأمین کرده اند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در نشست با رئیس و مسؤلان دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: امروزه آموزش به یک جریان اصلی ذاتی و اساسی در دانشگاه تبدیل گشته است که خود پویاست و روند رشدو توسعه دانشگاه ها و کانون های علمی از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: از مراکز آموزش عالی انتظار داریم که در مرزهای گسترش دانش بومی و بین المللی گام های موثری بردارند و با پشتیبانی از تحقیقات بنیادی دانشگاه ها برای تحقیقات کاربردی و اثر بخشی برنامه ریزی کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: هم اینک در مجموعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور ۱۰ هزار شرکت مستقر هستند که از این تعداد، یک هزار و ۷۰۰ شرکت، دانش بنیان هستند.
رحیمی اضافه کرد: ۱۹۵ مرکز رشد در سطح کشور فعال است که شرکت های دانش بنیان در این مجموعه پارک ها و مراکز رشد بوجود آمده است. همینطور ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال است که سه پارک آن وابسته به دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها و ۴۰ پارک مربوط به وزارت علوم است.
رحیمی بیان نمود: در هر استانی یک پارک جامع علم و فناوری وجود دارد و سایر شهرستان های بزرگ که دانشگاه های بزرگ دارند تشویق شده اند در جهت پارک جامع استان ها پردیس های علم و فناوری را تاسیس کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اظهار داشت: پردیس های علم و فناوری در مراکز شهرستان ها به شکلی پارک کوچک جامع علم و فناوری است که شرکت های مستقر در آن از مزایای پارک جامع بهره مند می شوند.
وی اضافه کرد: جریان خوبی در کشور در حوزه توسعه واحدهای فناور در ارتباط با مراکز علمی شکل گرفته که توسعه یابنده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد دانشگاه ها و مراکز علمی در دوران شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد افزون بر ۸۰ درصد نیاز کشور به اقلام کرونایی را تأمین کرده اند.
رحیمی اضافه کرد: پارک های علم و فناوری به دلیل اینکه از زیربنای علمی و فناورانه پیشرفته برخوردار بودند توانستند در زمانی کوتاه در زمینه تولید اقلام کرونایی وارد عمل شوند.
وی خاطرنشان کرد: پارک های علم و فناوری با اهمیت نیاز کشور به تأمین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی بلافاصله خط تولید جدیدی راه اندازی یا خط تولید موجود خویش را را متناسب به نیازها تغییر دادند.
رحیمی افزود: تولید اقلام بهداشتی شامل ماسک، ملزومات بهداشتی و حفاظتی، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن ساز نمونه ای از تولیدات پارک های علم و فناوری است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه حکیم سبزواری در غرب استان خراسان رضوی، دانشگاهی جامع و رو به رشد است، تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت ها در این مرکز علمی فراهم شده و توانمندی خیلی خوبی پدید آمده است و همه چیز مهیا است تا یک دانشگاه جامع و پیشرفته را در این منطقه داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: با عنایت به توانمندی های دانشگاه حکیم سبزواری انتظار می رود این دانشگاه در قد و قامت دانشگاه فردوسی مشهد رشد و توسعه پیدا کند و در سطح ملی زبانزد باشد و یکی از کانون های مهم تولید علم و تقویت کننده دانش فنی را در این منطقه از کشور داشته باشیم.
وی همینطور با اشاره به محدود بودن واحدهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: فعالیتهای مرکز رشد دانشگاه متناسب با ظرفیت های این نهاد علمی نیست و نیاز است واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری توسعه یابد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در همین راستا دانشگاه حکیم سبزواری به منظور راه اندازی پردیس علم و فناوری ۱۰ هکتار زمین اختصاص داده که باید با همیاری مسؤلان شهری، فرمانداری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزارت علوم این پردیس در کنار دانشگاه شکل بگیرد.

منبع: