معاون جهاددانشگاهی عنوان کرد: کرونا فرصتی برای تغییر و بازبینی در نظام آموزشی جهاد دانشگاهی

به گزارش ربات کشاورز مرکزی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه کرونا تهدیدی جدی برای توسعه آموزش های تخصصی جهاددانشگاهی است، بر ضرورت بازبینی فعالیتهای آموزشی این نهاد برای رفع این تهدیدها تاکید نمود.

مهدی باصولی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه در دیدار با نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار ساوه که در دفتر نماینده مجلس برگزار شد، به فعالیتهای جهاددانشگاهی در حوزه های آموزشی، تحقیقاتی، علمی، پژوهشی، درمانی، فرهنگی و… اشاره نمود و اضافه کرد: عمده ترین فعالیتهای جهاددانشگاهی در شهرستان ساوه بیشتر به حوزه آموزش های تخصصی کوتاه مدت و آموزش عالی معطوف شده است.

وی ضمن اشاره به تهدیدهایی که در نتیجه شیوع کروناویروس متوجه حوزه آموزش های کوتاه مدت و آموزش عالی شده است، اظهار داشت: برای برون رفت از این تهدیدها باید یک بازبینی در نحوه و نوع فعالیتهای آموزشی صورت گیرد.

وی به برنامه های پیشنهادی از جانب نماینده مجلس، فرماندار و جهاددانشگاهی ساوه برای ارتقای فعالیت ها اشاره نمود و اظهار داشت: برنامه های پیشنهادی که در جهاددانشگاهی امکان اجرایی شدن آن وجود دارد مورد واکاوی قرار گرفت و بعد از بازبینی در فعالیت ها امیدواریم بتوانیم ظرف مدت ۲۰ روز آینده به یک برنامه مدون عملیاتی در شهرستان ساوه دست یابیم.

معاون پارلمانی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: گستره خدمات متنوع جهاددانشگاهی در شهرستان ساوه در سایه حمایت همه جانبه مسؤلان و هم افزایی بین بخشی دستگاههای اجرایی محقق خواهد شد و درصدد هستیم تا در چارچوب این برنامه پیشنهادی عمل نماییم.

وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که از سال ۱۳۵۹ فعالیت خویش را شروع کرده و با عنایت به شرایط و اقتضائات در طول ۴۰ سال قبل خدمات متنوع خویش را به کشور عرضه کرده است و بعنوان پلی بین جامعه و دانشگاه در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی فعالیت می کند.

او آموزش های کوتاه مدت و آموزش عالی را دو حوزه خدمتی این نهاد انقلابی در بخش آموزش برشمرد و اضافه کرد: توانمندسازی گروه ها و اقشار مختلف جامعه با فعالیت بیشتر از ۱۰۰ مرکز تخصصی کوتاه مدت در سرتاسر کشور نظیر شهرستان ساوه، از اهداف جهاد دانشگاهی است و در این راستا به آحاد مختلف جامعه خدمات آموزشی عرضه می دهد.

باصولی به فعالیتهای جهاددانشگاهی در حوزه آموزش های بلندمدت از دهه ۷۰ اشاره نمود و اظهار داشت: ساختارهای گوناگونی نظیر دو دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی و ۴۰ مرکز علمی کاربردی در مجموعه جهاددانشگاهی کشور فعال می باشند.

وی به فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی هم اشاره نمود و اظهار داشت: پژوهش های توسعه ای و بنیادی دو ساختار تعریف شده برای فعالیتهای جهاددانشگاهی است که در پژوهش های بنیادی حرکت بر مسیر دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته و با تشکیل گروه های مختلف پژوهشی در حوزه سلول های بنیادین، رویان، اصلاح نژاد دام، صنعت برق و… خدمات لازم را عرضه می دهد و در پژوهش های توسعه ای هم خدمات لازم تخصصی متناسب با مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه ای با فعالیت بیشتر از ۱۴۰ مرکز خدمات تخصصی در سرتاسر کشور در حوزه های کشاورزی، پزشکی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و… انجام می شود که متاسفانه خدمات پژوهشی توسعه ای و بنیادی در ساوه عرضه نمی گردد.

معاون جهاددانشگاهی کشور به فعالیت خبرگزاری ایسنا بعنوان بزرگترین خبرگزاری غیردولتی کشور و خبرگزاری ایکنا بعنوان تنها خبرگزاری تخصصی بین المللی قرآنی کشور در چارچوب فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره نمود و اظهار داشت: مراکز افکارسنجی و نظرسنجی جهاددانشگاهی هم از دیگر فعالیتهای زیرمجموعه فرهنگی است.

وی تبدیل کردن دانش به ثروت را از فعالیتهای جهاددانشگاهی در حوزه تجاری سازی برشمرد و اظهار داشت: توانمندسازی افراد برای ورود به بازار کار و ایجاد بستری برای رونق کسب و کار همچون اهداف فعالیت این حوزه است و راه اندازی دبیرخانه مشاغل خانگی در ساوه در امتداد فعالیتهای جهاد در این حوزه می باشد.

وی اظهار داشت: تمامی فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی در تمام استان ها و شهرستان های کشور به صورت یکجا و متوازن عرضه نمی گردد بلکه بستگی به ظرفیت ها و مزیت های هر منطقه ای برای اجرایی شدن دارد که امیدواریم بتوانیم با تعامل بیشتر و هم افزایی شاهد گسترش خدمات متنوع این نهاد در استان مرکزی و شهرستان ساوه باشیم.

در ادامه رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی هم اظهار داشت: انتشار کرونا خیلی از فعالیتهای کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است و در استان مرکزی هم شرایط بگونه ای شده که خیلی از فعالیتهای آموزشی و فرهنگی تحت تأثیر تبعات منفی شیوع این بیماری است و ادامه این روند هم صدمه جدی به این فعالیت ها وارد می نماید.

مسعود شهرجردی بیان نمود: بیشترین فعالیتهای جهاددانشگاهی ساوه در حوزه آموزشی و برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت بوده است و الان کرونا بیشترین تأثیر خویش را بر روند تشکیل این دوره ها دارد.

شهرجردی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا با یک هماهنگی بین جهاددانشگاهی کشور، نماینده مجلس و فرماندار شهرستان بتوانیم فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، دانش بنیان و توسعه ای را در مجموعه جهاددانشگاهی شهرستان ساوه توسعه دهیم.

وی توسعه فعالیتهای جهاددانشگاهی ساوه را مطالبه نماینده مجلس و فرماندار شهرستان بیان کرد و اضافه کرد: راه اندازی دبیرخانه مشاغل خانگی همچون اقدامات خوبی بود که در ساوه عملیاتی شده و کمکی برای اشتغال متقاضیان در اجرای این طرح ملی است.

بازدید از بخش های مختلف جهاددانشگاهی ساوه و نحوه عرضه خدمات این نهاد و دفتر خبرگزاری ایسنا مستقر در این شهرستان و هم بازدید از زمین واگذار شده برای راه اندازی ساختمان این نهاد از دیگر برنامه های معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی کشور در مسافرت به ساوه بود.