کسب وکارهای دیجیتالی و خلق ثروت بر بستر اینترنت

به گزارش ربات کشاورز بوشهر رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: یک مدل کسب وکار نحوه خلق ارزش ارائه و یا دریافت آنرا توسط یک بنگاه توصیف می کند.
حبیب الله اصغری در وبینار کسب وکار دیجیتالی عنوان کرد: مدل توسعه نوآوری در جهاد دانشگاهی بعنوان بزرگ ترین نهاد پژوهشی و فناوری کشور و یک نهاد عمومی غیر دولتی با حدود ۷۰۰۰ عضو تمام بخش و ۹۰۰ هیئت علمی پیاده سازی شده است.
وی اضافه کرد: گستره کارهای جهاد دانشگاهی در کل کشور با فعالیت ۸۰ واحد در سراسر کشور است، همین طور جهاد دانشگاهی ۲۱ پژوهشکده دارد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد: الگوهای تبیین نوآوری شامل الگوی کارآفرینی (Entrepreneurship model)، الگوی ادغام عمودی (Vertical integration)، الگوی تعاون تکنولوژیک (Technological cooperation) و الگوی تنوع نهادی (Institutional variety) است.
اصغری اشاره کرد: جهاد دانشگاهی در الگوی تنوع نهادی با برقراری تعامل بین حوزه های دولت و صنعت و دانشگاه قرار دارد و یک سازمان ترکیبی یا hybrid organisation است. در حقیقت جریانی از دانش و دانشجو به جهاد دانشگاهی تزریق شده و به شرکت های دانش بنیان ختم می شود.
وی با اشاره به قابلیت های مهم جهاد دانشگاهی اشاره کرد: تولید آنتن ها و گیت های کنترل و دسترسی که در ۲۱۰ نقطه کشور همچون مجلس شورای اسلامی و یا مترو تهران نصب شده و ظرفیت های اجرای مرکز فرستنده ها (طراحی و ساخت فرستنده های FM) تنها دو مورد از ظرفیت های گوناگون جهاد دانشگاهی است.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: یک مدل کسب وکار نحوه خلق ارزش ارائه و یا دریافت آنرا توسط یک بنگاه توصیف می کند.
حبیب الله اصغری با اشاره به خاصیت های مدلهای نوین کسب وکار و مدلهای کسب وکار جداسازی (Unbunding businessmodel) اظهار نمود: در یک شرکت سه نوع کسب وکار وجود دارد که به صورت بنیادی از یکدیگر جدا هستند؛ کسب وکارهای مبتنی بر ارتباط با مشتری، کسب وکارهای مبتنی بر نوآوری در محصول، کسب وکارهای مبتنی بر زیرساخت؛ که هر یک از آنها امور الزام آور خودرا دارا هستند. هر سه می توانند در یک شرکت وجود داشته باشند اما ایده آل این است که آنها را در هویت های مختلف جدا نماییم تا از تضاد و یا بده بستان میان آنها جلوگیری نماییم.
وی اضافه کرد: خرید بی واسطه یا رودررو شامل کسب و کارهای خانگی و محلی که دارای مراحلی همچون ایجاد غرفه، پیگیری سفارش، محصولات، تخفیف ها و اعتبار و غیره بوده و محصولات مختلفی در این جریان عرضه می شود.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار نمود: در مدلهای کسب وکار جداسازی، و جداسازی کسب وکار اپراتورهای تلفن همراه Mobile Telco شرکت های اپراتور تلفن همراه به سمت جداسازی کسب وکارهای خود حرکت نموده اند، در گذشته آنها روی کیفیت شبکه کار می کردند لکن به تدریج به سمت واگذاریشبکه خود به رقبا و برون سپاری عملیات نگهداری شبکه به تولیدکنندگان تجهیزات روی آورده اند؛ دلیل اصلی این امر این است که اپراتورهای تلفن همراه دریافته اند که دارایی آنها شبکه نیست بلکه کیفیت ارتباط با مشترکین و برند آنها است.

خلق ثروت بر بستر اینترنت
مهندس علی سملیان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر اظهار داشت: تلاش ما این بوده که برای کسب وکار دیجیتال در استان بوشهر بسترسازی نماییم. بدین سبب پهنای باند ورودی استان را به میزانی افزایش داده ایم که هم اکنون ۵۰ درصد از آن استفاده نمی گردد یعنی فضای آماده و مهیا برای کسب و کارهای دیجیتال وجود دارد.
وی تصریح کرد: ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند داریم که ۱۶۰ گیگابایت بر ثانیه از آن استفاده نمی گردد که این نشان میدهد می توانیم از این ظرفیت برای تولید محتوا استفاده نماییم. هزینه اینترنت ماهانه استان بوشهر ۱۵ میلیارد تومان است که در سال چیزی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه های اینترنت می شود اما سهم خلق ثروت و تولید محتوا در این عرصه چقدر است؟! آیا توانسته ایم متناسب با این حجم خلق ثروت نماییم؟
این مسئول اشاره کرد: استان بوشهر ظرفیت های زیادی همچون شیلات، نخیلات، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی که همه اینها می توانند بر بستر اینترنت، خلق ثروت داشته باشند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر اشاره کرد: در این عرصه دانشگاه ها و منابع انسانی خلاق می توانند سرمایه گذاری ها و کمک زیادی کنند، و البته قوانینی که وظیفه وزارتخانه های مرتبط همچون ارتباطات، کار و غیره برای قانونمند کردن کسب وکار دیجیتال است.
سملیان توضیح داد: واقعیت این است که در دانشگاه ها به صورت تک روی و حتی موازی کاری فعالیت می شود و شاهد شناخت کمتر از حوزه کسب وکار و بازار دیجیتال هستیم که متاسفانه منجر به شکست شرکتها در این عرصه می شود و این ضعف بزرگی است.
وی بیان کرد: بایست برای افرادی که وارد بازار دیجیتال می شوند قوانین تسهیل شود و همین طور تسهیلات و حمایت هایی در نظر گرفته شود.

گفتنی است وبینار فناوری، کارآفرینی و مهارت های کسب وکار دیجیتالی به همّت جهاد دانشگاهی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز نوآوری و شکوفایی و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد؛ این وبینار با حضور دکتر حبیب الله اصغری، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی؛ مهندس علی سملیان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر؛ دکتر سید غلامرضا زین العابدین، مدیر هوشمند سازی مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)؛ مهندس غزال اطمینان، محقق و مدیر کسب وکار شرکت AIT اتریش انجام شد.

منبع: