در بازدید معاون شهرداری و مدیرعامل متروی تهران از پروژه ی سیستم رانش تاکید شد؛ نیاز تهران و کلانشهرها به ۳هزار واگن جدید مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت متروی تهران با حضور در کارگاه پروژه سیستم رانش واگن های مترو در جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در تهران و سایر کلان شهرها نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم اظهار داشت: با حمایت دولت و خصوصاً سازمان برنامه و بودجه و تامین منابع مالی لازم در وضعیت تحریم با تاکید بر توان داخلی می توانیم بر روی پای خودمان بایستیم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی امروز (۲۲ دی ماه) با حضور در کارگاه پروژه ی سیستم رانش واگن های مترو در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت از مراحل پیشرفت این پروژه ملی بازدید کردند.

قطار ملی از موفق ترین پروژه های ملی کشور است

طیبی در این مراسم با اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در حالی در مجموعه جهاددانشگاهی طراحی می شود که ما یک تجربه ۳۲ ساله در موضوع الکتروقدرت ها داریم اظهار داشت: در دهه ۶۰ کار خودرا با تولید رکتیفایرها شروع کردیم و چندین هزار نوع از آنها ساخته شد و بعدها با تولید یوپی اس ها (ups)، سیستم های برق دکل حفاری و سیستم دور کنترل موتورهای الکترونیکی کار را ادامه دادیم.

وی با اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در عمل موفق می شود اظهار داشت: سیستمی که در آزمایشگاه کارکرده در محیط واقعی نیز ممکنست مشکلات کوچکی داشته باشد که ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد و از این بابت هیچ نگرانی به عملکرد سیستم نخواهیم داشت.

وی با اعلان اینکه جوانان ایرانی ازلحاظ توان فناورانه استعدادهای خوبی دارند و بعد از خروج از کشور زود موفق می شوند افزود: در داخل کشور هم اگر به آنها اعتماد شود می توانند کارهای مهم و بزرگ انجام دهند. رئیس جهاددانشگاهی با تشکر از مدیران مجموعه شهرداری و متروی تهران، افزود: در کشور هر جا در صنعت پیشرفت کردیم به سبب وجود مدیرانی دلسوز بود که با حمایت و نظارت آگاهانه خود سبب شدند تا پروژه های مهم داخلی اجرا شود.

طیبی بابیان اینکه ما هم در جهاددانشگاهی موظف هستیم که این اعتماد مدیران را با کار خوب پاسخ دهیم اشاره کرد: تا حالا نیز به همین شکل عمل کرده ایم و در این چهل سال جهاددانشگاهی همیشه در کنار صنعت بوده است.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه قطار ملی از موفق ترین پروژه های ملی کشور است که طراحی و ساخت آن با این حجم در داخل انجام می شود اضافه کرد: در این پروژه صاحب تکنولوژی هستیم که باید به لحاظ دانش، قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشیم.

طیبی بابیان اینکه مشکل تولید فناوری در کشور نداریم، به مشکل آزمایشگاه های مرجع اشاره نمود و اظهار داشت: برای آزمایش قطعات نیاز به آزمایشگاه مرجع داریم که تهیه آن بسیار پرهزینه است و در جهاددانشگاهی به دنبال آن هستیم تا این آزمایشگاه ها را راه اندازی نماییم.

نیاز تهران و سایر کلان شهرها به دو تا سه هزار واگن متروی جدید

سید مناف هاشمی در این بازدید با تشکر از ظرفیت های جهاددانشگاهی اظهار داشت: توانمندهای پژوهشگران داخلی نشان میدهد که بسیاری از نیازهای کشور در حوزه های برق، انرژی و موتورهای مکانیکی را می توان در داخل کشور تولید کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با قدردانی از مشارکت تمام کسانی که در این پروژه ملی دخیل هستند اظهار داشت: از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران گرفته تا همکاران فنی در جهاددانشگاهی شبانه روز کارکرده اند تا در این شرایط تحریم بتوانیم یک افتخار ملی داشته باشیم و این مساله هم می تواند جزئی از خاصیت های مثبت تحریم باشد که در وضعیت سخت مجبور شدیم به سمت تولید داخل برویم.

وی با اعلان اینکه پروژه تولید واگن های قطار ملی و خصوصاً قطعات سیستم رانش با زمان بندی خوب در حال انجام می باشد افزود: امیدواریم بتوانیم تا ۲۲ بهمن ماه یک اتفاق خوب را در کشور رقم بزنیم و سه واگن از هفت واگن قطار ملی رونمایی شود و برای اسفندماه با ۸۵ درصد ظرفیت تولید داخل یک رام کامل هفت واگن قطار رونمایی نماییم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه فقط در کلان شهر تهران نیاز به هزار و پانصد واگن مترو داریم اظهار داشت: به همین جهت نباید به تولید یک رام قطار ملی قانع باشیم و باید با همین کیفیت و شاخص این پروژه به تولید انبوه برسد که نیازمند حمایت دولت، وزارت صنعت و خصوصاً سازمان برنامه بودجه است تا منابع آن تامین گردد.

هاشمی با اشاره به تحریم ها و مشکلاتی که این مساله برای تامین نیازمندی های مترو به وجود آورده است اظهار داشت: بعنوان مثال یک قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو با کشور چین سه سال زمان برد و هنوز به نتیجه نرسیده است که می توانیم با تولید انبوه و حمایت ها باتوجه به توان داخلی این کمبودها را تامین نماییم.

وی با اعلان اینکه اگر نیاز تهران و سایر کلان شهرها را در نظر بگیریم نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم که تولید انبوه آن پنج تا شش سال ثبت سفارش را به دنبال خود دارد اظهار داشت: در کنار آن با فرسوده شدن واگن های موجود، سفارش های جدیدی تعریف می شود که با تاکید بر توان داخلی در وضعیت تحریم می توانیم روی پای خود بایستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در کنار قطار ملی موضوعات جدیدی همچون تجهیز تاکسی های هیبریدی را در دستور کار خود دارد اضافه کرد: باتوجه به توانمندی هایی که در این بازدید از جهاددانشگاهی مشاهده شد این نهاد در این عرصه و موضوعاتی همچون تبدیل اتوبوس های دیزلی به برقی نیز می توان ورود کند، برای اینکه هم اکنون یکی از اشکالات اصلی تهران آلودگی هوا است و ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران بابت هم حمل و نقل می باشد که باید خدمات حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آخر اظهار داشت: باید تلاش شود مدیران ارشد کشور همچون رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت از نزدیک با ابعاد پروژه آشنا گردند و حمایت های بیشتری انجام دهند.

تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در سخنان کوتاهی در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده اظهار داشت: کار ویژه ای در حال انجام می باشد و قدم بسیار بزرگی در بحث صنعتی کشور برداشته شده است. وی بابیان اینکه شعله ای که افروخته شده باید گسترش یابد افزود: باید مکانیزمی برای تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر تولیدکنندگان داخلی طراحی شود تا کار شروع شده به سرانجام رسد.

پروژه های جهاددانشگاهی در حوزه کاتالیست خودروی سواری و تولید باتری شارژ سریع

رییس جهاددانشگاهی همین طور در واکنش به سخنان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید پیرامون اقدامات در حوزه آلودگی هوا به دو پروژه در دست اقدام این نهاد اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از پروژه ها بحث کاتالیست خودروی سواری است که بوسیله تولید مونولیدهای سرامیکی و فلزی در حال پیگیری هستیم.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، وی با اشاره به اینکه در زمینه ی خودروی برقی موضوع موتورهای الکتریکی و گیربکس آن جای بحثی ندارد و مهم تولید باتری و شارژ سریع آن است، اظهار داشت: در پژوهشگاه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی این مساله در حال پیگیری است تا مردم از این خودرو ها در سطح شهر استقبال کنند و این موضوعی کلیدی در این خودرو ها بشمار می رود.