در گزارش ربات کشاورز عنوان شد؛ رونمایی از اتوبوس برقی سبک وزن در خرداد ۱۴۰۰

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته با اشاره به اینکه اتوبوس برقی در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی می شود، اظهار داشت: امکان تبدیل اتوبوس احتراقی به برقی طی یک ماه وجود دارد.

سید شهریار زینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: یکی از اقداماتی که در مرکز طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته مورد پیگیری قرار می گیرد ایجاد زیست بوم وسایل نقلیه برقی همچون اتوبوس، خودروی سواری و موتور برقی است.
وی با اشاره به اینکه نخستین پروژه ستاد اتوبوس برقی بود که طبق برنامه ها مقرر است این اتوبوس برقی در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی شود، بیان نمود: هدف اصلی این پروژه بومی سازی اقلام «های تک» برقی همچون «درایو اتوبوس» و «موتور الکتریکی»، «مجموعه باتری پک»، «کانورترهای دی سی»، «شارژر» … و بقیه اقلام اتوبوس بوده است.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری تصریح کرد: در اصل این پروژه و پلت فرم اتوبوس برقی با عمق بومی سازی ۸۰ درصد پیش می رود که با همکاری یک شرکت ایرانی در حال انجام می باشد.
زینی با اشاره به اینکه برقی سازی اتوبوس در بستر یکی از اتوبوس های دیزلی این شرکت انجام می گیرد، اضافه کرد: اما تلاش شده که بهینه سازی همچون کاهش وزن، روی اتوبوس نهایی داشته باشیم؛ این اتوبوس نمونه «وی پی» خواهد بود؛ در واقع با تغییرات جزئی و بهینه سازی تبدیل به اتوبوس نمونه نهایی خواهد شد که می تواند به سمت تولید انبوه رفت.
وی با اشاره به اینکه مجری این پروژه دانشگاه تهران است و تلاش می شود با حمایت های شهرداری تهران و شرکت تولید کننده این پروژه را به نقطه خوبی برسانیم، اظهار داشت: پروژه اتوبوس های برقی همچنان جاری است و پیشرفت خوبی دارد.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: خردادماه رونمایی نمونه مهندسی است که پس از آن ان شاالله با سرمایه گذاری می توان به سمت تولید انبوه برود.
وی ضمن اشاره به مزایای اتوبوس های برقی اظهار داشت: در وسایل نقلیه سیستم احتراقی، روغن، بنزین، گازوئیل و… حذف می شود و به شدت صرفه جویی خوبی در مصرف سوخت رخ می دهد که از مزایای استفاده و توسعه این وسایل نقلیه برقی در کشور به حساب می آید. همینطور کاهش آلاینده ها و حفظ محیط زیست از دیگر مزایای استفاده از وسایل برقی است.
وی با اشاره به اینکه اگر سفارش گذاری خوبی برای تولید انبوه صورت بگیرد سازنده اتوبوس محصول بهتری عرضه می کند، اضافه کرد: همینطور در این اتوبوس ها همانند مترو از پلکان استفاده نمی گردد.
زینی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از کل آلایندگی ها در ارتباط با وسایل نقلیه است، اظهار داشت: از این میزان، ۱۵ درصد در ارتباط با حمل و نقل اتوبوس است؛ ازاین رو به سمت برقی سازی اتوبوس رفتیم.
وی افزود: این پروژه در چارچوب دو پلت فرم است؛ یکی دیگر از این پلت فرم ها در مورد تبدیل اتوبوس های احتراقی به برقی است که این در فاز مطالعات و امکان سنجی است و اگر سرمایه گذار باشد می توان این پروژه را طی یک ماه پیاده سازی کرد.
وی با اشاره به اینکه این اتوبوس ۱۲ متری است، اظهار داشت: استفاده از این وسایل به صرفه است. بنا به مطالعات اقتصادی در بعضی خطوط از این اتوبوس ها استفاده می شود و به صورت شب شارژ فعالیت می نمایند تا در پایانه اتوبوس شارژ شوند.