فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی اعلام کرد افزایش تعرض به جنگلبانان امسال

به گزارش ربات کشاورز، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از افزایش تعرض به ماموران منابع طبیعی از جانب متخلفان امسال اطلاع داد و افزایش حمایت های حقوقی و قضایی را برای جلوگیری از این حملات موثر دانست.

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت و گو با ایسنا افزود: طی فروردین ماه سالجاری ۱۵ مورد تعرض به ماموران هم حین انجام وظیفه داشتیم که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. یکی از علل آن حضور بیشتر آنان در میدان و کوشش برای اجرای قانون است.

وی در رابطه با راهکارهای پیشگیرانه از حملات انتقام جویانه به ماموران منابع طبیعی اظهار داشت: قطعا افزایش حمایت های حقوقی و قضایی بخصوص حمایت های اجتماعی می تواند در این حوزه موثر باشد. قدم اول باید فرهنگسازی برای مردم باشد تا آنان بدانند ماموران منابع طبیعی امانتدار هستند و محافظت از جنگلها و منابع طبیعی بعنوان یک گنجینه پرارزش بر عهده آنان است تا سالم به دست نسل های آینده برسد. اگر مردم به این نتیجه برسند، قطعا از ما حمایت خواهند کرد. اگر جایی شاهد تعرض و حریقی بودند، فورا به ما اطلاع دهند. باید تلاش نماییم به جایی برسیم که اگر کسی درختی را قطع کرد، مردم مثل یک مجرم به او نگاه کنند و از حمایت های مردمی محروم شود. این بزرگ ترین هدفی است که به دنبال آن هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن اشاره به کوشش برای تجهیز ماموران منابع طبیعی به سلاح های مناسب اظهارکرد: می خواهیم نیروهای خویش را با سلاح دارای بازدارندگی مناسب تجهیز نماییم و تلاش می نماییم بزودی این تجهیزات را به دست آنان برسانیم.

وی در رابطه با تغییر وضعیت نیروهای شرکتی سازمان منابع طبیعی اظهار داشت: خیلی تمایل داریم که آنان تغییر وضعیت پیدا کنند. بیشتر آنان نیروهای سالم و خوبی هستند البته بعضی از آنان امکان دارد شاخصه های لازم برای تغییر وضعیت را نداشته باشند اما برای نیروهای حائز شرایط پیگیری هایی را کردیم امان تغییر وضعیت ها در ابهام است چونکه به سازمان منابع طبیعی اختیار تبدیل وضعیت داده نشده است. اگر قانون تغییر و دولت ابلاغیه ای صادر کند، در این شرایط می توانیم در ارتباط با تغییر وضعیت اقداماتی انجام دهیم.

ملکی آهنگران تصریح کرد: سیاست کلی، کوچک سازی دولت می باشد و مواردی که بر خلاف سیاست های کلی باشد، عمدتا مورد موافقت قرار نمی گیرد.

وی در قسمت دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به عملکرد یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی طی فروردین ماه سالجاری اظهار داشت: در این بازه زمانی ۴۵۹۰ تماس با دو سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گرفته و گشت جهت بررسی هر کدام از این اخبار اعزام شد. ۲۷۳۶ پرونده قضایی تشکیل شد و ۳۳۶ متخلف دستگیر شدند. این افراد جرایمی مانند زمین خواری و قطع درختان را مرتکب شده بودند. ۲۴۶ دستگاه خودرو و ۸۳ دستگاه تجهیزات قطع درختان مانند اره برقی هم از آنان توقیف شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: ۵۸۲ هکتار از اراضی ملی خلع و به بیت المال بازگردانده و از تصرف ۴۳۷ هکتار از اراضی ملی پیشگیری شد، یعنی هنگام تصرف از اقدام متخلفان جلوگیری به عمل آمد. ۱۰۱۱ پرونده در زمینه اراضی ملی با مساحت ۱۹۷۱ هکتار به منظور پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی تشکیل شد همینطور در جهت اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون مقابله با قاچاق ۱۴ درصد تشکیل پرونده افزوده شد اما از لحاظ مساحت ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

ملکی آهنگران افزود: تخریب و تصرف منابع طبیعی ۹ درصد کاسته شده و از نظر مساحت ۲۰ درصد کمتر شده است. در واقع با کاهش آمار تعرضات، رفع تصرف هم کمتر می شود.

وی تصریح کرد: هرچه حضور در میدان بیشتر باشد، تعرض کمتر می شود و آمار جرایم در ارتباط با منابع طبیعی کاسته می شود.

وی ضمن اشاره به اجرای احکام قضایی خلع ید اراضی اظهار داشت: خلع ید اراضی از لحاظ فقره ۱۸ درصد و از لحاظ مساحت ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شده است البته در زمینه موضوع هایی مثل خلع ید باید فرهنگسازی بیشتر شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: به منظور مقابله با قاچاق چوب ۴۰۸ فقره پرونده تشکیل و ۵۷۶۴ اصله چوب به میزان ۶۴۷ متر مکعب کشف شده است. از لحاظ تعداد اصله ۴۴ درصد و از لحاظ مترمکعب ۴۸ درصد افزایش قاچاق چوب و زغال در فروردین سالجاری نسبت به سال قبل داشته ایم.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری طی فروردین ماه سالجاری ۳۲ پرونده در زمینه کوره زغال غیر مجاز تشکیل و ۵۳ باب کوره زغال تخریب و جمع آوری شد علاوه بر آن ۳۰۳ پرونده چرای غیر مجاز در مورد ۴۴ هزار و ۶۶۹ راس واحد دامی و ۹۴۰ پرونده به منظور اجرای ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع در زمینه قطع درخت تشکیل شد.

ملکی آهنگران در انتها اظهار نمود: طی فروردین ماه ۴۱ فقره حریق در زمینه های طبیعی رخ داد و ۵۹ درصد از نظر مساحت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرد البته بارندگی در این حوزه موثر بود.