آیین تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان انجام شد

ربات کشاورز: هرمزگان آیین تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان با حضور مسئولین کشوری و استانی و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی اجرا شد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در این مراسم بیان کرد: حضور مسئولین سازمان های مختلف هرمزگان در این مراسم، نشان از تعامل جهاد دانشگاهی با دستگاه های اجرائی و دانشگاهی استان دارد و شایسته تقدیر است. ما این تعامل خوب را مدیون کوشش های دادخواه، رئیس سابق جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان و همراهی مسئولین استانی هستیم.

مهدی باصولی اضافه کرد: ایجاد تحول در هرمزگان، مستلزم تعامل مسئولین و جهاد دانشگاهی واحد استان است. در سالهای اخیر اهتمام داشتیم که هر واحد متناسب با ظرفیت های منطقه ای خود، فعالیت شاخصی را دنبال کند. سرپرست جدید جهاد دانشگاهی هرمزگان، در برنامه ای که ارائه کرده بر استفاده از ظرفیت دریا تاکید داشته است. توسعه دریامحور کارهای واحد هرمزگان باارزش است و ما انتظار داریم این واحد بتواند دراین زمینه فعالیت شاخصی را تعریف کند تا بتوانیم حمایت های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: راه اندازی مرکز آموزش تخصصی در حوزه دریا از دیگر برنامه های ارائه شده توسط سرپرست جدید جهاد دانشگاهی هرمزگان بود که امیدواریم محقق شود. حضور جهاد در دانشگاه می تواند خدمات و برکات زیادی به خصوص برای دانشجویان داشته باشد و اگر مساعدت لازم صورت بگیرد و جهاد دانشگاهی به صورت فیزیکی در دانشگاه هرمزگان حضور داشته باشد در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. جهاد دانشگاهی خدمات شایسته ای در حوزه های مختلف ارائه کرده و یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار سرپرست جدید قرار گیرد، استفاده از ظرفیت سایر مراکز پژوهشی است.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: دوستی من و دادخواه، رئیس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان ۱۳ ساله است و در طول این سال ها شاهد زحمات بسیار زیاد ایشان برای واحد هرمزگان بودم. هرمزگان در طول این سال ها یکی از کم حاشیه ترین واحدهای استانی بوده و عملکرد موفقی داشته است. توسعه فعالیت ها و ایجاد تعامل با دستگاه های مختلف استان از نکات مثبت عملکرد ایشان است و خوشحالیم که از این پس در معاونت آموزشی دفتر مرکزی در کنار ماست. سرپرست جدید نیز از افراد شایسته هرمزگان و جهاد دانشگاهی بوده که در حوزه های مختلف تجارب مختلفی اندوخته و امیدواریم در حوزه ریاست واحد نیز موفق باشد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این مراسم، اظهار نمود: جلسات تودیع و معارفه در حقیقت جلسات انتقال تجربیات است، آن هم در مجموعه جهاد دانشگاهی که کار جهادی و دانشگاهی را با هم انجام می دهد. پس از انقلاب اسلامی در حوزه توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها، هرمزگان یکی از استان هایی است که بهره مندی بسیاری داشته و نعمت انقلاب، خدمات بسیاری در حوزه تربیت و آموزش نیروی انسانی به هرمزگان ارائه کرده است. امروز در محروم ترین نقاط این استان نیز یکی از واحدهای دانشگاهی استقرار دارد و از نظر بهره مندی از نیروی انسانی بی نیاز است.

علی رئوفی اضافه کرد: عملکرد رئیس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان، کمیت بسیار مناسبی دارد اما از نظر من، همه ما مدیران، کیفیت را فدای کمیت می نماییم. نیروهای خوبی از لحاظ نظریه تربیت شده اند اما بسیاری از ما رؤسای دستگاه های اجرائی و دانشگاه ها از لحاظ کیفی از آموزش خود رضایت نداریم. در مقطعی متقاضیان ورود به دانشگاه بسیار زیاد بود و ما ورود به دانشگاه را تسهیل کردیم و تعداد زیادی دانشجو گرفتیم. متأسفانه با افزایش ظرفیت دانشگاه ها، فرصتی برای تمرکز بر روی کیفیت آموزش نمی ماند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اشاره کرد: به فرموده حضرت امام(ره) دانشگاه می تواند موجب سعادت یا شقاوت یک ملت باشد. رسالت دانشگاه مانند رسالت انبیاست؛ دانشگاه باید بتواند انسان هایی تربیت کند که علم، تهذیب نفس و اخلاق مداری را در خود نهادینه کنند. متأسفانه با گسترش فناوریهای جدید و بستر فضای مجازی، اخلاق در جامعه رو به نزول است و دانشگاه ها باید این نیاز به تقویت اخلاق را تامین کنند.

رئوفی در آخر عنوان کرد: این انتصاب را به سرپرست جدید جهاد دانشگاهی هرمزگان تبریک می گویم و از آنجائیکه آشنایی کاملی به استان و جهاد دانشگاهی دارد، انتظارات بیشتری از ایشان داریم و امیدوارم همچون رئیس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان موفق باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان نیز در این مراسم، بیان کرد: استان هرمزگان ۷۰ هزار نفر دانشجو دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها خانم ها هستند و این نشان از رشد و توسعه نیروی انسانی استان داشته و شنیدن صدای پای خانم ها، پیام خوبی همراه خود دارد. یکی از دغدغه های ما در استان همیشه تعامل بین حوزه نظری و عملی بوده است.

صالح دریانورد بیان کرد: زمانی یکی از آرمان های هر جوان هرمزگانی که دیپلم می گرفت این بود که بتواند وارد دانشگاه شود و امروز تعداد دانشگاه ها در استان بسیار زیاد است. خوشبختیم که این قابلیت و ظرفیت در هرمزگان به وجود آمده است. باید حوزه دانش را با کار عملی و اقتصادی استان پیوند دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان اشاره کرد: دانشجو نباید دغدغه کاریابی پس از فارغ التحصیلی داشته باشد. امیدوارم کارهای فناورانه در جایی با صنعت استان پیوند بخورد و اقتصاد مقاومتی که یکی از مؤلفه هایش دانش بنیان بودن است، تحقق یابد.

دریانورد اشاره کرد: خوشحالیم که جهاد دانشگاهی امروز با این تأثیرگذاری در استان مستقر بوده و همیشه در همه حوزه ها یاورمان است. از زحمات رئیس سابق جهاد دانشگاهی به خصوص در امتداد ایجاد تعامل با نهادهای مختلف استان، تشکر می کنم و برای سرپرست جدید این نهاد نیز آرزوی موفقیت دارم. ما همانطور که در کنار رئیس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان بودیم در کنار سرپرست جدید نیز خواهیم بود و از هیچ کاری در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این مراسم، اشاره کرد: خداوند آیه ۵۸ سوره نساء می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ؛ همانا خدا به شما امر می کند که امانت ها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید». مسئولیت ها اماناتی هستند که باید روزی آنرا به اهلش آن تحویل دهیم.

علی اکبر شیخی فینی اضافه کرد: رئیس سابق و سرپرست جدید جهاد دانشگاهی همیشه به دنبال تعامل با دانشگاه ها و نهادهای مختلف بوده اند و باتوجه به صحبت هایی که تا حالا داشتیم تعامل و همکاری ما بیشتر نیز خواهد شد. هم افزایی مؤسسات عالی استان در امتداد افزایش کارایی، ماموریت گرایی و مشارکت آنها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها، توجه بیشتر به نیازها و بهره گیری بیشتر از مزیت های استانی، بسیار لازم است.

رئیس دانشگاه هرمزگان بیان کرد: ما نیاز به بهره گیری از مطالعات آمایشی استان در جهت توسعه دانش بنیان هرمزگان و کمک فناورانه به حل بحران های استان داریم و این امر نیاز به تعامل بیشتری دارد. دغدغه افزایش کیفیت در مؤسسات آموزش عالی کشور وجود دارد. شورای مدیریت استانی با تاکید بر آمایش استان شروع به کار کرده و با حضور رؤسای مراکز دانشگاهی برگزار می گردد و امیدواریم آغازی برای رفع دغدغه کیفیت آموزش و دانش بنیان کردن همه فعالیت ها باشد.

شیخی افزود: امیدوارم با حضور سرپرست جدید، حرکت خوبی که در جهاد دانشگاهی هرمزگان شروع شده استمراری پیدا کند و همه ما بتوانیم از مسئولیت و امانتی که در اختیارمان است، محافظت نماییم و هرگاه تصمیمی می گیریم، مسئولیتمان را بعنوان امانت در نظر بگیریم و قضاوتمان در مورد دیگران عادلانه باشد.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این مراسم، عنوان کرد: در ۱۷ سال خدمتی که ۷ سال آن در سمت مسئولیت واحد خدمتگزار بوده ام، هرچه در توان داشتم انجام دادم که امیدوارم مورد قبول واقع شود. قضاوت اصلی عملکرد من با همه کسانی است که شاهد آن بوده و هستند.

سهیل دادخواه بیان کرد: در حوزه مالی و پشتیبانی از سال ۹۳ تا ۹۸ حدود ۴ برابر افزایش اعتبار داشته ایم. هزینه ها نیز برآیند خوبی داشته است. زمین ۴ هزار متری برای ساختمان جدید جهاد دانشگاهی خریداری کردیم که هزار متر فاز اول آن حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. از سال ۹۳ تا ۹۸ انقلابی در حوزه بودجه جهاد هرمزگان با کمک همکارانم صورت گرفت. در حوزه نیروی انسانی نیز نیروهای مستقیم ما از ۷۳ نفر به ۶۰ نفر رسیده و از سویی نیز از ۴ نفر نیروی پیمانی در سال ۹۲ به ۱۳ نفر در سال ۹۹ رسیده ایم.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان اشاره کرد: در حوزه معاونت پژوهشی که تمرکز اصلی ما بر روی آن بوده، اتفاقات مثبتی افتاده است. هدف اصلی من این بود که جهاد دانشگاهی هرمزگان بعنوان یک نهاد پژوهشی در استان شناخته شود که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده است. این بخش در جشنواره های مختلف استانی و ملی رتبه های خوبی را کسب کرده است. در مرکز علمی کاربردی با روند نزولی جذب دانشجو مواجه شدیم که طبیعی است اما کوشیدیم جایگاه خودرا تثبیت نماییم و امروز در کشور رتبه ۵ را داریم و در استان از مراکز برتر دانشگاه علمی کاربردی هستیم. در آموزش کوتاه مدت، تعداد فراگیران ما از ۵ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده است. ما در سال ۹۹ وارد حوزه های مختلفی چون پزشکی، سلامت، دریانوردی و بنادر شدیم.

دادخواه اشاره کرد: سیاست ما در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی، افزایش مشارکت بوده است. یکی از کارهای مشارکتی ما اجرای مناظرات دانشجویی بود که بازتاب خوبی در استان داشت. خدمات فرهنگی بسیاری را به کل دانشجوهای استان ارائه می دهیم و رؤسای دانشگاه ها نیز همیشه همراه ما بوده اند. سردبیران، خبرنگاران و عکاسان ما در خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، همیشه از خبرنگاران برتر استان بوده و در جشنواره های استانی و ملی حائز رتبه های برتر شده اند. این خبرگزاری ها در سالهای اخیر پیشرفت شایان توجهی را نسبت به گذشته داشته و امروز در حوزه های خود در استان هرمزگان حرف اول را می زنند.

سرپرست جدید جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این مراسم، اظهار نمود: از محبت و اعتماد دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی تشکر می کنم و امیدوارم در آخر دوره خدمتم روسفید باشم. وظیفه خود می دانم که از جهادگران عرصه سلامت که خط مقدم مقابله با ویروس منحوس کرونا هستند، یاد کنم. جمعی که باید برای تشکر از مدیری خدوم، بسیار پرشور باشد به سبب رعایت شرایط بهداشتی در سکوت و غربت برگزار می گردد که امیدوارم به این واسطه، سهم خودرا در ایفای مسئولیت های اجتماعی ادا کرده باشیم.

محمد دلپسند اضافه کرد: شرایط پذیرش مسئولیت در برهه فعلی که برهه تغییر دولت هاست، وضعیت خاصی دارد. تغییر دولت در کشور ما معمولاً به تغییر سیاست های کلان و در نهایت تغییر مدیران در استانها منجر می شود. طبیعی است که در چنین چالشی با آگاهی از این برهه، مسئولیت پذیرفته و آمده ام تا در حد توان ماموریت خودرا انجام دهم. این برهه به سال پایانی برنامه ششم توسعه برخورد کرده و مجموعه جهاد در حال پیش نویس برنامه هفتم توسعه خود نیز هست و این تلاقی کارکرد ویژه ای را می طلبد. ما در واحد هرمزگان باید استراتژی شتاب و احتیاط را توأمان در پیش بگیریم که نیاز به کمک مدیران کشوری و استانی دارد. پیک های متوالی کرونائی شرایط کشور و استان را در وضعیت خاص تری قرار داده است.

سرپرست جدید جهاد دانشگاهی هرمزگان بیان کرد: در چنین فضایی با همفکری رئیس سابق جهاد هرمزگان و مسئولین در رأس به لزوم تدوین سند توسعه واحد رسیدیم و یکی از مهم ترین برنامه های پیش روی من تدوین این سند مهم می باشد. خوشبختانه مسئولین ارشد استانی، رؤسای دانشگاه ها و نمایندگان مجلس در استان در کنار ما هستند و اعتقاد دارم با انگیزه و اراده ای که در همکارانم وجود دارد، این مسیر پر پیچ و خم را پشت سر می گذاریم.

دلپسند در آخر اشاره کرد: ما بر این اصل استواریم که برنامه ها و مدل توسعه واحد هرمزگان مبتنی بر اقتصاد دریامحور باشد و در این راستا باید بتوانیم خدمات آموزشی و فرهنگی این حوزه را به نحو شایسته ای به استان ارائه دهیم و اگر راهی را جز این پیش بگیریم، خطا رفته ایم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در آخر این مراسم از زحمات دکتر سهیل دادخواه تقدیر و دکتر محمد دلپسند بعنوان سرپرست جدید جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان معرفی گردید.

منبع: