آمادگی استان بوشهر برای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در سال آینده

به گزارش ربات کشاورز بوشهر سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان بوشهر اظهار داشت: خوشبختانه طرح توسعه مشاغل خانگی در استان بوشهر به خوبی اجرا شده است و برای اجرای آن در سال آینده نیز آمادگی داریم.
مصدق کشاورزی در نشست کارگروه طرح توسعه مشاغل خانگی استان بوشهر با تقدیر از کوشش های جهاد دانشگاهی در امتداد پیشبرد طرح عنوان کرد: حقیقتاً فعالیت شبانه روزی تیم بادرایت و جوان مجموعه جهاد دانشگاهی که با چاشنی علم و انگیزه در طول این مدت کار را دنبال کرده اند بر هیچ کسی پوشیده نیست، و من به سهم خودم تشکر می کنم.
این مسئول با اشاره به اهمیت انعکاس موارد و اشکالات کار اظهار داشت: دغدغه های عزیزان را می دانیم، هیچ منعی در سازمان ما برای پشتیبانی از فعالان عرصه اشتغال وجود ندارد و ما خود به دنبال ارباب رجوع هستیم و اعتبار لازم برای اعطای تسهیلات در قالب طرح های اشتغال را داریم.
کشاورزی اشاره کرد: اولویت اصلی ما روستاها بوده که حمایت ها نیز انجام می شود، اینکه خانم نوشادی (کارآفرین و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی) برای فروش محصولات کارآموزان ولو غیراستاندارد کمک می نماید جهاد شمرده می شود.
طرح توسعه مشاغل خانگی در بوشهر به خوبی اجرا شده است
سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان بوشهر عنوان کرد: باید بپذیریم که هنوز نتوانسته ایم در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم چونکه هم آدم های قانعی هستیم و هم اینکه خودنظارتی شدیدی داریم که سبب شده گاهی صدای ما به جایی نرسد و جسارت بیان طرح ها و مطرح سازی ایده ها را نداشته باشیم.
وی افزود: از نظر ما کار بزرگی انجام گرفته و خوشبختانه طرح به خوبی اجرا شده است و برای اجرای آن در سال آینده نیز آمادگی داریم.
سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بوشهر تصریح کرد: فراهم کردن بازار اینترنتی و فضا در جهت پشتیبانی از پیشران ها و فعالان در این طرح: برای برندسازی تعاونی ها تا سقف ۱۰ میلیون تومان و ۶۰ درصد هزینه برند پرداخت می شود.

مصدق کشاورزی عنوان کرد: آنجا که نیاز به تسهیلات روستایی وجود دارد اعتبار هست و اعتبارات جدیدی نیز در حوزه گردشگری و صنایع دستی تزریق شده که اتفاقا تنها ۱۲ استان اجازه پذیرش طرح دارند که استان بوشهر یکی از آنهاست.
این مسئول عنوان کرد: به عقیده من از این پس نباید بگوییم پیشران، بلکه بگوییم خیرین. برای اینکه این افراد پیشران نیستند بلکه انسان های خیّری هستند که علم، سواد، دانش، مهارت و بازار خودرا در اختیار دیگران قرار می دهند تا به آنان در اشتغال کمک کنند.
سعی کردیم کار فاخر و قابل دفاعی ارائه دهیم
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر در این جلسه اظهار نمود: طی همکاری هایی که با جهاد دانشگاهی داشته ام بسیار آموخته ام برای اینکه شرایط بسیار عالی و بستری برای آموزش و رشد و توسعه برقرار شد. در جریان طرح تدوین سند زنان و همین طور الگوی نوین مشاغل خانگی کوشیدیم کار فاخر و قابل دفاعی ارائه دهیم.
مریم آذرشب توضیح داد: در طرح مشاغل خانگی با هماهنگی صفر تا صدی یک شروع بسیار عالی داشتیم، در ادامه ویروس کرونا در یک بازه زمانی کارها را به تعویق و تعطیلی کشاند و با یک سری تغییر و تحولات در تیم اجرائی و عملیاتی همراه شد که در ادامه با این تغییرات روند فرآیند را دنبال کردیم.
تنها نگرانی ما بابت فراگیرها بوده است
وی با اشاره به چالش های طرح توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد: برخی تصمیم گیری ها و قراردادهای ملی سطح خدمت مشخصی برای استانها ندارد و سبب بروز ابهاماتی می شود که امیدواریم با حل این تعارضات و رسیدگی به دغدغه ها در طرح های بعدی با چنین مشکلاتی روبرو نشویم.

این مسئول تصریح کرد: در روند اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی تنها نگرانی ما بابت فراگیرها بوده است و اگر هم دغدغه ای بوده نگرانی ها و مشکلات زنان و قشر هدف بوده که وعده های ما درباب تامین معیشت خانواده و اشتغال پایدار ایشان محقق شود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر اشاره کرد: جذب جامعه هدف و توجیه و آموزش آنان کار بسیار دشواری بوده است چونکه با افراد و گروه هدف خاصی کار می کردیم که این کار به خوبی انجام شد و طرح به خوبی در استان شکل گرفت.
گفتنی است در این نشست برخی از پیشران ها حضور داشته و به طرح مشکلات و چالش ها در حوزه های آموزش و روند اجرای طرح پرداختند که مسئولان مربوطه بر پیگیری و رسیدگی به موارد و حمایت های لازم تاکید نمودند.
به گفته رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، طرح توسعه مشاغل خانگی با ثبت نام بیش از ۱۷۰۰ نفر در حال اجراست که کارهای مطالعاتی و نیازسنجی هر شهرستان و تشکیل شبکه و معرفی پیشران در حال انجام بوده و با همراهی دستگاه های مرتبط فاز مشاوره، آموزش و توانمندسازی اجرا می شود.

منبع: