معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی: جهاد دانشگاهی هرمزگان پتانسیل ورود به حوزه غذای آبزیان را داراست

به گزارش ربات کشاورز هرمزگان معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی اظهار نمود: از آنجائیکه بخشی از درآمد واحدهای استانی جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش بوده است، شیوع کرونا تأثیرات بسیاری بر روی این واحدها داشته است.

مهدی باصولی در نشستی با استاندار هرمزگان، رئیس سابق و سرپرست جدید جهاد دانشگاهی استان، اضافه کرد: با این وجود در طول این یک سال با بازبینی در سیاست گذاری آموزشی، سازوکارهای جدیدی برای حضور در این عرصه در نظر گرفته شده است. همینطور تصمیم بر آن شده که در کسب و کار واحدهای استانی جهاد دانشگاهی بازبینی مؤثری صورت بگیرد. یکی از حوزه هایی که در نظر است در حوزه ی پژوهشی جهاد دانشگاهی استان هرمزگان بزودی به آن وارد شود، حوزه غذای آبزیان است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم میگوی مولد است، چونکه واردات آن سختی های فراوانی دارد و اگر تولید آن در دستور کار قرار گیرد، مدت زمان رسیدن به نسل مطلوب و قابل عرضه بسیار طولانی و حدود ۱۰ سال است. به همین خاطر با پژوهشگاه رویان مذاکراتی صورت پذیرفته است تا مطالعات اولیه ای روی این مورد انجام دهند تا بتوان این مدت را کم کرد. در صورت امکان و اعلام آمادگی این پژوهشگاه، ابتدا باید کار پژوهشی تعریف شود تا بتوان به دانش لازم دست یافت. که در این صورت همکاری مسئولین استانی مورد نیاز است.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به اینکه استان هرمزگان در حوزه پزشکی نیازهای جدی دارد، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی، خدمات پزشکی شاخصی در سطح کشور به خصوص در حوزه درمان ناباروری و سرطان پستان عرضه می دهد. در نظر است شبکه ای برای غربالگری سرطان پستان و درمان ناباروری در سطح کشور راه اندازی شود و تحقق این امر در هر شهر ملزوماتی دارد.

وی افزود: در استان هرمزگان جهاد دانشگاهی دارای ساختمان نیمه کاره ای است که اتمام و تجهیز آن احتیاج به کمک های استانی دارد. از طرفی حمایت مسئولین استانی برای دریافت مجوزهای لازم مورد نیاز است.
که امیدواریم با مساعدت استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مشکلات مرتفع شوند.

استاندار هرمزگان هم در این نشست اظهار نمود: بحث آبزیان در حوزه های مختلفی چون مولد میگو، بچه ماهی و جلبک دریایی که در آنها متکی به واردات هستیم، بسیار حائز اهمیت می باشد و ما از طرح های پژوهشی این حوزه استقبال می نماییم. و از جهاد انتظار داریم در این عرصه ها به صورت جدی وارد شود.
فریدون همتی همینطور در تماسی تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، قول مساعدی در زمینه همکاری این نهاد با جهاد دانشگاهی در جهت صدور مجوزهای لازم برای مراکز درمان ناباروری و سرطان پستان، داد.

منبع: